Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Microsoft Skype koopt

Microsoft neemt internet-belbedrijf Skype over voor 8,5 miljard dollar in cash. Zo haalt het 663 miljoen Skypende internetgebruikers binnen, plus een boel overlap in producten. Genoeg om een vuist te maken tegen Google en Facebook?

Skype had vorig jaar beursplannen, maar de goed betaalde verkoop is natuurlijk een prettige exit voor zijn aandeelhouders. De overname van dinsdag is de grootste die Steve Ballmer ooit heeft gedaan, nadat hij in 2007 advertentiebedrijf aQuantive kocht voor 6 miljard dollar en een jaar later de coup (van bijna 50 miljard) op Yahoo niet slaagde. De deal komt net op tijd, want ook Google en Facebook cirkelden naar verluidt rond Skype met overnameplannen. Misschien is dat wel de belangrijkste reden voor Ballmer om toe te slaan.

Tegen Google en de rest

Met Skype kan Microsoft zijn online dienstendivisie versterken. In de zoekmachinemarkt – en daarmee de advertentiemarkt – ligt het een stuk achter bij rivaal Google, en al helemaal op het mobiele internet. Bovendien wordt er weinig geld verdiend aan online diensten in Redmond: het operationele verlies liep er in de eerste drie maanden van 2011 zelfs op tot 700 miljoen dollar. De grootste vraag is of Microsoft werkelijk sterker staat tegenover Google en de rest dankzij Skype. Dat heeft acht miljoen betalende gebruikers, maar online adverteren rond telefoongesprekken is lastig vorm te geven.

Overlap

Maar of Skype zo goed past binnen de bestaande producten, daarover valt te twisten. Het aanbod draait om (video-)bellen en chat-mogelijkheden. Dat levert nogal wat overlap op: Skype concurreert met Microsofts eigen Live Messenger (voor consumenten) en Lync (voor de corporate markt) waarmee ook chat-, voice- en videoverkeer mogelijk is. Skype biedt als communicatiespecialist wel een iets prettigere gebruikerservaring. Bovendien heeft het betalende klanten en een naadloze aansluiting op de 'vaste telefonie' waarmee Microsoft nog niet zo ver is. Toch is 8,5 miljard dollar wel een boel geld om de aanvullende technologie en die goedkoop bellende klanten in huis te halen.

Windows Phone 7

Het wordt nog interessant hoe Microsoft zijn acquisitie wel of niet zal integreren met zijn bestaande producten. Het traag op gang komende besturingssysteem voor smartphones, Windows Phone 7, zou wel kunnen profiteren van een combinatie met Skype. Voor gebruikers handig als dat wordt 'meegebakken', maar telecomaanbieders zullen niet wildenthousiast worden van zo'n gratis voip-belfunctie. Ook in de telefonie is Google, met Android, zoals bekend de grootste rivaal van Microsoft. Google doet met Google Talk en Google Voice ook pogingen de communicatiemarkt te veroveren, maar die diensten zijn (nog) niet op het niveau van die van Skype

Bing

Wat Microsoft via Skype wel koopt, is een massa van 25 miljoen Skypers die op elk moment van de dag online zijn. Op dit moment zit er nog geen zoekfunctie in de vaste en mobiele versies van Skype. Geef de Skypers toegang tot zoekmachine Bing, en de meter gaat misschien een stuk harder lopen. Vooral extra bezoekers vanuit het mobiele web kan Microsoft hard gebruiken om zijn adverteerders te bedienen.

Freemium bleeder

Tot nu toe is Skype financieel vooral een succes geweest voor zijn oprichters. Niklas Zennstrom en Janus Friis, de mannen die eerder achter Kazaa zaten, begonnen in 2003 met hun dienst. Zij verkochten hem in 2005 voor 2,6 miljard aan veiliingsite eBay, die maar weinig plezier had van het bedrijf en het in 2009 grotendeels doorschoof naar investeerders. De laatste tijd maakten private equity-investeerders als Silver Lake er de dienst uit. Zij bereidden een gedeeltelijke beursgang voor, maar cashen liever in één keer. Skype had vorig jaar een omzet van 860 miljoen dollar en een bedrijfsresultaat van 264 miljoen. Onder de streep werd echter 7 miljoen verlies geleden. De schulden die Microsoft overneemt zijn ook niet mals: 686 miljoen dollar. De conversie van gratis bellende Skypers naar betaalmodellen en het aantrekkende van bedrijfsklanten vielen tot nu toe tegen. Eens kijken of Microsoft nu wel lukt, wat drie eerdere eigenaren niet voor elkaar kregen: serieus geld slaan uit Skype's freemium-model.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 


 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.