Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We hadden het voor het kiezen’

Online boekhouder Twinfield was, met een marktaandeel van 45 procent in eigen land en een stevig nieuw product, klaar voor buitenlandse expansie. Tijdens een zoektocht naar kapitaal meldden zich ook strategische partners bij ceo Bert van der Zwan. Hij ging in zee met Wolters Kluwer.

 

Het beursgenoteerde Wolters Kluwer maakte dinsdag de overname bekend van Twinfield. Met tegen de 100.000 gebruikers is dat in Nederland de grootste aanbieder van online boekhouden voor het MKB. Volgens Wolters Kluwer past de boekhoudservice uitstekend bij de andere informatie en andere softwareproducten die het al levert aan accountants.

Marktleider

Twinfield zelf heeft zich niet laten overnemen uit zwakte, verklaart ceo Bert van der Zwan. Op de snelgroeiende markt van online boekhouden – inmiddels doet een procent of zeven van de bedrijven zijn boeken online – is het in eigen land goed voor een aandeel van 45 procent. In nog eens 21 Europese landen heeft het ook klanten, maar dat het door IDC tot Europees marktleider in online boekhouden is uitgeroepen zegt meer over de prille markt dan over de omvang van Twinfield zelf. Toch is dat de afgelopen jaren snel gegroeid: het belandde vorig jaar zelfs in de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.

Klein in Engeland

De markt staat, afgezien van de Benelux, Engeland en Scandinavië, nog in de kinderschoenen. In Engeland en Scandinavië is Van der Zwan wel sinds anderhalf jaar aanwezig, maar als een kleintje, met enkele honderden gebruikers. "Een maand of zes geleden hebben we vastgesteld dat we onze buitenlandse expansie wilden versnellen met groeikapitaal," zegt Van der Zwan. "Dus toen zijn we gaan praten met venture capitalbedrijven, private equity en wat dies meer zij."

Amerikaanse Investeerders

Belangstelling voor een marktleider in de markt voor software als online dienst was er volop. "Vanuit Silicon Valley kijken veel partijen naar Europa. We hebben wel met Nederlandse investeerders gesproken, maar zestig tot tachtig procent van de tijd zaten we toch in Londen te praten." Behalve financiële partijen meldden zich ook strategische partners. "Dat was een melee: partijen uit onze industrie, uit de accountancy maar ook bedrijven buiten onze wereld die op zoek zijn naar een uitbreiding van hun aanbod aan online software of die hun tentakels tot in Europa wilden laten reiken."

Wolters Kluwer

Van der Zwan streept ze even af: 'we zagen weinig in een partner zonder financiële kennis, terwijl een partij uit de accountancy zou kunnen botsen: veel van onze gebruikers werken met ons via hun accountant. Eigenlijk is Wolters Kluwer de enige strateeg die perfect bij ons aansluit. We bedienen precies dezelfde doelgroep en er is werkelijk geen enkel stukje potentieel conflict." Kapitaal is één ding, een stevige aanwezigheid in de landen die Twinfield intrekt, is een tweede. "Als we Engeland en Scandonavië zelf moeten opbouwen, hadden we daar wel 5 jaar over gedaan. Na de overname maken we gebruik van hun aanwezigheid daar."

Zelfstandigheid

André Kwakernaat en Maurice Tijhuis, de oprichters van Twinfield inleveren hun aandelen in, meer wordt neit bekendgemaakt over de financiële details van de overname. Belangrijker is, dat Twinfield zijn zelfstandigheid inlevert. "We zijn er absoluut van overtuigd dat we leidend kunnen worden in West-Europa," zegt Van der Zwan, die in 2009 werd aangetrokken als ceo, "daarvoor moet je je goed bewapenen. De keuze voor een financier of strategische overname is er een van logistiek die daaraan secundair is." Twinfield blijft een aparte entiteit binnen Wolters Kluwer, Van der Zwan en zijn management blijven gewoon aan en ook voor de rest van het 75-koppige personeel zijn er geen gevolgen voor de werkgelegenheid.

Naam Twinfield

Wolters Kluwer-directeur Henri van Engelen verzekert, dat ook de naam Twinfield voor Nederland behouden zal blijven. "Wij zijn een multi-brand bedrijf, we bekijken welke namen in welke markt het krachtigst zijn." Inderdaad: de keuze voor de Britse en Scandinavische markt is nog niet gemaakt. "Bij de oprichters speelt ongetwijfeld iets meer emotie, maar ook die zijn het ermee eens: een naam is niets anders dan het gespendeerd hebben van marketinggeld. Aan de hand van een kosten-baten analyse moet je bekijken wat je ermee aanmoet."

Software en online tools

Hoewel uitgever Wolters Kluwer in Nederland nog niet actief was met boekhoudsoftware en vooral bekend staat om zijn content, heeft het daarmee in landen als Italië, Duitsland en Spanje een stevige positie. De omzet van de Tax & Accounting divisie van Wolters Kluwer, 922 miljoen euro, komt zelfs voor 45 procent uit software en voor 25 procent uit online researchtools, zegt Van Engelen. "In Nederland lag die verhouding anders. Met deze overname herstellen we het evenwicht."

Overlap

Dat levert dus toch geografische overlap op. Zijn Italië en Duitsland landen die voor Twinfield voortaan gesloten blijven? "Dat klinkt alsof we gebonden zijn en een probleem hebben. Maar geloof me, Italië stond op zijn vroegst voor 2015 gepland en we hebben onze handen meer dan vol aan de groei in Engeland en Scandinavië. En ook in Nederland zijn we nog niet klaar: de markt groeit hier volgens marktonderzoeker IDC met 20 tot 25 procent per jaar. Ons marktaandeel van 45 procent houden we graag vast, dus de groei zal hier ook significant zijn."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.