Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom een ervaren MT volgens Close van levensbelang is

Van nul naar 100.000 gebruikers in één jaar tijd. Close, het bedrijf van Kiliaan Toorenaar en zijn twee co-founders, kreeg het voor elkaar. Het optuigen van een ervaren MT is volgens hem één van de belangrijkste aandrijvers geweest voor die snelle groei.

Kiliaan Toorenaar
Kiliaan Toorenaar Foto: The Close App

Van festivals tot concerten, musicals en themaparken. Dankzij Close beleven bezoekers meer voor- en napret, zo beloven de oprichters. Met de app bieden organisatoren niet alleen eenvoudig toegang tot tickets, ze geven hun bezoeker ook voortdurend relevante content mee. Informatie over drukte op de weg, een persoonlijke video van de hoofdact of een aanbieding om vooraf te komen eten, om maar eens wat te noemen. En die formule slaat aan, want het bedrijf mag grote namen als Stage Entertainment, Disney en Artis inmiddels tot de klantenkring rekenen. Allemaal merken overigens die nu keihard worden getroffen door de corona-crisis. Maar daarover zo meteen meer.

Eerst even terug naar het begin. Hoe kwamen jullie eigenlijk op het idee?

“Ik woon in Amsterdam en ga nog steeds graag de deur uit. Naar musicals, Paradiso en sportwedstrijden bijvoorbeeld. Wat me daarbij voortdurend heeft verbaasd is de manier waarop organisatoren de customer journey hebben georganiseerd. Je koopt online een ticket – en in mijn geval vaak vier of vijf tegelijk – en dat is het dan. Met wie ik verder dan nog ga en of ik misschien behoefte heb aan iets extra’s? Niemand die het me vraagt. Een gemiste kans, want in mijn werk bij een aantal online bedrijven weet ik dat je tegenwoordig met drie dingen bezig moet zijn: de customer journey, data verzamelen en die vervolgens slim inzetten om meer geld te verdienen. Met de Close App brengen we al deze aspecten naar de live-event industrie.”

Je was jarenlang commercieel directeur bij Marktplaats. Hoe anders is het nu je leiding geeft aan een startend bedrijf?

“Toen ik bij Marktplaats aan de slag ging, was het bedrijf net overgenomen door eBay. Ook daar ging de groei razendsnel. Zo brachten we het sales-team in mum van tijd van twee naar 45 mensen en introduceerde we de B2C-tak voor automotive. Het grote verschil is dat Marktplaats op dat moment als merk al bekend was en mede daardoor solide inkomsten had. Dat hebben mijn co-founders en ik deze keer vanaf nul moeten opbouwen. Daar komt bij dat ik me bij Marktplaats helemaal kon richten op sales. Bij Close zijn we met elkaar voor alles verantwoordelijk.”

Wat opvalt is jullie MT, dat uit vijf ervaren rotten bestaat. Best zwaar voor een bedrijf met iets meer dan twintig medewerkers.

“En toch is dat een bewuste keuze geweest. We willen hét mobile marketing platform worden voor de live event-industrie, niet alleen in Nederland maar in de hele westerse wereld. Bij zo’n hoge ambitie past een ervaren MT met, in ons geval, vijf totaal complementaire figuren die ieder hun eigen kennis meebrengen (zie kader). Ik heb in andere bedrijven gezien hoe fijn het is om met goede en ervaren mensen te werken. Alles gaat dan zoveel sneller en efficiënter. Ik raad het elk bedrijf dan ook aan. Wil je echt versnellen? Investeer dan om te beginnen in een goed management-team.”

Knettert het wel eens tijdens vergaderingen?

“Natuurlijk, maar dat moet ook. We zijn het over veel zaken gelukkig eens met elkaar, maar juist door stevig te discussiëren wordt alles op tafel gelegd en geef je onvrede geen kans om eventueel te gaan sluimeren. Het voordeel is dat we alle vijf al vrij ervaren zijn. We houden geen dingen achter en accepteren een beslissing. Daar komt bij dat ieder zijn eigen vakgebied heeft. Remco weet bijvoorbeeld honderd keer meer over marketing dan ik. Hij zorgt voor die inhoud, mijn taak is het om hem hierover de juiste vragen te stellen.”

Sinds half maart ziet de wereld – en vooral ook jullie markt – er ineens heel anders uit. Wat betekent de corona-crisis voor jullie bedrijf?

“Net als iedereen zijn we enorm geschrokken van de snelheid waarmee dit nu gebeurt. Veel van onze klanten liggen helemaal stil. We zijn nu met hen aan het kijken hoe we Close slim kunnen inzetten om de komende tijd met bezoekers te communiceren. Want die zitten met tal van vragen nu. Wordt het evenement verplaatst? Kan ik mijn geld terugkrijgen? En blijven tickets bijvoorbeeld nog geldig? Mooi om te zien is dat we deze klanten op zo’n moment kunnen helpen om 50-70% van hun Close gebruikers binnen 1 uur te bereiken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gaat de event-industrie deze klap te boven komen?

“Ik vrees dat er bedrijven zullen omvallen. Toch blijven mensen altijd de behoefte houden om met elkaar leuke dingen te beleven buiten de deur, een gevoel dat na deze crisis misschien nog wel sterker leeft dan voorheen. Overigens zien we juist nu dat ook partijen in andere branches interesse tonen in onze mobiele applicatie. Zo zijn we al in contact met welzijnsorganisaties, ziekenhuizen en overheden die zoeken naar een gesloten én rechtstreeks communicatiemiddel met cliënten, medewerkers, patiënten en groepen burgers. Juist daar is de behoefte om snel informatie te kunnen delen nu groter dan ooit.”

Het MT van Close

  • Kiliaan Toorenaar, co-founder en CEO (voorheen Marktplaats)
  • Wiebe Weikamp, co-founder en CEO (voorheen medeoprichter Ilse)
  • Chris Gruijters, co-founder en Chief Product (voorheen Industrieel Design aan TU Eindhoven)
  • Remco Armee, COO (voorheen Independer)
  • Pieter Brascamp, CFO (voorheen Boston Consulting Group)