Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom iedereen naar Elon Musk luistert als hij praat

Topondernemer Elon Musk wordt door veel mensen op een voetstuk geplaatst. Maar ook Musk is ‘gewoon’ een mens. De 5 succesprincipes van Musk worden beschreven in het boek ‘Musk Mania’, zodat iedereen ermee aan de slag kan.

Elon Reeve Musk (45) staat bekend als een van de grootste ondernemers van deze tijd en is 21 miljard dollar waard. Hij streeft een duurzame wereld na door middel van zijn bedrijven Tesla en SolarCity. Musk heeft daarnaast ook een andere kant, die van miljardair en playboy. Hij woont in een villa in de luxe wijk Bel Air, in Los Angeles en wordt graag op de foto gezet in dure pakken en hypermoderne auto’s. Verenigde Staten Musk komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, waar hij ook opgroeide. Hij is de zoon van een Canadees model en een Zuid-Afrikaanse ingenieur. Zijn ouders scheidden toen hij nog jong was en hij verhuisde op zijn zeventiende naar het geboorteland van zijn moeder: Canada. Niet veel later verhuisde hij opnieuw, om te gaan studeren in de Verenigde Staten. Hij studeerde onder meer natuurkunde en economie aan de Queen’s University en aan de University of Pennsylvania. Hij werd toegelaten aan de prestigieuze Standford University, maar stopte nog voor hij begonnen was. Hij wilde zich storten op het ondernemerschap. SpaceX, Tesla en SolarCity Sindsdien heeft hij veel verschillende bedrijven opgericht, van de voorloper van PayPal (X.com) tot giganten als de duurzame energieproducent SolarCity en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij raakte ook al vroeg betrokken bij autofabrikant Tesla, waar hij al zijn eigen geld in stak. Destijds bezat hij ruim 150 miljoen dollar, van de verkoop van X.com en zijn eerste internetbedrijf Zip2. Tijdens de financiële crisis van 2008 besloot Musk dat het tijd was om aan het roer te gaan staan van Tesla en zich meer te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken. Ervoor was hij minder betrokken en vooral geïnteresseerd in het design en de ontwikkeling van nieuwe Tesla-modellen.   Zijn bemoeienis leek te werken. Tesla ontwikkelde een aantal elektrische auto’s, die vanwege het sportieve design goed werden ontvangen in de markt. Het ging ook SpaceX voor de wind, nadat het bedrijf drie mislukte raketten lanceerde en Musk bijna al zijn geld kwijtraakte. Musk wist toch als eerste zijn raketten met vracht naar ruimtestation ISS te brengen. SolarCity richtte Musk in 2006 op, samen met zijn nicht en neef. Achterliggende gedachte van de zonnepanelenleverancier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Vanwege de duurzame insteek van Tesla, liet Musk SolarCity overnemen door de autofabrikant. Vanwege de belangenverstrengeling, die breed in de Amerikaanse media werd uitgemeten, sprak hij zelf geen voorkeur uit tijdens de stemming over de overname. Die ging alsnog door voor 2 miljard dollar. Leiderschap  Musk kondigde vorig jaar aan dat Tesla binnen een jaar zelfsturende auto’s kon leveren, maar dat lijkt nu problemen op te leveren binnen het autoconcern. Ingenieurs klagen dat de deadline niet gehaald kan worden als Musk wil dat de software ook veilig is. De werkdruk zou daarnaast te hoog zijn. Die discussie zorgde ervoor dat er al zeker tien ingenieurs zouden zijn opgestapt. Musk zelf wijt het aan de felle concurrentie binnen de branche en niet aan zijn leiderschap.
BEIJING, CHINA - OCTOBER 23: (CHINA OUT) Elon Musk, Chairman, CEO and Product Architect of Tesla Motors, addresses a press conference to declare that the Tesla Motors releases v7.0 System in China on a limited basis for its Model S, which will enable self-driving features such as Autosteer for a select group of beta testers on October 23, 2015 in Beijing, China. The v7.0 system includes Autosteer, a new Autopilot feature. While it's not absolutely self-driving and the driver still need to hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic when using Autosteer. When set to the new Autosteer mode, graphics on the driver's display will show the path the Model S is following, post the current speed limit and indicate if a car is in front of the Tesla. (Photo by ChinaFotoPress)***_*** Foto: Getty

Bijzonder is hij zeker, als we kijken naar zijn prestaties. Op zijn twaalfde bracht Elon Musk al een videogame op de markt en later zette meerdere eigen bedrijven op. Momenteel houdt Musk zich vooral bezig met SpaceX en Tesla, beiden succesvol. Hoe doet hij dat? Hans van der Loo en Patrick Davidson schreven er een boek over en vatten het in 5 succesprincipes samen.

5 succesprincipes

Musk Mania spreekt over Elon Musk als ‘wavemaker’, ofwel influencer. Hij is pionier, spelbreker, hoopbieder, gangmaker en verspreider van ideeën. Hij durft de waarheid in twijfel te trekken, strategieën te wijzigen en bijna-onmogelijke deadlines te stellen. En dat werkt. De 5 succesprincipes van Elon Musk:

#1. Musk biedt visionaire hoop

Musk gelooft dat alleen een radicale breuk met het verleden en een fundamentele vernieuwing in ons denken en doen, ons naar een andere en betere wereld kunnen voeren. Dat is ook precies wat Musk probeert te doen met zijn bedrijven Tesla en SpaceX. Aan de ene kant wil hij een revolutie op gang brengen op het gebied van duurzame energie. Aan de andere kant wil hij Mars koloniseren, omdat hij gelooft dat de mensheid de aarde zodanig verpest tot het niet meer bewoonbaar is. Dat baseert hij op het feit dat fossiele brandstoffen opraken en duurzame bronnen niet afdoende zullen zijn om ons voortbestaan te garanderen. Musk wil op die manier de wereld redden.

#2. Musk is een twijfelkont

Twijfelen is goed. Op die manier reageer je niet instinctief op dingen, maar denk je eerst na over je reactie en beslissing. Je kunt daardoor rationeel kijken naar een situatie. Musk is tegelijkertijd een waarnemer, hij ziet alles en stelt overal vragen bij: Waarom? Kan het anders? Wat als? Hij staat open voor andere visies, verandert van gedachten en kan zowel inzoomen (details) als uitzoomen (helikopterview) op een situatie. Musk durft de waarheid in twijfel te trekken en de basisvragen opnieuw te stellen. Op die manier kan hij innoveren.

#3. Musk mikt op Mars

Door technologie kunnen we meer dan ooit. Tegelijkertijd vergeten we soms wat echt belangrijk is. Er is zoveel te doen en te bereiken. Wat willen we nu echt bereiken, wat is je droom, je ambitie? De dromen van Musk zijn kortgezegd: innoveren in de relatief traditionele autobranche en de mensheid naar Mars krijgen. Hij bouwde hier een hele strategie omheen, die af en toe veranderde. Werkt de ene manier niet? Dan zoekt hij naar een andere manier om hetzelfde doel te bereiken.

#4. Musk speelt om te winnen

Hij wordt door zijn werknemers omschreven als een micromanager: hij let op elk detail. Klopt er iets niet, dan heb je als werknemer een probleem. Flinke tirades en scheldpartijen zijn hen niet vreemd. Hij verwacht ook van zijn personeel dat ze kei en kei hard werken, zonder uitzonderingen. Dagen maken van tien uur en op zaterdag ook naar de fabriek komen is heel normaal, evenals aan onmogelijk-grenzende taken uitvoeren. Je ziet maar hoe je het doet.

Hij eist precies hetzelfde van zichzelf. Hij reist door de werkweek heen van SpaceX naar Tesla en weer terug. Tussendoor geeft hij presentaties, woont hij raketlanceringen bij, bedenkt innovaties en brengt tijd door met zijn vijf zonen. Hij heeft geen ‘uitknop’. Alles wat hij doet, staat in het teken van het doel dat hij in zijn hoofd heeft. En hij stopt niet totdat hij het bereikt heeft. Dat komt omdat hij niet werkt voor het geld, maar voor zijn passie: de wereld beter maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Musk is een influencer

Ook wel omschreven als ‘superbaas’. Uit Amerikaans onderzoek komt naar voren dat 32 procent van de afgestudeerden Musk graag als mentor zou willen hebben. Omdat hij de ruimte biedt om taken naar eigen invulling af te ronden en omdat hij direct en eerlijk is. Dat wordt vooral onder jongeren gewaardeerd. Hij weet de juiste mensen daardoor aan zich te binden en weet velen anderen te inspireren met zijn maatschappelijke doelen. Daarom heeft hij een groot publiek wanneer hij nieuws naar buiten brengt, maar wordt ook zijn mening over onder andere innovaties gewaardeerd.

Wil je het boek lezen? Je kunt het hier bestellen.