Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Verbeter de communicatie in je bedrijf door 15 minuten per week te investeren in deze methode

De 5-15 methode is dertig jaar geleden bedacht door de oprichter van outdoormerk Patagonia en heeft als doel om in minder tijd toch goed op de hoogte te raken van wat er speelt.

Getty
Je leest nu: Verbeter de communicatie in je bedrijf door 15 minuten per week te investeren in deze methode

Als er wordt gepraat over het verbeteren van de communicatie wordt het vaak geformuleerd als een wens. ‘Voortaan moeten we beter communiceren’, wordt er na het zoveelste misverstand gezegd. Helaas is dit niet de manier om echt iets te veranderen. Goede communicatie vereist planning en structuur. Een van de manieren waarop communicatie beter kan, is de 5-15 methode.

Verslag

Deze methode werkt als volgt: Ieder teamlid trekt elke week 15 minuten uit voor het maken van een verslag volgens een vast format en stuurt dit naar zijn direct leidinggevende. Die trekt dan weer per rapport vijf minuten uit voor het lezen en reageren, en maakt dan op zijn beurt in 15 minuten een rapport voor zijn leidinggevende. Dit gaat zo de hele keten naar boven. Als dit goed wordt uitgevoerd krijgen alle managers, ook helemaal aan de top van de organisatie een wekelijkse update van wat er wel en wat er niet goed gaat volgens de medewerkers.

De feedbackformulieren worden geschreven volgens een vast format en worden meestal verdeeld in bulletpoints. Bijvoorbeeld: hoogtepunten van de afgelopen week, mensen die ik ontmoet heb, uitdagingen, plannen voor de komende week en plannen voor de komende vier weken. Maar er is natuurlijk variatie mogelijk zoals: zaken die beter zouden kunnen, geleerde lessen. Iedereen kan hier zijn eigen invulling aan geven zolang het format maar in het hele bedrijf hetzelfde is.

Patagonia

De schoonheid van dit proces zit hem in de simpelheid en de snelheid ervan, maar ook het format. Hierdoor kan iedereen alles zeggen, ook wat hij of zij niet direct aan zijn baas wil melden.

Deze methode is bedacht door Yvon Chouinard, de nu 80-jarige oprichter van Patagonia. Deze methode is bedacht om leidinggevenden minder tijd te laten besteden aan het op de hoogte raken van het reilen en zeilen van de medewerkers, maar toch te weten wat er speelt. Chouinard was vaak maandenlang niet op kantoor omdat hij aan het surfen of bergbeklimmen was. Door deze methode bleef hij op de hoogte van wat er op kantoor speelde.