Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vente-privee.com: van kliekje naar exclusief

Bestempel iets als 'beperkte voorraad' en het verkoopt als een tierelier. Dat weet de Franse online shop Vente-privee.com ook. Het bedrijf brengt restkleding zo met succes aan de man. Een blik achter de deuren van het miljardenbedrijf.


Uitgelicht:

Dit artikel komt uit MT magazine

Abonnement?
Wat doe je als kledingmerk met al die restpartijen kleding die elk seizoen onherroepelijk weer overblijven? Je kan moeilijk het hele jaar door uitverkoop houden. Dus probeer je ze nog een keer te slijten tijdens een sample sale of je verkoopt het in grote partijen aan handelaren waarna het weer opduikt in tweedehandskledingwinkels. Maar voor dure designermerken is dat natuurlijk niet fijn dat ze dan zij aan zij hangen naast de doodgewone confectie.

Gelukkig heeft de Franse Jacques-Antoine Granjon daar jaren geleden wat op gevonden. De ceo van Vente-privee.com zit al sinds de jaren 80 in de aan- en verkoop van restpartijen kleding, die grote merken niet meer verkocht krijgen. Door een krantenadvertentie van Carrefour, die adverteerde met een beperkte voorraad van speciale aanbiedingen, kwam hij op het idee dit ook te doen met restkleding.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vechten tijdens de sample sale

Vente-privee.com biedt de kleding op een afgeschermde site aan, waar je lid van moet worden, en slechts voor een aantal dagen. Handig voor de fashionbrands die hun afdankertjes niet meer in de normale outlets terecht zien komen. En ook handig voor de draagkrachtiger klant, die zich tijdens de sample sale tussen tientallen andere grijpgrage vrouwen niet meer hoeft te verlagen tot allerhande karateachtige technieken en judohoudgrepen – 'ik zag dat het eerst! – om dat ene jurkje.

Het bedrijf kwam vorig jaar voor het eerst een omzet van boven de 1 miljard euro. Restkleding, waar heb je het over? Een fotoreportage van deze slimme business:

Donderdag: het interview met ceo Jacques- Antoine Granjon