Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We gaan aan ons tweede tablet

Aan de explosieve tabletverkoop komt ook in 2012 geen eind. Mensen die er al een hebben, kopen er namelijk gerust nog een bij. Ze zullen er steeds vaker gemiste tv-programma's op kijken. Dat voorspellen de consultants van Deloitte in hun rapport TMT Predictions.

 

De extra tablets zullen vaak kleiner zijn, met een schermdiameter van 5 of 7 inch. Samen zullen ze goed zijn voor bijna 5 procent van de tabletverkopen, schat Deloitte in zijn vandaag verschenen rapport over de trends in technologie, media en telecom.

Apps verdubbelen

Het gros van de tablets heeft nu nog een schermdiameter van 10 inch, maar de kleintjes zijn in opkomst. En daar moeten de contentleveranciers rekening mee houden: ze moeten zorgen dat hun websites en apps ook op kleinere schermpjes goed werken. Ook de netwerkleveranciers en uitbaters van hotspots kunnen door het toenemend tabletgebruik een hoger dataverkeer verwachten. Mede dankzij de verschillende formaten, besturingssystemen en alle talen zal in 2012 het totaal aantal apps wereldwijd toenemen tot meer dan 2 miljoen, wat een verdubbeling ten opzichte van december 2011 inhoudt. Het aandeel betaalde apps blijft nog steeds klein en het creëren van ‘blockbusters’ wordt moeilijker.

Uitzending onderweg

Wat zeker goed gaat lopen zijn apps die bewegend beeld bieden: vooral forenzen zullen hun tablet of smartphone willen gebruiken als digitale videorecorder: even kijken wat je hebt gemist. Ze zullen de videocontent wel thuis moeten laden, omdat de bandbreedte onderweg een drama blijft. Volgens Deloitte is kijken onderweg nu nog omslachtig en soms illegaal, maar tv-zenders kunnen er gerust op inspelen: de digitale videorecorder zorgde er ook voor dat mensen méér tv gingen kijken, in plaats van minder. Voor de media die nu nog forenzen bedienen is de opmars van tv onderweg wel slecht nieuws: de krant blijft dan ongelezen.

Consumentenelektronica

Mede dankzij de tablets ziet Deloitte de afzet van de elektronica-industrie nog stijgen in 2012. Consumenten blijven, dwars tegen de crisis in, namelijk meer elektronica kopen. Daarbij gaat het in de verzadigde markten vooral om persoonlijke apparaten als smartphones, tablets en laptops. In opkomende landen schaffen mensen zodra ze het bestaansminimum zijn ontstegen, een teleivisie aan (nog voor een koelkast of zelfs elektriciteitsaansluiting).

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goedkoper

In dollars gerekend zal er misschien geen groei zijn, door de aanhoudende prijsdruk. Een aardige vergelijking: in dollars van nu kostte een tv dertig jaar geleden 1800 dollar. Daar heb je nu 2 flatscreens, twee tablets, twee notebooks en drie smartphones voor, en nog geld over voor een etentje. Daan Witteveen, partner TMT binnen Deloitte: “De kosten van technologie zijn sterk gedaald gedurende de afgelopen drie decennia. Bovendien zullen consumenten in economisch moeilijke tijden nog eerder hun vakantie opgeven dan dat ze een keuze moeten maken tussen bijvoorbeeld een nieuwe televisie of een tablet.”

Lees hier meer over het rapport TMT Predictions

Lees ook:

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/