Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Vier weken lang mindfulness: afleiding bestrijden met ademhaling

Mindfulness wordt nog altijd omringd door een zweem van zweverigheid. Het boek Mindgym van Wouter de Jong belooft een praktische gids te zijn met oefeningen die de meest nuchtere lezer aanspreekt. De nuchtere MT-redacteur Loeka Oostra heeft er wel oren naar en test het uit.

Getty Images
Je leest nu: Vier weken lang mindfulness: afleiding bestrijden met ademhaling

Wat belooft het boek?

Nuchtere mindfulness. Het boek is opgedeeld in drie gebieden die getraind kunnen worden: aandacht, compassiekracht en geluksvaardigheid. Het boek is een combinatie van uitleg, kleine oefeningen (‘sit-ups’) en aan het eind van ieder hoofdstuk oefeningen om een week lang uit te voeren. Ik train m’n aandacht vier weken lang. Tips die De Jong geeft om niet ‘geblesseerd’ te raken zijn om niet te krampachtig je aandacht vast te houden en een handjevol barmhartigheid wanneer je in de fout gaat. Je aandachtsspier is waarschijnlijk verslapt, dit zijn de eerste stappen naar verbetering.

Hoe gaat dat?

Wouter de Jong van Mindgym schreef een boek voor nuchtere mensen over mindfulness
Schrijver Wouter de Jong

Mijn aandachtsspier blijkt inderdaad de conditie te hebben van iemand die elk jaar op 1 januari weer begint met sporten. Mailtjes, berichten op mijn telefoon: de hele tijd wordt mijn aandacht gevraagd. Het is bijna eng als ik merk dat ik automatisch de ‘F’ van Facebook intyp zodra ik mijn webbrowser open. Ik installeer ‘Moments’ op m’n telefoon, een app die me ironisch gezien moet gaan helpen om minder op m’n telefoon te kijken. Cold Turkey vier uur niet kijken, zoals De Jong vraagt, levert vooral stress op: wat als ik iets belangrijks mis?

Ik probeer de ademhalingsoefeningen van De Jong netjes iedere dag te volgen, maar merk dat het er snel bij inschiet. Ik wil best mindful worden, maar zoals bijna iedereen tegenwoordig ben ik ook druk: met familie, vrienden, werk, sport en tussendoor wil ik ook nog wat tijd voor mezelf hebben. Gelukkig is er ook een lichtere variant, waarbij je de oefeningen tijdens je dagelijkse bezigheden kunt doen. En dus concentreer ik me op m’n ademhaling tijdens het uitwerken van een interview of op de fiets.

Werkt het?

Ja, al ben ik na drie weken wel helemaal klaar met het concentreren op m’n ademhaling. Doordat ik probeer zo ‘in het nu’ te leven, vergeet ik af en toe dingen die al snel staan te gebeuren. Zo kom ik bijna te laat voor een afspraak, omdat ik zo aandachtig aan m’n ontbijt zat dat ik de tijd vergeet.

Wel is het fijn om op de fiets van afspraak naar afspraak mezelf ook ‘mentaal’ te verplaatsen. Niet blijven hangen in een vorige afspraak, maar me voorbereiden op wat komen gaat. De Jong belooft een praktische gids, maar als ik gevraagd word om naar m’n telefoon te kijken zonder er oordelen aan te verbinden, vraag ik me toch een beetje af wat ik aan het doen ben.

Houd je het wel vol?

Als m’n aandacht voor de oefeningen wat verslapt, helpt De Jong met tips. Pak je agenda erbij om de vaste momenten in de dag te plannen voor ademhalingsoefeningen. Dat ik zelfs ademhalingsoefeningen moet plannen voelt als de ultieme treurnis, maar De Jong klinkt alweer in m’n hoofd: wees niet te streng voor jezelf.

Wat levert het boek op?

Bewustzijn over je eigen gedrag en handvatten om daar iets aan te veranderen. In vier weken leer ik veel over m’n eigen gedrag: ik blijk niet zo goed in luisteren als ik dacht, moet leren om eerst na te denken en daarna te spreken en gun mezelf weinig rust als het gaat om werk. Te vaak wuif ik stress weg ‘omdat het nou eenmaal moet’, maar door de inzichten van De Jong merk ik dat gewoonten te doorbreken zijn. En dat allemaal met een ademhaling.

Mindgym van Wouter de Jong is verkrijgbaar via Managementboek