Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webservices.nl # 48 (16)

Groei: 395 %
Wie
: Jeroen Wolfs en Michel Lichtenveldt
Wat: Online datachecks
Omzet: niet gegeven

Zo hoort het: in 2009 was Webservices finalist bij de Rising Star Awards, de bedrijven die materiaal zijn voor de Fast50, maar nog te jong zijn om vijf jaar omzet te laten zien. Sinds het jaar daarop staat het in de lijst der allersnelsten. In 2005 begon Jeroen Wolfs, eerder werkzaam voor een leverancier van software voor het beheer van adresbestanden, voor zichzelf. Het idee: met web-technologie moesten datastromen beter te combineren en filteren zijn. 

Data supermarkt

Met databases van bedrijven als Cendris, de KvK, het Kadaster, Graydon en de RDW biedt het 150 verschillende webservices aan, waarin de data van 15 leveranciers simpel is te doorzoeken. Zo checken 10.000 gebruikers of hun eigen data wel kloppen, of hun klanten wel de juiste NAW-gegevens invullen of ze verrijken hun bestanden ermee. "Datakwaliteit is bij de meeste ondernemers een non-onderwerp," zegt Wolfs. " Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om goede en volledige gegevens te hebben over klanten en prospects. Toch doet niemand er wat aan, omdat het moeilijk is alle gegevens op een eenvoudige manier op orde te brengen en te houden. Webservices.nl neemt die moeilijkheid weg."

Pay per use

De opmars van webshops en het belang van datakwaliteit zorgen voor aanhoudende snelle groei bij Webservices. Maar Wolfs en Lichtenveldt hebben hun aanbod ook op orde: Webservices sluit bijvoorbeeld geen duur abonnement af, maar tikt desgewenst af per gebruik. "Wij bieden tarieven die in de buurt of lager liggen dan diezelfde data bij de bronbestanden, er wordt afgerekend per tik," zegt Wolfs. Verder is het belangrijk dat klanten de dienst simpel aan hun eigen webomgeving kunnen koppelen en dat de enorme hoeveelheid datastromen natuurlijk slim aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Facebook

Wolfs geeft het voorbeeld van een webshop. "Door social sign-in kom je binnen via Hyves of Facebook. We verrijken het profiel met socio-demografische en lifestyle kenmerken. Bij het plaatsen van een bestelling is alleen het invullen van postcode en huisnummer voldoende voor het verkrijgen van een correct adres. De besteller wordt onder water direct gecontroleerd op kredietwaardigheid, waardoor eventuele betalingsrisico’s slim worden omzeild. Dit alles is technologisch zodanig gebouwd, dat dit soort functies op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier zijn in te bouwen in bestaande online systemen."

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitdaging: overtuigen

Gevraagd naar bottlenecks voor de groei die Webservices ervaart, zegt Wolfs:  "We zijn nog niet in staat geweest om iedereen te overtuigen dat datakwaliteit hoog op te agenda moet staan. Daar ligt meteen onze grootste uitdaging. Wij moeten duidelijk maken dat slechte data eenvoudig in orde zijn te maken en dat dit geen grote investering met zich mee hoeft te brengen. Daarnaast speelt de inflexibiliteit van dataproviders een rol. Ons doel is om het bedrijfsleven te dienen. Veel dataproviders zijn echter overheidsdiensten en bieden statische data. Om de markt beter te kunnen bedienen is het dan ook belangrijk handig gebruik te maken van de beschikbare gegevens."

Themapleinen

Ambities voor de toekomst zijn er volop, en de productontwikkeling staat niet stil. Wolfs breidt zijn aanbod verder uit, en brengt het thematisch samen op het kredietplein, het automotive plein, het business plein en het vastgoed plein. Op een kredietplein zijn alle webservices opvraagbaar die te maken hebben met kredietwaardigheid. Diensten van o.a. Graydon, Dun & Bradstreet, de KvK, het Faillissementsregister en CreditSafe zullen op dit plein ondergebracht worden. "We zijn nu bezig met het bedenken van oplossingen, die in Nederland pas over vijf jaar echt een rol gaan spelen."