Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de 76-jarige Hilde Slinger nog producties leidt bij het Concertgebouw

Foto: Duco de Vries

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Dit keer: Hilde Slinger (76), productieleider bij het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

‘Het is misschien een beetje raar, dat iemand van mijn leeftijd productieleider is van een bigband, maar ik ken het klappen van de zweep. Ik heb dit soort werk ook 32 jaar voor mijn man, jazzpianist Cees Slinger, gedaan. Hij speelde met 80 procent van de groten der aarde, onder wie Dexter Gordon en Dizzy Gillespie. We leerden elkaar kennen in 1975. Vanaf dat moment deden we alles samen.

Regelnicht

Hij had al snel door dat ik een regelnicht ben. Regelen en organiseren werd automatisch mijn afdeling. Hij speelde piano, ik deed de rest. Zoals het onderhouden van het contact met concertpodia en de boekhouding. Kwamen er thuis bevriende muzikanten spelen, dan zorgde ik ervoor dat ze na afloop wat te eten kregen. Dan kookte ik wat. Dat was geen moeite, dat was alleen maar gezellig.

Logeren

Vroeger gingen we altijd samen naar de Skymasters, de bigband in Nick Vollebregts jazzcafé in Laren. Vaak had mijn man platen opgenomen met de solisten die daar optraden. Soms logeerden ze bij ons. We kenden alle muzikanten. Dus ook Henk Meutgeert die daar als pianist zat en later zelf een bigband oprichtte die zou uitgroeien tot het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Toen mijn man overleed in 2007 was mijn liefde voor de bigband natuurlijk niet over. Al snel ging ik iedere keer mee met de eerste tenorist, Simon Rigter. Vaste prik. Totdat Henk Meutgeert een keer vroeg: 'Je bent hier tóch altijd, kun je niet helpen?'

Toen mijn man overleed in 2007 was mijn liefde voor de bigband natuurlijk niet over.´

Logistiek

Het orkest bestaat uit 17 muzikanten plus de dirigent en de solisten uit binnen- en buitenland. Mijn functieomschrijving is breed. Ik zorg ervoor dat alles loopt zoals het moet lopen. Dat begint bij de podia waar we optreden. Als ik weet waar en wanneer onze band speelt, neem ik contact op met de concertzaal zodat zij weten wat wij nodig hebben. Zoals: het aantal kleedkamers, lessenaars en stoelen zonder armleuning op het podium. Ik stuur ook fotomateriaal en de crewlijst, maak een afspraak voor de soundcheck, check of er parkeerruimte is en hoeveel vrijkaarten we krijgen. Al die logistieke zaken.

Ik zorg ervoor dat alles loopt zoals het moet lopen'

1.000 arrangementen

Voor de band regel ik de repetitieruimte en -data. De sectieleiders van de trompettisten, trombonisten, saxofonisten en rhythm-sectie geven mij door wie er beschikbaar zijn voor de repetities en het concert. Ik regel ook de vliegtickets voor de dirigent en solisten die uit het buitenland komen. Daarnaast heb ik contact met onze arrangeurs. We hebben een archief met 1.000 arrangementen, maar een solist heeft vaak eigen composities waar dan een bigband-arrangement voor moet worden gemaakt. Meestal is het mijn taak om die muziek uit te printen.

Vuurdoop

Mijn grote vuurdoop was een buitenlandse tournee in het najaar van 2010. Drie weken optredens. Eerst in Chili, Argentinië, Brazilië en Mexico. Daarna vlogen we door naar Macau in China, en via Moskou weer terug. Ik heb er nog fotoboeken van gemaakt. In november gaan we weer naar China. Daar ben ik al sinds juli mee bezig. Een paar dagen nadat we terug zijn, vliegen we alweer naar Londen en in december hebben we vijf kerstconcerten door heel Nederland met José James, een van de grote zangers van dit moment.

Jazz swingt

Jazz maakt me blij. Jazz swingt. Vroeger, net na de oorlog, had je geen popmuziek. Het was jazz of klassiek. Dat was makkelijk kiezen. Ik woonde tegenover Peter Schilperoort, de toenmalig leider van de Dutch Swing College Band. Op zondagmiddagen als ze aan het repeteren waren met de ramen open, zat ik met zijn zoon op de stoep te luisteren. Mijn oudere broer zag dat en nam me vanaf mijn tiende mee naar jazzfestivals in Den Haag. En toen ik vijftien was, ging ik ‘s avonds naar jazzconcerten in het Kurhaus en daarna meteen door naar het Concertgebouw in Amsterdam voor het nachtconcert. Het enige waar ik niks mee heb, is free jazz. Dat noem ik piep-knor-muziek.

Vroeger, net na de oorlog, had je geen popmuziek. Het was jazz of klassiek. Dat was makkelijk kiezen.

Bonus

Ik vind het heerlijk om te doen wat ik doe. Als alles geregeld is en iedereen op het podium staat, ga ik lekker in een stoel zitten luisteren. Dat is voor mij de bonus. En ik ben blij dat ik werk heb na de dood van mijn man. Hij overleed binnen 2 weken nadat hij ziek werd. Dan heb je je echtgenoot niet meer, je maatje niet meer, je werk niet meer… Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag in de tuin moet zitten kijken of de krokussen al uit de grond komen. Ik wil iets te doen hebben. En dan mag ik ook nog eens werken met musici die ik soms al 20 jaar ken. Dat is geweldig.

Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag in de tuin moet zitten kijken'

Niet van de spotlights

De rol die ik vervul, op de achtergrond, past me goed. Ik ben niet van de spotlights. Ik zit altijd backstage, zelden in de zaal. Mensen hoeven mij niet te zien. Ik doe mijn werk achter de schermen en dat is hoe het hoort. Het gaat om de muziek en de musici. Ik ben geen muzikant. Ik hoop dat ik dit nog lang mag blijven doen. In ieder geval zolang mijn hersens nog oké zijn en zolang ze mij nog willen hebben bij de bigband. Voorlopig gaat alles prima, ik heb energie voor tien. Werken houdt je jong. Zodra je elke avond met een bak chips op de bank gaat zitten, is het wel einde verhaal.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer Onmisbaar Onzichtbaar

Zij die het verschil maken

Onmisbaar onzichtbaar is een serie in MT die gaat om medewerkers die in hun werk verschil maken en leiderschap tonen. Zij vinden zichzelf niet bijzonder, maar zijn dat vaak wel. Ware helden dus. Dit was de laatste aflevering.

Kom luisteren naar de Kerstconcerten van het Jazz Orchestra

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw start maandag 7 december met haar jaarlijkse kerstconcerten. Dit jaar is solist José James uitgenodigd. De concerten vinden plaats van 7 t/m 11 december in Het Concertgebouw (Amsterdam), de Doelen (Rotterdam , Cinmec (Nijmegen), Zuiderstrandtheater (Den Haag) en Muziekgebouw Frits Philips (Eindhoven). Klik hier voor meer informatie en tickets