Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Vrouwen willen niet meer werken

Je leest nu: Vrouwen willen niet meer werken

Veel vrouwen werken niet in deeltijd om voor de kinderen te zorgen, maar omdat ze het fijn vinden. Het is in veel gevallen dus niet zo dat ze niet meer uren kunnen werken, maar gewoonweg niet willen.

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) onderzocht de mogelijkheden om de arbeidsduur van vrouwen met een kleine deeltijdbaan te vergroten. Want hoewel de arbeidsparticipatie van vrouwen in Nederland behoort tot de hoogste in Europa hoort, zijn we tegelijkertijd het land met het hoogste aandeel deeltijders. Driekwart van de werkende vrouwen in Nederland werkt in deeltijd (minder dan 35 uur per week). Iets meer dan de helft van de werkende vrouwen in Nederland (52%) heeft een kleine deeltijdbaan (minder dan 25 uur per week).

Geen kinderen
Opvallend is echter dat er vaak de discussie is over oude rolpatronen waardoor vrouwen geen fulltime baan kunnen krijgen. Echter blijkt nu uit het onderzoek van SCP dat bijna een kwart van de vrouwen met een kleine deeltijdbaan geen minderjarige thuiswonende kinderen heeft en een op de tien woont niet samen met een partner. Het merendeel van de vrouwen met een baan van minder dan 25 uur per week, die werken in de zorg en welzijnssector, het onderwijs, de detailhandel, de overheid en de schoonmaak, is dan ook tevreden met de omvang van hun arbeidsduur. Twee op de tien vrouwen willen eventueel meer uren werken, een op de tien wil dat graag.

Stimulans zinvol
Zes op de tien vrouwen met een kleine deeltijdbaan zegt zeker bereid te zijn meer uren te werken als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De meest genoemde zijn: een betere afstemming van de werktijden op de privésituatie, een werkgever die hen vraagt meer te komen werken en de mogelijkheid om meer thuis te werken. Vrouwen worden door hun omgeving over het algemeen niet gestimuleerd om meer uren te gaan werken. Degenen die dat nog het meest doen zijn de werkgever en de partner. Een op de vijf vrouwen heeft in het afgelopen jaar een functioneringsgesprek gehad, waarin is gesproken over uitbreiding van de arbeidsduur. Dit gebeurde even vaak op initiatief van de werkgever als van de vrouw zelf.

Initiatief werkgevers
Ruim een derde van de werkgevers vindt kleine deeltijdbanen op uitvoerend en ondersteunend niveau handig. Slechts een kleine minderheid vindt die kleine banen lastig. Bijna 60 procent van de organisaties die aan het onderzoek deelnamen heeft een of meer functies die in de praktijk uitsluitend voor minder dan 25 uur per week worden vervuld. Iets meer dan een op de tien van de werkgevers heeft concreet beleid om deeltijdbanen te vergroten. Vooral personeelstekorten worden als reden daarvoor genoemd, gevolgd door het willen oplossen van communicatie-, coördinatie- en planningsproblemen. De meerderheid van de werkgevers denkt dat er in hun organisatie mogelijkheden zijn om kleine deeltijdbanen te vergroten, 40 procent denkt van niet. De meeste werkgevers vinden niet dat zij een rol hebben bij uitbreiding van de arbeidsduur van vrouwen.

Mannen willen veel werken
Net als in andere landen werken mannen in Nederland meestal voltijds en als zij in deeltijd werken is dat meestal 4 dagen per week. 16 procent van de werkende mannen heeft een baan van 30 uur per week of minder. In discussies over een meer gelijke taakverdeling tussen de seksen wordt wel gepleit voor het 2×4-dagenmodel. Dat veronderstelt dat voltijds werkende mannen minder gaan werken of meer flexibel gaan werken. Iets minder dan een derde van de voltijds werkende mannen heeft interesse in een kleiner aantal uren betaalde arbeid. Voltijds werkende mannen willen gemiddeld bij voorkeur 36 uur per week werken, dat is 3 uur minder dan zij nu volgens hun contract doen. Daarbij gaan zij er wel vanuit dat hun partner die 3 uur compenseert, door haar arbeidsduur met dat aantal uren uit te breiden. Het anderhalfverdienersmodel is en blijft bij voltijds werkende mannen favoriet.

Deeltijd geen probleem
Hoewel er wel ruimte is om de arbeidsduur van vrouwen met kleine deeltijdbanen uit te breiden, is toch de algemene conclusie van de onderzoekers dat er grote tevredenheid is met de huidige situatie. De meeste vrouwen, de meeste mannen en de meeste werkgevers zien de relatief geringe omvang van de arbeidsduur van vrouwen niet als een probleem. Er worden dus ook maar weinig initiatieven ondernomen die leiden tot een uitbreiding daarvan. Weliswaar zijn er dus mogelijkheden voor een (bescheiden) uitbreiding van de omvang van deeltijdbanen, maar het valt niet te verwachten dat hier op korte termijn (vanzelf) veel aan zal veranderen.

Enkele conclusies uit de SCP-publicatie 'Deeltijd (g)een probleem':
– Bijna een kwart van de vrouwen met een baan van minder dan 25 uur per week heeft geen minderjarige thuiswonende kinderen.

– Het merendeel van de vrouwen met een baan van minder dan 25 uur per week is tevreden met de omvang van hun arbeidsduur. Twee op de tien vrouwen wil eventueel meer uren werken, één op de tien wil dat graag.

– De meeste deeltijders willen hooguit twee uur meer werken (twintig in plaats van achttien).

– Zes op de tien vrouwen met een kleine deeltijdbaan zegt onder bepaalde voorwaarden zeker bereid te zijn meer uren te werken (met name: betere afstemming van werk en privé, op verzoek van de werkgever en meer mogelijkheden om thuis te werken.)

– Ruim één op de tien werkgevers heeft concreet beleid om deeltijdbanen te vergroten. Een meerderheid van de werkgevers denkt dat er mogelijkheden zijn binnen de eigen organisatie voor uitbreiding van de omvang van deeltijdbanen.

– Iets minder dan een derde van de voltijds werkende mannen heeft interesse in een kleiner aantal uren betaalde arbeid. Onder voltijds werkende mannen blijft het anderhalfverdienersmodel (hij een voltijdbaan, zij een halve) favoriet.

Ruim een jaar geleden kwam het Sociaal Cultureel Planbureau overigens al tot exact dezelfde conclusie.

Hoe Lokaal Ideaal winkelier en consument bij elkaar brengt

In samenwerking met Buckaroo - Lokaal Ideaal is een nieuw initiatief dat lokale winkeliers en consumenten online samenbrengt. 'In technische en organisatorische zin komt er best wel wat kijken bij de inrichting van een goed multi-vendorplatform.'

Je leest nu: Hoe Lokaal Ideaal winkelier en consument bij elkaar brengt

Een bos bloemen, een stuk verse geitenkaas, een netje sinaasappels en een fotolijstje voor aan de muur. Het had zomaar een zaterdags boodschappenlijstje kunnen zijn van Maarten Zijlstra, lange tijd bewoner van de Zwolse binnenstad. Maar toen verhuisde hij naar een mooie plek buiten het centrum en bleek het een stuk minder praktisch om voor die dingen naar de binnenstad te fietsen.

Dan maar af en toe online bestellen, dacht Zijlstra. ‘Maar tot mijn verbazing bleken lang niet alle winkeliers een webshop te hebben. En wie meerdere artikelen wil hebben, gaat die doorgaans niet afzonderlijk bestellen en laten bezorgen.’

Lokaal platform

Zo kwam Zijlstra op het idee van Lokaal Ideaal: een online marktplaats voor lokale winkeliers, zodat inwoners op één centrale plek hun waar kunnen kopen en afrekenen. Zijlstra en zijn team zorgen ervoor dat alle bestelde artikelen worden verzameld en in één keer worden bezorgd bij de lokale consument, per duurzame elektrische bakfiets. In ruil voor een plek op het platform en de bijbehorende bezorgservice dragen de deelnemende winkeliers 10 procent van het totale bestelbedrag af aan Lokaal Ideaal.

Veel animo

In bakermat Zwolle nemen – na een succesvol verlopen pilotperiode – inmiddels zo’n 50 winkeliers deel aan Lokaal Ideaal. Sinds september is het platform ook ‘officieel’ van start in de Hanzestad. In dezelfde maand is Lokaal Ideaal ook live gegaan in Apeldoorn; eind dit jaar volgen Alkmaar en Leiden. De animo onder winkeliers en consumenten is groot, merkt Zijlstra. ‘Voor ons was het ook even aftasten. Zien lokale ondernemers de meerwaarde van een platform als het onze? En: zijn ze bereid ervoor te betalen?’

Dat bleek gelukkig zo te zijn. ‘Zeker jongere ondernemers snappen dat online aanwezigheid een must is om, naast je fysieke winkel, de lokale consument te bereiken. Jezelf aansluiten bij een lokale marktplaats is dan vaak makkelijker dan het in de lucht houden van een eigen webshop en het zelf moeten regelen van de bezorging en de betalingen.’

Professionele content

Samen met compagnon Meynald Weerman werkte Zijlstra afgelopen jaar druk aan de technische realisatie van het platform. Een online marktplaats is geen standaardproduct dat je even ‘van het schap’ haalt, vertelt Zijlstra. ‘In technische en organisatorische zin komt er best wel wat kijken bij de inrichting van een goed multi-vendorplatform.’

‘Zo kwamen we erachter dat het vrij veel tijd kost om alle content goed te presenteren. De gemiddelde consument is de professionele uitstraling van online marktplaatsen als Bol en Coolblue gewend, en verwacht diezelfde standaard vervolgens ook van een lokaal platform als het onze. Maar de ene winkelier heeft meer feeling voor een goede productfoto en een goede productbeschrijving dan de andere. Niet voor niets willen we voor winkeliers ook deze contentproductie uit handen gaan nemen.’

Gesplitste betalingen

Ook de betaalstructuur van het platform vroeg de nodige aandacht. Uitdaging bij een online marktplaats vormt de combinatie van mixed baskets en split payments: de consument bestelt doorgaans meerdere producten bij meerdere partijen, maar rekent de bestelling in één keer af. De betaling moet vervolgens aan de achterkant worden verdeeld over meerdere winkeliers.

De klant moet bij dit afrekenproces zo min mogelijk drempels ervaren. Als de customer journey niet soepel verloopt, is de kans immers groot dat hij of zij in het zicht van de finish alsnog afhaakt. Daarbovenop krijg je als ondernemer van een online marktplaats te maken met steeds meer wet- en regelgeving, zoals de AVG (voor de bescherming van persoonsgegevens), de Europese betalingsrichtlijn PSD2, en verplichte Know Your Customer-checks om witwaspraktijken tegen te gaan.

Complexe geldstroom

Al met al een vrij complexe geldstroom, beaamt Zijlstra. ‘Eerst wilden we gaan werken met een systeem waarbij we zelf de betalingen regelen en de winkeliers ons vervolgens een factuur sturen. Maar het was ons al snel duidelijk dat het bijna geen doen was om dit allemaal zelf te doen. Zo kwamen we uit bij Buckaroo, dat nu achter de schermen alle split payments in goede banen leidt. Zo heeft elke aangesloten winkelier de zekerheid dat hij meteen betaald krijgt, terwijl de consument kan afrekenen in een soepel, betrouwbaar betaalproces.’

iDEAL

Op dit moment is iDEAL de enige aangeboden betaalmogelijkheid, vertelt Zijlstra. ‘Het is op dit moment nog altijd veruit de populairste betaalmethode van Nederland, dus voorlopig kunnen we hiermee vooruit. Naarmate we in meer steden actief zijn, breiden we de betaalmogelijkheden wellicht uit met creditcardbetalingen, PayPal en AfterPay.’

Lokaal Ideaal in meer steden

De ambitie om in meer steden actief te worden is er in elk geval zeker, benadrukt Zijlstra. ‘Nu de technische infrastructuur grotendeels staat, besteden we onze energie de komende tijd vooral aan marketing – zodat consumenten in de deelnemende steden ons steeds beter weten te vinden. Eind volgend jaar hopen we in minstens twintig Nederlandse steden actief te zijn. Zo bouwen we gestaag verder aan onze ambitie: het de lokale consument én winkelier zo makkelijk mogelijk maken.’

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/