Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Vliegen op frietvet

Je leest nu: Vliegen op frietvet

Dirk Kronemeijer wil met SkyNRG de markt voor duurzame vliegtuigbrandstof tot ontwikkeling brengen, en en passant zelf wereldmarktleider worden. “Wat internet was eind jaren negentig, is renewable energy nu”

“Toen ik begin twintig was, werkte ik als ebusiness manager voor een low cost airline in London. De spannende dynamiek van toen – inclusief misschien ook de negatieve hype effecten – lijkt enorm op wat ik nu zie gebeuren in de brandstoffen wereld. Aardolie is nog wel de standaard, maar de alternatieven komen er snel aan en het zijn er niet één, maar misschien wel tien. Zo’n ontwikkeling, en bezig zijn met de kansen die daarin liggen, dat vind ik gewoon waanzinnig gaaf.”

AirFrance

Aan het woord is Dirk Kronemeijer (37), tot twee jaar geleden vice-president bij AirFrance/KLM, verantwoordelijk voor innovatie. De luchtvaartmaatschappij had een ‘roadmap naar duurzame luchtvaart’ neergezet en binnen dat kader was Kronemeijer in 2006 een voorzichtige zoektocht naar duurzame vliegtuigbrandstof begonnen. “Anders dan bij wegvervoer kom je bij luchtvaart automatisch in de biofuels terecht, want op elektriciteit komen vliegtuigen voorlopig de lucht niet in.” De zoektocht resulteerde in bio-kerosine, gemaakt van afgewerkt frituurvet. In november 2009 regelde Kronemeijer een testvlucht boven de Noordzee, met passagiers, en pal na die vlucht presenteerde hij een nieuw bedrijf: SkyNRG, waarvan hij zelf managing director werd.
Investeerders waren vanzelfsprekend de KLM, brandstofopslag- en distributiebedrijf The North Sea Group en consulting firma Spring Associates – ieder voor dertig procent. De laatste 10 procent werd verschaft door groene investeerder Robert-Jan van Ogtrop.

Bio kerosine

Ondertussen vliegen de eerste lijnvluchten op SkyNRG’s bio-kerosine. De KLM vult op de vluchten van Amsterdam naar Parijs de tank voor de helft met het mengsel. Het Britse Thomson Airways gaat er ook op vliegen en Finnair gebruikt het voor 50 procent op zijn vluchten vanuit Amsterdam.
Het bedrijf kreeg al kritiek te verwerken dat er nooit voldoende frituurvet beschikbaar gaat zijn, mocht er daadwerkelijk gegroeid gaan worden. Maar Kronemeijer is daar niet van onder de indruk. “Er zijn veel meer grondstoffen mogelijk voor onze brandstof. We verwachten dat de belangrijkste afval wordt, maar ook algen gaan met een jaar of vijf een serieuze rol spelen.” In ieder geval is SkyNRG niet van plan om voedselgewassen te gaan gebruiken voor z’n brandstof. Kronemeijer: “We produceren alleen tweede generatie biobrandstof die voldoet aan zeer strenge duurzaamheidscriteria.
Wel wordt er nagedacht over het rotatiegewas Camelina, dat tijdens braakjaren kan worden verbouwd. “En”, zegt Kronemeijer, “ vergis je niet in de verdere mogelijkheden voor frituurvet en afgewerkte bakolie. In Nederland wordt zo’n 70 procent daarvan al opgehaald voor hergebruik, maar in een land als China is dat nog maar 10 procent.”

Bijmengverplichting

Productiecapaciteit is dus een belangrijke driver voor SkyNRG; de prijs van de bio-kerosine is er direct aan gelinkt. Op dit moment is een liter ervan ongeveer drie keer zo duur dan z’n conventionele soortgenoot, over 2-3 jaar moet het dubbel zo duur zijn en over maximaal tien jaar mag er geen verschil meer zijn.” Vandaar dat vliegmaatschappijen op dit moment nog maar voor een klein deel van hun behoefte bio-kerosine aanschaffen. “Maar hoe meer maatschappijen dat doen, hoe meer momentum we creëren voor deze markt in ontwikkeling.” Daarnaast hoopt Kronemeijer op de overheid. “Een bijmengverplichting zou straks – net als in de benzinemarkt – een reële optie kunnen zijn, mits we iets kunnen bedenken om een wereldwijd level playing field tussen airlines te kunnen behouden. Het concurrentievermogen van een KLM moet we er niet mee beschadigen.”

Tot die tijd probeert SkyNRG potentiële klanten zo goedkoop mogelijk te bedienen door bijvoorbeeld vliegvelden te vragen bio-vluchten mee te financieren en heeft het bedrijf een specialist in wereldwijde milieusubsidies in huis, “die zoveel mogelijk voor klanten probeert binnen te hengelen.” Tot slot wordt er een programma opgezet waarbij bedrijven het recht kunnen kopen exclusief op bio-kerosine te vliegen. Geen enkele gelegenheid tot ‘markt maken’ wordt geschuwd.

Winstgevend

Al bij al hoopt Kronemeijer eind volgend jaar winstgevend te kunnen opereren. Om te beginnen hoopt hij voor de kerst nog vijf nieuwe klanten binnen te halen. En over vijf jaar moet er een bedrijf staan dat jaarlijks enkele miljoenen tonnen bio-kerosine levert aan vele vliegmaatschappijen. “Dit is dan een prachtig groen bedrijf – hopelijk dan nog altijd wereldmarktleider – dat de wereld een flink stuk duurzamer maakt en tegelijkertijd goede resultaten laat zien voor z’n aandeelhouders. Zeg maar groen-rechts.”