Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘De vrijwilliger van de toekomst is corporate’

Bedrijfsfondsen en -foundations zijn aan een opmars bezig en leveren een groeiende bijdrage aan vrijwilligerswerk. Het Nederlandse bedrijfsleven maakt nu jaarlijks zo’n half miljard over aan liefdadigheid.

Getty
Je leest nu: ‘De vrijwilliger van de toekomst is corporate’

Het aantal medewerkers dat via een bedrijfsfonds vrijwilligerswerk doet is de afgelopen 10 jaar minstens verdubbeld, schat Lonneke Roza, die promoveerde op dit thema aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Via bedrijfsfondsen werken medewerkers als vrijwilliger voor een goed doel. Nederland telt inmiddels minstens 75 van dit soort ‘foundations’. Sommige bedrijven geven waar ze goed in zijn: KPN legt bijvoorbeeld met het Mooiste Contact Fonds digitale verbindingen voor chronisch zieke kinderen. Andere bedrijven ondersteunen hun medewerkers die al vrijwilligerswerk doen of gaan bijvoorbeeld met het hele team een dagje helpen bij de Voedselbank.

Uitdragen bedrijfswaarden

‘Het draait bij bedrijven niet alleen om geld verdienen, steeds vaker willen bedrijven maatschappelijk betrokken zijn’, zegt Roza. ‘Een bedrijfsfonds is onderdeel van de identiteit en een mooie manier om de bedrijfswaarden uit te dragen.’

Medewerkers van NUON doen al meer dan elf jaar lang aan vrijwilligerswerk, de NUON Foundation coördineert dat. Medewerkers gaan een aantal keer per jaar op pad met Nationale vereniging de Zonnebloem of doen mee met de door NUON in het leven geroepen ‘Opkikkerdag’. Het doel: ‘Zorgen voor een positieve impact op de maatschappij’, vertelt Iko Kakes, manager financiën bij de NUON Foundation. Vorig jaar deden ongeveer duizend medewerkers vrijwilligerswerk.

Imago

Een bedrijfsfonds past in de verwachtingen van medewerkers en consumenten en is daarom goed voor het imago. ‘Ben je maatschappelijk actief, dan heeft dat een positieve invloed op de consumentpercepties en gaat de reputatie van een bedrijf erop vooruit’, aldus Roza. Toch lopen bedrijven over het algemeen niet te koop met hun bedrijfsfonds. ‘In Nederland doen we niet aan borstklopperij’.

Bij de NUON Foundation zien ze dat anders. ‘Of het goed is voor ons imago of reputatie, die vraag is nooit aan de orde geweest. De essentie is dat wij iets willen doen voor onze klanten en de maatschappij. Dat zit diepgeworteld in onze medewerkers en onze bedrijfswaarden’, zegt Kakes. Geld doneren doet NUON dan ook vrijwel nooit. ‘Het is ons doel om vrijwilligerswerk te stimuleren en een langdurige en kwalitatieve relatie met een stichting op te bouwen. De organisatie moet écht iets aan onze acties hebben, anders kunnen we het beter niet doen.’

Loyale medewerkers

Het bedrijfsfonds is volgens Roza ook goed voor de betrokkenheid van de medewerkers: ‘Al die mooie grote HR-termen als commitment, loyaliteit en vertrouwen worden vervuld als je medewerkers betrekt bij een bedrijfsfonds. Medewerkers zijn vaak hartstikke trots als hun werkgever aan filantropie doet.’

Match

Goede doelen en organisaties weten elkaar nog niet altijd goed te vinden. ‘Organisaties denken soms precies te weten wat een stichting nodig heeft, maar vaak is dat niet het geval. Bedrijven moeten het gesprek aan gaan en luisteren naar waar het goede doel écht behoefte aan heeft, zoals NUON doet’, zegt Roza. ‘Daarnaast weten goede doelen de bedrijven nog niet altijd goed te vangen. De meeste bedrijven vinden het prettig om een hapklaar concept voorgeschoteld te krijgen.’

Bij de Zonnebloem hebben ze daar iets op gevonden. ‘Bedrijven willen graag goed doen maar het liefst met zo min mogelijk moeite’, vertelt Matthijs de Bruin, verantwoordelijk voor de zakelijke fondsenwerving van de Zonnebloem. ‘Voor bedrijven hebben we daarom ‘Het andere bedrijfsuitje’ bedacht. Bedrijfsmedewerkers gaan een dag op pad met mensen met een lichamelijke beperking. Wij organiseren alles, bedrijven betalen de rekening en de medewerkers werken een dag als vrijwilliger.’

Sterke toename corporate vrijwilligers

De afgelopen jaren zag de Zonnebloem een sterke toename in het aantal corporate vrijwilligers, medewerkers die via hun werkgever kennismaken met vrijwilligerswerk: ‘Daar zijn we blij mee, nieuwe vrijwilligers zijn meer dan welkom. Het mooie is, we zien ze terugkomen. Zowel via hun werk als individueel. Ik verwacht dat de vrijwilliger van de toekomst steeds vaker corporate is.’