Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom VanMoof dankzij corona razendsnel 12,5 miljoen euro groeigeld kon ophalen

Door de coronapandemie worden steden wereldwijd in rap tempo fietsvriendelijk, en dat is een zegen voor bedrijven als VanMoof. ‘Alles wat we qua stedelijk vervoer hadden voorspeld voor de komende tien jaar, vindt nu in drie maanden plaats’, zegt medeoprichter Taco Carlier donderdag in de MT/Sprout-podcast Re:set.

VanMoof ondernemer

Met VanMoof lanceerden broers Taco en Ties Carlier vorige maand hun derde ‘smart bike’, die met een flinke prijsdaling moet gaan zorgen voor een doorbraak op de massamarkt. Deze week sleepten zij nog eens 12,5 miljoen euro groeigeld binnen. Die investering was nodig omdat de vraag naar e-bikes door het coronavirus omhoog schiet, vertelt Taco Carlier (foto boven) in de podcast Re:set (luister ook via Spotify | Apple Podcasts).

‘Corona is voor andere ondernemers een verschrikkelijke crisis, maar voor ons is er toch een silver lining. Omdat steden in de hele wereld beginnen in te zien dat het openbaar vervoer niet meer zoveel capaciteit heeft en dat iedereen terug de auto in ook geen optie is. Dan kom je al gauw op de fiets uit. Steden zijn daardoor aan het investeren in fietspaden.’

Voorspelling

‘Alles wat we op het gebied van stedelijk vervoer hadden voorspeld voor de komende tien jaar, vindt nu in een periode van drie maanden plaats. Dus we zien een enorme uplift in sales door het virus. Dat betekent dat we de productie keihard moeten opschalen. Er lag een enorme kans om door te groeien, en die konden we alleen pakken door extra kapitaal toe te voegen aan het bedrijf.’

Met het groeigeld kan het bedrijf zijn productiecapaciteit vergroten en de wereldwijde, vooral stedelijke, markt veroveren met een op vijftig onderdelen vernieuwde fiets, waaronder een sterkere motor en meer bereik dan de vorige e-bikes van het Amsterdamse bedrijf.


Een VanMoof-winkel in Londen

Missie

‘De missie is om bet zoveel mensen op de fiets te krijgen in San Franciso, New York, Parijs, Londen en Tokio, als we nu in Amsterdam hebben’, zegt Carlier. ‘Om dat te bereiken moeten we groeien. Om te groeien moet je betaalbare, hoge kwaliteit elektrische fietsen leveren. Dat willen we bereiken, de rest kan ons niet schelen.’

Efficiëntie, schaal en een verticale productielijn zijn de toverwoorden om de groeiplannen te realisern. ‘Als je de fietsmarkt wil disrupten moet je alles zelf doen’, zei broer Ties vorige maand tegen Sprout. Dankzij een nieuwe productielijn ging de prijs omlaag van 3400 euro naar 1998 euro.

VanMoof levert de nieuwe fiets in twee kleuren, al had Taco Carlier het met het oog op de efficiëntie en schaalbaarheid liever bij een kleur gehouden, zegt hij in de podcast. ‘Dat is altijd een beetje een twistpunt tussen marketing en operations. Daar hak ik dan met mijn broer de knoop over door.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister ook: Hoe Patrick de Zeeuw bijna duizend participaties door de crisis loodst

Foto’s: VanMoof