Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Veeleisende manager krijgt meer voor elkaar

Leg de lat zo hoog mogelijk en de kans is groot dat mensen in je organisatie beter gaan presteren. Dat is de visie van de Britse serie-ondernemer en bestsellerauteur Richard Koch, die het daar ver mee heeft geschopt.

Leaders and People Crowd. EPS 10 supported.

Er was eens … een klas met achttien kinderen. Op een dag werden ze één voor één onderworpen aan een IQ-test. De resultaten bleven geheim, zowel voor henzelf als voor hun ouders. Alleen docenten kregen een tipje van de sluier opgelicht. Onder hun neus werd een lijstje geschoven met namen van leerlingen die het beste hadden gepresteerd. De onderzoekers spraken daarbij één wens uit: behandel deze uitblinkers niet anders dan de andere kinderen in de klas.

Uitblinkers scoren nóg beter

Acht maanden gingen voorbij, toen de onderzoekers zich opnieuw bij het schoolgebouw meldden. Alle achttien kinderen kregen wederom een IQ-test, met verbluffende resultaten. Bij de groep die eerder niet op het lijstje van best scorende leerlingen stond, was er weinig veranderd. Hun scores weken nauwelijks af van de eerste test. Hoe anders was dat bij de uitblinkers. Vier van de vijf leerlingen scoorden tijdens deze tweede test tenminste tien IQ-punten hoger dan de eerste keer. Bij één kind viel de score zelfs 30 (!) punten hoger uit.

De verwachtingen die wij hebben, van onszelf, van anderen, worden self-fulfilling

Een sprookje? Nee hoor. Het onderzoek is echt uitgevoerd en stamt uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Volgens de wetenschappers van toen ging het om een typisch geval van selffulfilling prophecy. Aan docenten was gevraagd om de uitblinkers van de klas niet anders te behandelen. Maar met de resultaten van de eerste IQ-test nog vers in het achterhoofd, waren hun verwachtingen van deze jonge high potentials duidelijk gestegen. Onbewust lieten ze dat merken, constateerden de onderzoekers. In zowel aandacht als in de manier van communiceren. Daardoor kregen deze uitblinkers nóg meer vertrouwen in eigen kunnen, met een hogere score bij de tweede test tot gevolg.

Hoge verwachtingen, betere prestaties

Serie-ondernemer Richard Koch (zie kader) vertelde over het onderzoek op Entrepreneur.com. Hij volgt al jaren de verrichtingen van succesvolle ondernemers en ziet overeenkomsten tussen de studie van toen en organisaties die vandaag de dag goed presteren. “De verwachtingen die wij hebben, van onszelf, van anderen en van mensen die ons volgen, worden self-fulfilling“, meent Koch. Managers die de lat hoog leggen en vertrouwen uitspreken in hun medewerkers krijgen daar veel voor terug. Dat geloof in eigen kunnen leidt er namelijk toe dat de organisatie beter gaat presteren.

Koch ziet vijf aspecten die succesvolle ondernemers en managers bij dit verwachtingsmechanisme toepassen:

  1. De verwachtingen die ze stellen zijn veel hoger dan normaal.
  2. Ze houden zich niet bezig met details, maar met het veranderen van het grotere geheel.
  3. Ze eisen onredelijk veel van zichzelf en van anderen.
  4. De verwachtingen nemen steeds verder toe.
  5. Voor elk individu zijn er specifieke verwachtingen die beknopt en begrijpelijk zijn.

Meest klantgerichte bedrijf ter wereld

Dat laatste is belangrijk, stelt Koch. Het gaat erom dat de verwachtingen van een leider zijn gekoppeld aan een specifieke en vooral begrijpelijke missie die alleen de medewerker of het team kan bereiken. Hij haalt daarbij voorbeelden aan uit heden en verleden. Zo wilde Leonardo da Vinci vooral ‘perfecte schilderijen’ maken, was ‘Hitler stoppen’ het belangrijkste doel van Winston Churchill en zet Jef Bezos als oprichter van Amazon alles opzij om ‘het meest klantgerichte bedrijf van de wereld’ te worden.

Maar trekken ‘Olympische’ verwachtingen niet een te zware wissel op het wel en wee van medewerkers? Rennen die zichzelf niet voorbij? Koch bestrijdt dat met een ervaring uit zijn eigen carrière, toen hij nog gewoon elke maand een loonstrookje kreeg. Bij de Boston Consulting Group kreeg hij te maken met Bruce Henderson, een eigenaar die enorm veel van zijn mensen eiste. Ooit, na een zakelijke conferentie met Europese leiders, kregen hij en een paar collega’s er flink van langs. ‘Ik zei dit drie jaar geleden al, hebben jullie sindsdien niks bijgeleerd?’, knetterde Henderson. ‘Het motiveerde ons om de lat opnieuw een stukje hoger te leggen. Corporate Amerika luisterde naar ons, we voelden ons elke dag aan de vooravond van een nieuwe ontdekking’, zegt Koch in retrospectief.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Richard John Koch is de oprichter van Filofax, Plymouth Gin, Belgo Restaurants, Betfair, FanDuel en Auto1. Hij werkt tegenwoordig als consultant en schreef tal van boeken over leidinggeven en marketing, waaronder The 80/20 Principle en More succes by working less .

Ga voor onredelijk groot succes

Volgens hem zien mensen in het leven te vaak wat ze verwàchten te zien. Zo wordt die verwachting vanzelf werkelijkheid. Koch: ‘Positieve verwachtingen van anderen verbeteren je prestaties. Zo werkt het ook met de mensen om ons heen. De mensen met wie we werken worden sterk beïnvloed door onze verwachtingen. Zo begint een cyclus. Kleine prestatie-leads nemen in de loop van de tijd toe en worden alsmaar groter naarmate onze verwachtingen groeien. Als je gaat voor onredelijk groot succes, dan heb je daarvoor onredelijk hoge verwachtingen nodig.’