Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uitslag MT-onderzoek: traditioneel kerstpakket still rules

De traditionele kerstdoos met levensmiddelen is anno 2017 nog springlevend. Wel is de roep om cadeaus op maat duidelijk hoorbaar. En als het even kan, iets waaruit te kiezen valt, zo blijkt uit de kerstpakkettenenquête van MT.

615083844 Foto: Getty

Het kerstpakket is nog steeds alive and kicking, blijkt uit de reacties van ruim 600 MT-lezers op het kerstpakkettenonderzoek. Ruim driekwart van de bedrijven geeft zijn medewerkers ook dit jaar weer een kerstpakket.

Het overgrote deel gaat met de traditionele doos met levensmiddelen naar huis (35%). ‘Het leukste is toch het traditionele kerstpakket dat je met je kinderen uitpakt’, aldus een tevreden ontvanger. De cadeaubon waarmee medewerkers zelf iets mogen uitkiezen, wordt ook veelvuldig uitgedeeld (24%).

Geen budget

De meeste respondenten (70%) geven een kerstpakket als blijk van waardering aan hun medewerkers of om hen te bedanken voor hun inzet (50%). Gemiddeld wordt tussen de 25 tot 50 euro uitgetrokken voor een kerstpakket.

Toch krijgt niet iedereen een pakket. Geen budget (37%) en ondankbaarheid van het personeel (26%) zijn de belangrijkste redenen om het kerstpakket te skippen. Vooral in de dienstverlening komen de medewerkers er bekaaid vanaf: 32% van de respondenten in deze sector doet niets aan kerstpakketten.

Overigens klinken de cijfers dramatischer dan ze zijn. Veel bedrijven bieden namelijk wel een alternatief. Een eigen kerstmarkt bijvoorbeeld, of een eindejaarsborrel. Weer andere geven het geld aan een goed doel, zoals Vluchtelingenhulp.

Comfortzone

Zitten de managers zelf wel te wachten op een traditioneel kerstpakket? Ja, slechts 12% geeft expliciet aan iets ‘anders’ te willen dan de geijkte cadeaubon of levensmiddelendoos. Ongeveer een derde hoopt op een pakket waaruit te kiezen valt. Of een aardigheidje waaruit blijkt dat rekening is gehouden met de ontvanger.

‘Zolang het niet standaard is, wil het zeggen dat er iemand aandacht aan heeft besteed om het samen te stellen.’ Er zijn ook managers die helemaal geen kerstpakket willen, maar in plaats daarvan een gezamenlijke activiteit met het hele team wensen, of een leuke borrel.

Fles schuurmiddel

Degenen die afgelopen jaar een kerstpakket hebben gekregen, beoordelen dit met een 7,7. Er zijn ook uitschieters, zo blijkt uit de reacties op de vraag wat het leukste en het meest waardeloze cadeau is dat mensen ooit hebben ontvangen. ‘Een aardappelpakket met een zak rotte aardappelen: fiasco.’ ‘Kapotte glazen, een fles schuurmiddel en een slechte film in één pakket.’ ‘Zelf je kerstboom uitgraven.’ Allemaal niet tof.

Waar je de handen wel mee op elkaar krijgt, is een weekje wintersport, een sinaasappelpers met 15 kilo sinaasappels, een trolley van Samsonite. Of zoals iemand zegt: ‘Ik vind een kerstpakket geen recht maar een voorrecht, wat het ook is. Alles wat je krijgt is leuk.’

Wil je meer onderzoeksresultaten lezen en/of nog meer suggesties voor de leukste en meest waardeloze kerstpakketten? Download dan de gratis whitepaper ‘Wordt een kerstpakket nog wel gewaardeerd?’.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.