Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wat is framing en hoe zet je deze taalstrategie in?

Hoe breng jij jouw boodschap over? Zijn de ontvangers meteen overtuigd of moet je heel veel moeite doen? Framing is een taalstrategie die zorgt voor succesvolle communicatie. Lees er meer over in dit artikel.

Je leest nu: Wat is framing en hoe zet je deze taalstrategie in?

Jij vertelt jouw verhaal, de ontvanger begrijpt je goed en staat er positief tegenover. Dat is het droomscenario. Helaas loopt het in de praktijk vaak om allerlei redenen anders. De belangrijkste reden is vaak de manier waarop je jouw verhaal vertelt. En hier is gelukkig iets aan te doen.

Sarah Gagestein – taalstrateeg en schrijfster van boeken – houdt zich bezig met framing, maar wat is framing nu precies?

Wat is framing?

Framing gaat over het overbrengen van jouw boodschap door het onderbewuste van de ander aan te spreken. Het gaat over taalgebruik, maar vooral ook over taal tussen de regels door.

  • Wat zijn de associaties die bij iemand opkomen bij een bepaalde formulering?
  • En welke beelden zijn daaraan gekoppeld?
  • Wat is het gevoel en wat zijn de emoties die hiermee worden opgeroepen?

Dit kan soms iets heel anders zijn dan wat je hebt bedoeld. Met framing zoek je de juiste woorden om jouw boodschap over te brengen en daarmee het onbewuste beeld te activeren in het brein van de ander, een beeld waar jij graag mee geassocieerd wilt worden en die jouw boodschap ondersteunt.

Woorden – en dus beelden – zijn volgens Sarah Gagestein namelijk nooit neutraal.

Framing in de herhaling

Eigenlijk gaat het vaak fout wanneer er niet bewust wordt nagedacht over het gebruik van bepaalde woorden en beelden. Een veelgemaakte fout is dat je in de ontkenning gaat en daarin steeds datzelfde woord (beeld) gaat herhalen waardoor het zich alleen maar meer vastzet in het brein van de ontvanger. Hoe vaker je als ontvanger deze woorden hoort, hoe sterker de associatie wordt en hoe meer je weerstand ertegen afneemt.

Het werkt dus echt zo dat hoe vaker je een frame hoort – ook al ben je het er in eerste instantie niet mee eens – hoe normaler het wordt. Ontkennen is dus in dit geval zeker erkennen.

Framing gaat over gevoel

Framing wordt niet alleen gebruikt om jouw boodschap over te brengen, maar ook om specifieke emoties op te roepen bij bijvoorbeeld potentiële klanten. Framing spreekt een bepaald gevoel aan – onbewust – en daar gaat het om.

Pas als de ontvanger echt wordt geraakt, wordt de boodschap pas beleefd en komt de ontvanger in beweging. Het doel van framing is volgens Sarah dat je jouw boodschap transformeert in een duidelijk, herkenbaar verhaal.

Wil je ook meer succes met jouw communicatie? Leer dan van framingspecialist Sarah Gagestein hoe je framing inzet als taalstrategie tijdens het avondseminar ‘Framing: toveren met taal’.

Avondseminar Framing: toveren met taal en beeld