Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van idee naar product in het winkelschap

De businessbabies van Mijn naam is Haas hebben hun eerste boek en de eerste cd-rom in de winkel liggen. Hoe vindt een idee voor een online leeromgeving zijn weg naar traditionele uitgaven in de winkelschappen?

 

Kort na de oprichting van Mijn naam is Haas begonnen Sanneke Prins, Douwe-Sjoerd Boschman en Berend Weij met een zoektocht naar een educatieve uitgeverij die hen kon helpen hun concept in de markt te zetten. Enkele gesprekken met zulke uitgevers boden weinig hoop: “De Nederlandse onderwijsmarkt is nog behoorlijk onvolwassen. Een klein aantal grote uitgeverijen bepalen samen het curriculum van leerlingen”, zegt Sanneke Prins. Mede daardoorstaan de paar grote spelers in de educatieve markt niet direct te springen om nieuwe initiatieven. “Ze hebben nog steeds de neiging alles in te passen in de eigen methode. Dat betekent dat we een hoop concessies zouden moeten doen aan ons oorspronkelijke idee. Bovendien: het zou ons jaren vertraging opleveren.”

 

De onderneming is dan ook nog altijd op zoek naar een educatieve uitgeverij waar ze goed mee samen kan werken, maar overweegt ook zelfstandige exploitatie van de markt. Voor de consumentenmarkt is er al een partner gevonden. Mijn naam is Haas en uitgeverij AW Bruna ontmoetten elkaar op de TheNextWeb-conferentie, nu zo’n anderhalf jaar geleden. “Het zegt wel wat dat we hen juist dáár tegenkwamen. We brengen nu weliswaar samen twee traditionele producten uit, maar ze kijken wel verder dan de huidige stand van zaken.”

 

Vrijheid

De samenwerking is dan ook bedoeld voor de langere termijn. Volgens Prins krijgt zij met haar team alle vrijheid van de uitgeverij. “Het onderlinge vertrouwen is groot. Wij gebruiken hen vaak als klankbord, zij weten nu eenmaal beter dan wij hoe je met de boekhandels communiceert. Maar wat betreft de inhoud zijn wij volledig vrij.” Dat moet ook haast wel, met een creatief product. “Dat is inderdaad een voorwaarde voor een goede samenwerking.”

 

Dat de twee partijen elkaar wel zagen zitten, was al gauw duidelijk. Maar hoe de samenwerking verder in concrete producten er uit zal zien, dat wordt gaandeweg verder uitgewerkt. “De traditionele vorm die we nu hebben gekozen is ontstaan in de dialoog met de uitgever. Het contact opende voor ons ook de ogen: er zijn meerdere opties om verder te gaan met ons product. De benadering van de consumentenmarkt staat in dienst van de educatieve markt en andersom. We gaan zo steeds een stap vooruit in beide markten.”

 

Toekomst

Hoe dat straks moet met de online omgeving die in ontwikkeling is, en de basis is van het Mijn naam is Haas-universum, is nog onduidelijk. De ondernemers werken er hard aan, maar welke rol de uitgever erin zal spelen is nog niet bekend. “We zijn bewust begonnen met producten die in de vorm bekend zijn bij de markt. Een online omgeving voor jonge kinderen blijft voor veel mensen nog heel asbstract. Voor de uitgever is het ook een kans om iets nieuws uit te brengen. Welke rol zij in de online omgeving zullen spelen weten we nog niet, maar het is duidelijk dat ons businessmodel daarop gebaseerd is.”

 

En Mijn naam is Haas in het klaslokaal? Ook daar heeft Prins alle vertrouwen in. “Dankzij de M&ICT-regeling hebben we genoeg budget om de online leeromgeving verder te ontwikkelen en op te schalen. En scholen zijn zelf vaak actief op zoek naar nieuwe manieren om taalachterstanden bij kleuters tegen te gaan. Taalachterstand is een belangrijk issue.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook het interview naar aanleiding van de plaatsing van Mijn naam is Haas in de 25 onder de 25 van 2009.