Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

We gaan aan ons tweede tablet

We gaan aan ons tweede tablet
Je leest nu: We gaan aan ons tweede tablet

Aan de explosieve tabletverkoop komt ook in 2012 geen eind. Mensen die er al een hebben, kopen er namelijk gerust nog een bij. Ze zullen er steeds vaker gemiste tv-programma's op kijken. Dat voorspellen de consultants van Deloitte in hun rapport TMT Predictions.

 

De extra tablets zullen vaak kleiner zijn, met een schermdiameter van 5 of 7 inch. Samen zullen ze goed zijn voor bijna 5 procent van de tabletverkopen, schat Deloitte in zijn vandaag verschenen rapport over de trends in technologie, media en telecom.

Apps verdubbelen

Het gros van de tablets heeft nu nog een schermdiameter van 10 inch, maar de kleintjes zijn in opkomst. En daar moeten de contentleveranciers rekening mee houden: ze moeten zorgen dat hun websites en apps ook op kleinere schermpjes goed werken. Ook de netwerkleveranciers en uitbaters van hotspots kunnen door het toenemend tabletgebruik een hoger dataverkeer verwachten. Mede dankzij de verschillende formaten, besturingssystemen en alle talen zal in 2012 het totaal aantal apps wereldwijd toenemen tot meer dan 2 miljoen, wat een verdubbeling ten opzichte van december 2011 inhoudt. Het aandeel betaalde apps blijft nog steeds klein en het creëren van ‘blockbusters’ wordt moeilijker.

Uitzending onderweg

Wat zeker goed gaat lopen zijn apps die bewegend beeld bieden: vooral forenzen zullen hun tablet of smartphone willen gebruiken als digitale videorecorder: even kijken wat je hebt gemist. Ze zullen de videocontent wel thuis moeten laden, omdat de bandbreedte onderweg een drama blijft. Volgens Deloitte is kijken onderweg nu nog omslachtig en soms illegaal, maar tv-zenders kunnen er gerust op inspelen: de digitale videorecorder zorgde er ook voor dat mensen méér tv gingen kijken, in plaats van minder. Voor de media die nu nog forenzen bedienen is de opmars van tv onderweg wel slecht nieuws: de krant blijft dan ongelezen.

Consumentenelektronica

Mede dankzij de tablets ziet Deloitte de afzet van de elektronica-industrie nog stijgen in 2012. Consumenten blijven, dwars tegen de crisis in, namelijk meer elektronica kopen. Daarbij gaat het in de verzadigde markten vooral om persoonlijke apparaten als smartphones, tablets en laptops. In opkomende landen schaffen mensen zodra ze het bestaansminimum zijn ontstegen, een teleivisie aan (nog voor een koelkast of zelfs elektriciteitsaansluiting).

Goedkoper

In dollars gerekend zal er misschien geen groei zijn, door de aanhoudende prijsdruk. Een aardige vergelijking: in dollars van nu kostte een tv dertig jaar geleden 1800 dollar. Daar heb je nu 2 flatscreens, twee tablets, twee notebooks en drie smartphones voor, en nog geld over voor een etentje. Daan Witteveen, partner TMT binnen Deloitte: “De kosten van technologie zijn sterk gedaald gedurende de afgelopen drie decennia. Bovendien zullen consumenten in economisch moeilijke tijden nog eerder hun vakantie opgeven dan dat ze een keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een nieuwe televisie of een tablet.”

Lees hier meer over het rapport TMT Predictions

Lees ook:

Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee

Een van de grootste mythen over innovatie is dat het start met een briljant idee. Niets is minder waar, aldus innovatie-expert Simone van Neerven. Zinvolle innovaties starten vaak met een flinke dosis verwondering. En verwondering start vaak met observeren en het kijken met andere ogen.

leren innoveren
Je leest nu: Innovatie begint vaak helemaal niet met een geweldig idee

In het woordenboek staat observeren beschreven als ‘iets opmerken of waarnemen en het als significant registreren’. Innovatie start dus vaak met een observatie.

Een van de bekendste voorbeelden is dat van Isaac Newton die onder een appelboom aan het rusten was toen een appel boven op zijn hoofd viel en hij zich de vraag stelde waarom appels naar beneden vallen. Alhoewel we niet zeker weten of hij echt onder die appelboom zat, weten we wel dat zijn observatie van vallende appels heeft geleid tot de wetten van de zwaartekracht.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Het ontstaan van TikTok

Alex Zhu, een Chinese techondernemer, was nog aan het bijkomen van zijn mislukte avontuur om een app op de markt te zetten waar mensen met korte video’s van elkaar konden leren. Maar de meeste mensen bleken daar helemaal geen behoefte aan te hebben.

Er is een wezenlijk verschil tussen kijken en observeren. Zien is passief, terwijl observatie actief is.

Toen hij in een trein in Silicon Valley tegenover een groep tieners zat, raakte hij gefascineerd door hoe zij hun mobiele telefoon gebruikten. Hij zag dat ze de helft van hun tijd muziek aan het luisteren waren, en de andere helft druk waren met het maken van video’s en selfies die ze vervolgens aan elkaar lieten zien.

Hij bedacht dat een app die deze elementen combineert misschien wel een succes zou kunnen worden. Dit was de start van Musical.ly dat later TikTok werd.

Vier manieren om beter te observeren

Maar gebeurt observatie niet gewoon standaard? Als mijn ogen open zijn, dan observeer ik, toch? Er is een wezenlijk verschil tussen kijken en observeren. Zien is passief, terwijl observatie actief is. Als je observeert, neem je een verhoogde staat van bewustzijn of waakzaamheid aan. Je kijkt naar alles zonder expliciet naar iets te zoeken.

Er zijn vier eenvoudige manieren die je leren om beter kansen voor innovatie te ontdekken:

#1 Neem niets als vanzelfsprekend aan

Soms zijn we zo gewend om dingen op een bepaalde manier te doen dat we ze niet eens als onhandig beschouwen. En precies daar ligt veel potentieel voor vernieuwing.

Het is tegenwoordig bijna ondenkbaar, maar vroeger kon je alleen thuis bellen met een telefoon die vastgesnoerd op dezelfde plek in huis stond. Wilde je dat mensen een voicemail konden achterlaten, dan had je daar een apart apparaat voor nodig. Zelfs toen de eerste mobiele telefoons werden geïntroduceerd waren veel mensen uiterst sceptisch over het nut ervan.

#2 Ga op zoek naar fricties en frustraties

Ongemakken zoals ergens lang voor moeten wachten of niet begrijpen hoe een product of service werkt, zijn duidelijke signalen dat er iets mis is. En ze zijn vaak ook gemakkelijk te zien, als je maar goed om je heen kijkt.

In de jaren zestig was de tandenborstel voor kinderen een miniversie van die van volwassenen. Maar kinderen lieten deze de hele tijd uit hun handen vallen. Wat bleek? Het handvat van de kindertandenborstel was net zo dun als dat van de volwassen tandenborstel, terwijl kinderen niet dezelfde behendigheid en grip hebben als volwassenen. Oral-B zag dat en was de eerste die een speciale tandenborstel voor kinderen introduceerde met een breder handvat.

#3 Vind de workarounds

Mensen zijn supercreatief en vinden vaak oplossingen voor alledaagse problemen. Meestal zijn dit tijdelijke oplossingen en dus een mooie bron van inspiratie om tot een structurele oplossing te komen.

Een klassiek voorbeeld hiervan is de ketchupfles. Om het laatste beetje uit de fles te halen, zetten mensen deze op hun kop in de kast. Deze observatie leidde in 1991 tot het ontwerp van de ‘ondersteboven’ ketchupfles, dat later ook werd omarmd door onder andere shampoo- en tandpastafabrikanten.

#4 Leer van andere niet-gerelateerde gebieden

Vaak liggen oplossingen voor het oprapen, maar je moet er wel een flink open blik voor hebben omdat ze ook vaak buiten de eigen gangbare radius liggen. Daarnaast vraagt het ook voorstellingsvermogen om te zien hoe een oplossing ook op een andere manier toegepast kan worden.

Toen in 1970 Bernard Sadow, een hoge manager bij het bedrijf US Luggage, terugkeerde van een vakantie met zijn gezin en op het vliegveld in de rij bij de douane stond, zag hij een vliegveldmedewerker zonder enige moeite een zwaar apparaat op wieltjes voorbij rollen. Dat bracht hem op het idee hoe handig het zou zijn om wieltjes onder zijn eigen zware koffers te hebben.

Wil je een betere innovator zijn? Leer dan observeren

Er zijn veel dingen die er op het eerste gezicht normaal uitzien, maar die verborgen kansen hebben. Leren om je ogen te openen en zelfs schijnbaar normale dingen te observeren, kan zomaar leiden tot de volgende doorbraak. Maar daarvoor moet je wel een open geest hebben, zoals Isaac Newton die zich afvroeg wat hij had waargenomen en Alex Zhu die aandachtig tieners observeerde.

Lees meer columns van Simone van Neerven: