Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webseminar: de geheimen van ondernemen 2.0

Wat is ondernemen 2.0? Iens Boswijk (Iens.nl), Jeroen Stoop (Makelaarsland.nl) en Eelco Blok (KPN) spraken er over tijdens het Sprout webseminar. "Heb je een goed idee, begin dan. Als jij het niet doet, dan gaat iemand anders ermee vandoor."

De succesverhalen van restaurantgids Iens en Makelaarsland zijn toonaangevende voorbeelden van ondernemen 2.0.

 

Wat heeft Iens zoveel naamsbekendheid gegeven? Het virale aspect heeft daar volgens Boswijk zeker aan bijgedragen. “Acht jaar geleden zijn we begonnen vanuit een underground positie. Dat heeft heel goed gewerkt. Doordat mensen zelf actief meedoen met het concept en het bedrijf, vertrouwen ze de organisatie.”

Jeroen Stoop van Makelaarsland merkte dat, toen hij nog een gewone NVM-makelaar was, de klant steeds kritischer werd. Hij vond dat de consument meer keuze moest krijgen. “Heb je een goed idee begin dan. Als jij het niet doet, dan gaat iemand anders ermee vandoor.” Internet vormt de ruggengraat van het bedrijf. Dat het concept kopieerbaar is, realiseert Stoop zich wel. Maar na naamsbekendheid komt kwaliteit. En daar hebben ’first movers’ als Iens en Makelaarsland een grote voorsprong in.

Eelco Blok van KPN ziet het ondernemen 2.0 als een evolutie. “Al wordt de cyclus van ondernemen 1.0 naar 2.0 steeds korter.”

Ondernemen 2.0 gaat ook over timing. Wanneer pas je techniek toe? Zo mislukte het WAP-project van Iens volledig. Ook de gesprekken met KPN liepen op niets uit. Want KPN wilde de techniek alleen beschikbaar maken voor eigen klanten. Zonder goede samenwerking wordt het moeilijk in de wereld van 2.0.

Gespreksleider Ronnie Overgoor: “Zowel Iens als Makelaarsland bestaan bij de gratie van de mondige klant”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer weten over ondernemen 2.0. Bekijk het webseminar online.