Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vooral jonge ondernemers geven een nieuwe invulling aan hun vak

Vanwege de digitalisering denken veel mensen opnieuw na over de invulling van hun werk. Vooral jonge ondernemers doen dit op een eigen manier en passen zich snel aan.

Vanwege de digitalisering denken veel mensen opnieuw na over de invulling van hun werk. Vooral jonge ondernemers doen dit op een eigen manier en passen zich snel aan.
Foto: Getty

Economische uitdagingen zoals een lage rente en de digitalisering hebben ervoor gezorgd dat veel sectoren zich strategisch moeten heroriënteren. Dat heeft ook als gevolg dat mensen zelf gaan zoeken naar een nieuwe invulling van hun functie en gaan nadenken over wat ze willen doen in de nieuwe, veranderde wereld.

Philippe Lison zag als managing director bij ERGO op de eerste rij hoe, vooral jonge, financiële ondernemers en verzekeringsconsulenten kozen voor een nieuwe toekomst. ‘Velen veranderden heel begrijpelijk enkel de lichtreclame aan hun kantoor en gingen voor een andere maatschappij werken. Een pak anderen had wel wat twijfels over de toekomst van de sector en gooiden resoluut het roer om.’

Aanstekelijk positivisme

‘Je mag niet veralgemenen en je hebt in elke generatie enthousiastelingen, maar de jonge generatie heeft enorm veel energie, de technologische middelen en de mentale flexibiliteit om zich snel aan te passen aan veranderende situaties.’ Lison zag er een groot aantal op zeer korte termijn een concept uitbroeden waarvan zij dachten dat het markt kan maken. ‘De technologie maakt het mogelijk om snel met een product op de proppen te komen. Om mensen snel warm te maken voor je product of dienst. Dat was vroeger wel anders’, zegt hij.

‘Daar waar het vroeger maanden, jaren duurde voor de meeste would be-ondernemers een haalbaar project op de rails kregen, zien nieuwe ondernemingsprojecten nu al na enkele brainstormsessies het licht. En de jonge ondernemers geloven rotsvast dat het een topproduct zal worden, want die groep wordt gekenmerkt door een aanstekelijk positivisme.’

Technologie koppelen aan maatschappelijke ontwikkelingen

‘Het is eigen aan jonge mensen dat ze beter met nieuwe technologieën overweg kunnen, dat ze er sneller nuttige toepassingen van zien. Ze combineren de efficiëntie van de beschikbare tools met maatschappelijke ontwikkelingen die ze opmerken en waarop ze inspelen.’ Lison meent ook dat de jonge generatie beter kan omgaan met de snel veranderende wereld en met een grote mentale beweeglijkheid sneller kunnen ‘schakelen’.

Ze verliezen zich volgens hem ook niet in oude concepten zoals nutteloze hiërarchieën maar laten hun ideeën in een horizontale omgeving surfen op de nieuwste technologische ontwikkelingen, extra geboost door social media en een gezonde dosis lef, zeer efficiënte netwerkcapaciteit en de durf om te falen. ‘De nieuwe generatie ondernemers weet dat ook zij de toekomst niet kunnen voorspellen, maar zijn wel vastbesloten hun eigen toekomst uit te vinden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemende nomaden

‘Binnen zo’n 5 jaar tijd is er een nieuwe sociale subklasse ontstaan van technologische en sociale nomaden die leven en werken in gerenoveerde fabriekshallen, co-working spaces en coffeeshops, en elkaar inspireren op feestjes na werktijd’, gaat Lison lyrisch verder. De jonge ondernemers hoeven dankzij de technologie bovendien geen rekening te houden met geografische beperkingen. Ondernemingen en modellen worden met de snelheid van het licht en door de efficiency van de gebruikte platformen uitgerold in een onbeperkt aantal landen en continenten.

Worden de oude rotten in het ondernemersvak stilaand buitenspel gezet door de jonge ondernemers? Zover gaat het niet volgens Lison. ‘Ondernemingen moeten zichzelf sowieso continu in vraag stellen en heruitvinden. Je mag ook als ervaren ondernemer nooit op je lauweren gaan rusten of stoppen met na te denken over technologieën, zoals je ook nooit mag stoppen met prospecteren. Er is een mooie wisselwerking mogelijk tussen de oudere en de jonge generatie, waarbij de ervaren ondernemers het jonge geweld begeleiden op de punten waarin ze minder sterk zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een businessplan, processen bijsturen… want dat blijft hoe dan ook belangrijk.’