Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?

Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?
Je leest nu: Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?

Wie een toppositie wil komt er tegenwoordig niet meer alleen met hard werken. Maar wat is er dan wel nodig?

Nog niet zo lang geleden was het verloop van een carrière redelijk voorspelbaar. Na een aantal jaren te hebben gewerkt in een startfunctie, werd je benoemd tot senior medewerker, waarna een coördinerende functie voor je klaarlag en vervolgens een lagere managementpositie. Zo beklom je langzaam maar zeker de hiërarchische ladder van een organisatie. Een kwestie van geduld hebben, hard werken en de juiste stappen zetten.

Onduidelijkheid troef

Tegenwoordig is dat anders. Wie hogerop wil komen moet nu zelf erachter komen hoe hij of zij zijn carrière ontwikkelt. Soms krijg je feedback over je functioneren in je huidige functie, maar duidelijke aanwijzigingen over de gewenste vaardigheden en competenties voor een volgende stap in je loopbaan blijven in veel organisaties uit. En als je wel inzicht hebt in je ontwikkelpunten en daaraan hebt gewerkt, dan nóg is het mogelijk dat je door een kandidaat van buiten de organisatie wordt gepasseerd. Kortom: onduidelijkheid troef.

De ongeschreven regels

Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?Gelukkig geeft John Beeson, executive coach en headhunter, in zijn boek ‘De ongeschreven regels’ inzicht in de criteria die Amerikaanse organisaties hanteren bij topbenoemingen. In de praktijk blijkt dat de door hem genoemde selectiecriteria ook in de Nederlandse situatie vaak doorslaggevend zijn. De 6 ongeschreven regels die hij noemt als doorslaggevend voor de selectie en benoeming van topfunctionarissen:

#1. Vermogen tot strategisch denken

Dit is wellicht de minst verrassende: voor een topfunctie blijkt het noodzakelijk dat je succesvolle strategieën kunt formuleren, de organisatie richting kunt geven en anderen kunt meenemen in jouw toekomstvisie.

#2. Sterk managementteam kunnen bouwen

Voor een promotie naar de top moet je ook in staat zijn talent te herkennen en aan te trekken. Je moet kunnen laten zien dat je een samenhangend team kunt smeden. Tip: het boek van Wiseman geeft hiervoor nuttige handvatten.

#3. Visie kunnen implementeren

Een visie ontwikkelen is niet voldoende, u moet ook in staat zijn om die strategie te vertalen naar de praktijk – zonder te verdwalen in de details van de implementatie.

#4. Innovatie en verandering stimuleren

Als leider is het belangrijk dat u kunt voorgaan in grootschalige veranderingen als de situatie dit vereist. En dat is steeds vaker nodig in de huidige VUCA-wereld.

#5. Multidisciplinair werken

Hoe hoger aan de top, hoe belangrijker het wordt dat u kunt samenwerken met en via anderen, aldus Beeson. Niet alleen uit uw eigen vakgebied, maar juist ook op andere terreinen.

#6. Het hebben van ‘executive allure’.

Wellicht de meest ongrijpbare van de zes criteria: heeft u de uitstraling van een executive? Kunt u geloofwaardigheid als leider uitstralen? Pas wanneer de beslissers over de benoeming daarin vertrouwen hebben, komt u in aanmerking voor een baan aan de top.

Buikgevoel concreet gemaakt

Bent u ambitieus? Dan vindt u in dit boek praktische aanknopingspunten om aan de slag te gaan en een serieuze kandidaat te worden voor een topfunctie. Bent u juist beslissend over de topbenoemingen in uw organisatie? Dan krijgt u met dit boek handvatten om uw ‘buikgevoel’ en ‘intuïtie’ te verduidelijken en te vertalen in concrete feedback aan potentiële kandidaten. Zo helpt u de organisatie op twee manieren: u kiest betere kandidaten en kunt bouwen aan verdere ontwikkeling van talent en topleidinggevenden. Daarmee brengt u weer een vliegwiel op gang: in zo’n organisatie wil elk talent wel aan de slag!

Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online. social media voor leiders die willen bijblijven. Voor MT bespreekt ze wekelijks een managementboek.

Foto via Flickr.com