Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom Jasper Meerding zijn callcenter-imperium achter zich laat om een nieuwe ‘Skype’ te lanceren

In de laatste aflevering van de podcast Drive praat Taco Oosterkamp met Jasper Meerding, die callcenterbedrijf ContactCare vanaf zijn 18e uitbouwde tot een bedrijf met 180 medewerkers. Momenteel haalt hij tonnen op voor een nieuwe startup, waarmee hij de nieuwe 'Skype' wil worden.

Je leest nu: Waarom Jasper Meerding zijn callcenter-imperium achter zich laat om een nieuwe ‘Skype’ te lanceren

Jasper Meerding (31) is oprichter van twee bedrijven: callcenterbedrijf ContactCare (2009, 180 medewerkers) en Gaiku (2016), een clouddienst voor vergaderingen waarmee Meerding tot nu toe een miljoen aan financiering ophaalde.

Meerding slaagde erin om ContactCare uit te bouwen naar een flink bedrijf, ondanks dat het bel-me-niet register het bijna onmogelijk maakte om outbound marketing te doen. De ondernemer begon het bedrijf al op zijn 18e, toen hij de kans kreeg om een callcenter op te zetten voor KPN.

Studeren was de rusteloze ondernemer niet bepaald op het lijf geschreven. “Ik dacht, wat leer ik hier nu eigenlijk. Ik wil het gewoon doen. Als ik de hele dag in een collegezaal zit dan zit ik te gapen en word ik ontzettend lui en moe. Terwijl als ik gewoon lekker bezig ben, dan zit ik vol energie en kan ik mensen meekrijgen.” 

Nieuw bedrijf

Meerding dook in het diepe, en had na een jaar 80 bellende scholieren voor zich aan het werk. Met het vorderen van de jaren maakte Meerding zichzelf slim overbodig bij ContactCare. Daardoor kan hij nu veel tijd steken in vergaderdienst Gaiku, waarmee hij in tegenstelling tot ContactCare wél internationaal wil doorbreken. (De ondernemer belt nog wel dagelijks met de directeur die ContactCare nu leidt). 

Meerding nam de afgelopen jaren tientallen mensen aan, waarbij hij nog altijd let op zijn gevoel. “Zoals Mark Zuckerberg ooit zei: zou ik in een andere wereld zelf voor deze persoon willen werken? Iemand kan een fantastisch cv hebben en alle persoonlijkheidstesten glansrijk doorstaan, maar als je gevoel zegt ‘ik weet niet of ik met deze persoon zelf zou willen werken, in een andere rol’, dan doe je het niet.”

Luister ook om te leren:
– Hoe je je groei versnelt door de pers te benaderen
– Hoe je zorgt voor een goede online strategie
– Hoe Meerding persoonlijkheidstests gebruikt om zijn team optimaal aan te stellen
– Hoe belangrijk het is om focus te houden, ook als dat niet in je aard zit
– Waarom Meerding ervoor koos om niet de grens over te gaan met ContactCare


Luister alle afleveringen van Drive:
 Victor van Tol (Snappcar)
– Ridder Drost (Liquido d’Oro)
– Roland Sars (Media Distillery)
– Oos Kesbeke
– Monique Ansink (Excellent Products)
Oscar Kneppers (Rockstart)
– Joost Istha (Zigt)
– Caroline van der Lande (Buurtboer)
Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance) 
Hanneke Stegweg (iLost)
Johan van Mil (Peak Capital)
Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
Kristian Valk (Hotelchamp)
Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
Bart van Olphen (FishTales)
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
Will Ditmeijer 
Patrick de Laive (The Next Web)
Thomas Bunnik (Pritle)
 Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)