Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom greenwashing met de nieuwe CSRD-regels van de EU veel moeilijker wordt

Vanaf 2023 moeten bedrijven vanaf 250 medewerkers de effecten van hun activiteiten op milieu, klimaat en samenleving rapporteren volgens de nieuwe EU-regels. Greenwashing wordt daarmee verleden tijd.

Nieuwe EU-regels voorkomen greenwashing Getty Images
Je leest nu: Waarom greenwashing met de nieuwe CSRD-regels van de EU veel moeilijker wordt

Naast omzet, winst en andere financiële resultaten moeten bedrijven vanaf 2023 in hun jaarverslag ook rapporteren over de effecten van hun activiteiten op milieu en samenleving. De Europese Unie paste daarvoor vandaag de zogeheten Non-financial Reporting Directive (NFRD) uit 2014 aan tot de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

De nieuwe richtlijn bepaalt dat bedrijven voortaan ook verplicht verslag moeten doen over hun duurzaamheidsinspanningen en helderheid moeten verschaffen over doelstellingen, strategie en voortgang op belangrijke prestatie-indicatoren. ‘Denk daarbij aan de effecten op milieu- en sociale omstandigheden’, zegt Wim Bartels, partner Sustainability bij KPMG. ‘Dat betreft niet alleen uitstoot, maar ook veiligheid, arbeidsomstandigheden, diversiteit en vrijheid van vereniging. Accountants toetsen die informatie vervolgens op betrouwbaarheid. Het is een behoorlijke uitbreiding op de huidige verslaggevingsverplichtingen.’

Green deal

De CSRD is een onderdeel van de Green Deal van EU-commissaris Frans Timmermans. De EU wil burgers en beleggers vanaf 2023 een betrouwbaar en objectief inzicht geven in de duurzaamheidsinspanningen van grotere bedrijven en een schoner en duurzamer Europa dichterbij brengen. ‘De nieuwe EU-regels zijn een grote stap in die richting’, vindt Bartels, ‘maar bedrijven moeten snel aan de slag om in 2023 klaar te zijn’.

Tot op heden waren de duurzaamheidsverplichtingen van EU alleen van toepassing op beursgenoteerde ondernemingen. Dat betekent een fundamentele verandering voor duizenden bedrijven in Nederland. Volgens Bartels is het merendeel van die bedrijven hier nog lang niet klaar voor. ‘Zelfs niet eens alle honderd grootste bedrijven van ons land rapporteren nu over duurzaamheid. Dat vereist veel actie en samenwerking in een relatief korte tijd. Ook voor de vele kleinere bedrijven.’

Swinkels Family Brewers is volgens Bartels een mooi voorbeeld van een bedrijf dat goed bezig is. Het familiebedrijf wil in 2025 voor 75 procent circulair zijn en ligt daarvoor goed op koers. Voor 2020 was het doel 50 procent circulair te ondernemen en dat werd met 52 procent behaald. De brouwer van onder meer Bavaria richt zich bij die doelstelling op drie kernprocessen: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik. Deze zijn verankerd in de Swinkels Circularity Index (SCI), een circulaire berekeningsmethodiek, die onafhankelijk is beoordeeld door KPMG. ‘Alles wat Swinkels doet op dit gebied wordt vastgelegd en gemonitord. Daarmee is hun doelstelling controleerbaar, ook door een accountant.’

Waar de allergrootste bedrijven ter wereld in groten getale klimaatdoelstellingen vaststellen, blijkt uit onderzoek dat een bijbehorende strategie vaak ontbreekt en plannen niet uitgewerkt zijn. ‘Dergelijke gevallen van greenwashing behoren met de nieuwe richtlijn tot het verleden’, zegt Bartels. ‘Je komt er simpelweg niet meer mee weg.’