Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom agile bedrijven liever géén keuze maken tussen A of B

Alleen agile bedrijven zullen overleven, stelt Sjors van Leeuwen. Maar hoe je dat wordt? Door vooral: minder te kiezen. 

'Strategisch wendbaarder'. Alleen als bedrijven dat worden, zullen ze overleven, aldus managementadviseur Sjors van Leeuwen in zijn boek Hoe Agile is jouw strategie? – Zo kun je snel en wendbaar ondernemen. 5 indringende vragen.

#1. Is agile niet de zoveelste managementhype?

‘Het woord agile is nu misschien een hype, de aandacht voor meer wendbaarheid is dat allerminst. Bedrijven moeten sneller en wendbaarder worden. En bedrijven die dat nalaten krijgen het moeilijk. Zo eenvoudig is het. Denk aan de teloorgang van bedrijven als Nokia, V&D, Kodak, Digital, Free Record Shop, Polare, Saab en Hyves. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle topmanagers strategische wendbaarheid cruciaal vinden voor het succes van hun bedrijf.

Agile is ook geen nieuw onderwerp. Al in de jaren 50 was het een hot topic in het leger. In de tijd van de Koude Oorlog was de vraag wie de slag in de lucht ging winnen, de Amerikanen of de Russen. Daar waar de Russen met hun MIG kozen voor snelheid en vuurkracht, ontwikkelden de Amerikanen hun F15- en F16-gevechtsvliegtuigen, die in de lucht superieur waren door hun wendbaarheid.’

Daar waar de Russen met hun MIG kozen voor snelheid en vuurkracht, ontwikkelden de Amerikanen hun F15's en F16's, die superieur waren door hun wendbaarheid.’

#2. Wat is agile ondernemen precies?

‘Het Engelstalige agile staat voor 'beweeglijk, behendig en lenig', kort samengevat in het centrale thema 'wendbaarheid'. Er wordt nu door allerlei bedrijven en afdelingen ge-scrumd en ge-sprint dat het een lieve lust is. We lezen ook dagelijks over agile-ICT, agile-HRM, agile-productontwikkeling, agile-marketing en agile managen.

Met alleen agile werken – lees: op een agile manier een strategie uitvoeren op operationeel niveau – red je het niet. Bedrijven moeten ook sneller inzicht hebben in welke externe ontwikkelingen van belang zijn, wat speelt in markten en wat de veranderende wensen en behoeften van klanten zijn. Ook moeten ze steeds sneller hun strategie en businessmodel daarop kunnen aanpassen. Het gaat hier dus om het strategisch en organisatiebreed toepassen van agile-principes; oftewel strategische wendbaarheid. Dat vraagt een heel andere mindset en cultuur, van top tot werkvloer.

Agile ondernemen komt eigenlijk pas net kijken. Hoewel een groot aantal start-ups en bekende namen als Google, Zappos en Spotify dit gedachtegoed al langer hebben omarmd, net als een aantal gevestigde bedrijven als DSM, GE en ING.’

Agile ondernemen komt eigenlijk pas net kijken.'

#3. Waarin blinken agile bedrijven uit?

‘Strategisch wendbare bedrijven blinken uit op 5 gebieden: ze

  • zijn extreem extern gericht,
  • tonen verbindend leiderschap op alle organisatieniveaus,
  • hebben een flexibele werkorganisatie met zelforganiserende eenheden,
  • hanteren flexibele processen op basis van modelleren en
  • genereren en kiezen voor een ‘rolling strategy’ op basis van ELOA: experimenteren, leren, optimaliseren (of stoppen) en accelereren.

Dat betekent dus ook het einde van stroperige en langdurige strategietrajecten en in beton gegoten langetermijnplannen, maar een agile strategieproces waarin denken en doen samen opgaan en een hybride concurrentiestrategie, businessmodelinnovatie, klantgedreven innoveren en het ontwikkelen van een sterk klantenmerk. Het merk moet kunnen meebewegen met de veranderende koers van het bedrijf; dat wordt nog wel eens vergeten.’

Het merk moet kunnen meebewegen met de veranderende koers van het bedrijf; dat wordt nog wel eens vergeten.’

#4. Wat levert de omslag naar agile op?

Agile ondernemen is niet makkelijk, maar het is wel noodzakelijk en bovendien lucratief als het lukt. Hoe groter de wendbaarheid van een organisatie, hoe groter de overlevingskans, het concurrentievoordeel en de financiële prestaties. Het zorgt er ook voor dat je beter kunt omgaan met de vele strategische paradoxen waarmee organisaties tegenwoordig te maken krijgen. Steeds vaker kiezen bedrijven noodgedwongen voor en/en in plaats van of/of. Dus zowel lage kosten als hoge kwaliteit, zowel efficiëntie als klantgerichtheid, en zowel standaardisatie als maatwerk. Strategisch wendbare bedrijven kunnen beter met dit soort schijnbare tegenstrijdigheden omgaan. Traditionele bedrijven vragen: ‘Gaan we A of B doorvoeren?’, terwijl strategisch wendbare bedrijven de vraag stellen: ‘Hoe kunnen we A én B doorvoeren om nieuwe kansen te benutten?’'

Traditionele bedrijven vragen: ‘Voeren we A of B door?’. Terwijl strategisch wendbare bedrijven vragen: ‘Hoe kunnen we A én B doorvoeren om nieuwe kansen te benutten?’'

#5. Hoe word je een agile organisatie?

‘Strategische wendbaarheid heb je niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Als je het goed wilt doen, begint het aan de top. Kun je geen baas vinden die de kar wil trekken, dan hoef je niet te wanhopen, want je kunt vaak ook op kleinere schaal beginnen en wendbare principes doorvoeren. Een one size fits all-aanpak bestaat niet. Volg ook hier een wendbare koers en het ELOA-principe; iedere dag een beetje meer en een beetje beter. Bedenk dat de meeste revoluties van onderaf beginnen. Kies niet meteen voor grote blauwdruk-achtige veranderprogramma’s. Ook op dit punt is het slim om een wendbare koers te varen onder het motto: think big, start small, act fast. Je kunt er dus niet snel genoeg mee beginnen, of agile nu een hype is of niet.’

Over de auteur

Sjors van Leeuwen is via Indora Managementadvies actief als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij schreef eerder boeken als: CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Innovatieblunders, Strategic Agility en Zorgmarketing in de praktijk.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto via Flickr.com