Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom Nike voor een tech-CEO kiest

Zijn cv ademt meer tech dan sport, maar toch kiest Nike voor John Donahoe als zijn nieuwe CEO. Dit is waarom dat geen rare keuze is.

Werkgerelateerde software is vaak uitermate gebruiksonvriendelijk. De interface is vaak vele malen slechter dan die van apparaten die je thuis gebruikt, zoals je smartphone, de iPad of je smart-tv. Dat kan beter, vinden ze bij het Amerikaanse ServiceNow, volgens Forbes het meest innovatieve bedrijf ter wereld. MT sprak met CEO John Donahoe. ServiceNow
Je leest nu: Waarom Nike voor een tech-CEO kiest

In 1979 begint Mark Parker als een ontwerper van schoenen bij Nike. In 1982 staat hij aan de wieg van een van de meest populaire hardloopschoenen van het merk: de Pegasus. Hij is een van de eerste ontwerpers die aan een schoen werkt die voor meerdere sporten kan dienen en het patent voor de populaire Air Max staan namens Nike op zijn naam.

Parker wordt VP en gaat de samenwerking aan met sportsterren als Tiger Woods, LeBron James en Serena Williams. In 2006 wordt hij CEO, deze week maakte hij bekend af te treden.

Hoe anders ziet het cv van zijn opvolger eruit. John Donahoe is momenteel CEO van Service Now, een bedrijf dat cloud computing services voor grote bedrijven beschikbaar stelt. Daarvoor werkte Donahoe als CEO bij eBay en als ad interim CEO bij de Amerikaanse consultancy firm Bain & Co. Hij is onderdeel van de raad van commissarissen van Nike sinds 2014. 

Data

Maar er is een ding dat John Donahoe en Nike met elkaar verbindt: de liefde voor technologie. Nike kocht vorig jaar Zodiac, een bedrijf dat consumentendata nauwkeurig bijhoudt. Daarnaast wordt er ook ingezet op de toekomst van consumentengedrag, met de aankoop van Celect. Dit bedrijf voorspelt hoe consumenten hun geld uit zullen gaan geven. Dit draagt allemaal bij aan het doel van Nike om het merk meer persoonlijk aan te laten sluiten op de wensen van consumenten.

Een ander onderdeel van die koers is het verschuiven van de bricks naar clicks. In 2017 sprak het bedrijf de wens uit om aan een kleinere groep retailers te leveren en het online heft in eigen handen te nemen. Momenteel wordt 15 procent van de verkopen online gedaan, dat moet onder Donahoe groeien tot minimaal 30 procent. De website is volledig ingericht als een webwinkel, en zelfs de nieuwe flagship stores worden zo ingericht dat mensen via een app de juiste spullen kunnen vinden.

Terugtreden

Daarbij kan het het technologische inzicht van Donahoe dus goed gebruiken. Analisten van Bloomberg prijzen het bedrijf voor hun technologische vooruitstrevendheid. ‘Niemand is zo ver in deze branche als Nike. Ze gaan hiermee de volgende stap zetten.’ 

Parker blijft bij Nike betrokken door een plek in de raad van advies. Het nieuws van zijn aftreden komt vlak nadat de Amerikaanse krant The Wall Street Journal onthulde dat de CEO op de hoogte was van de doping experimenten van coach Alberto Salazar, in het Nike Oregon Project, een sportproject voor atletiek sporters.