Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Twitter maakt u extra productief

Twitter en Facebook maken kenniswerkers extra productief. Bedrijven die social media van de werkvloer verbannen slaan de plank dan ook volledig mis.

Je leest nu: Twitter maakt u extra productief

Want wat blijkt? Even een tweet toevoegen tussen de werkzaamheden door blijkt een prima afleiding om de batterij weer op te laden. Twitter en Facebook zijn bovendien een niet aflatende voedingsbron van creativiteit, iets waar de kenniswerker vandaag de dag duidelijk veel behoefte aan heeft. Brandon I. Koerner, alias Mr. Know-It-All, wijde er onlangs een column aan in Wired. Volgens hem gaan studies die beweren dat twitterende werknemers aan productiviteit inboeten voorbij aan het zogeheten creatieve proces.

“Mensen zijn niet gebouwd om continu de focus te houden op één aangewezen taak”, zegt Koerner. “We hebben periodieke breaks nodig om de druk even van onze gedachten te halen zodat we daarna weer fris kunnen nadenken. Onderzoekers noemen dat proces incubatie.” Koerner baseert zich daarbij op de auteurs van het boek Creativity and the Mind, waarin wordt uitgelegd dat even afstand nemen van problemen doorgaans tot de beste oplossingen leidt.

De Amerikaanse professor Don Ambrose, een expert in creatieve intelligentie, stelt dat u tijdens zo’n momentje van rust het beste kan worden blootgesteld aan nieuwe informatie. Zo krijgt het proces van incubatie namelijk de meest effectieve prikkels te verwerken. Veel meer nog dan wanneer u languit achterover leunend de geestesdruk een beetje probeert te verlagen.

Aansturen op output

Over social media versus kantoorproductiviteit is al veel gezegd en geschreven. Zo stelde het Britse onderzoeksbureau Nucleus Research eerder nog dat Facebook 1,5 procent van het totale productieniveau op kantoor afsnoept. Volgens een tweede Brits onderzoek levert dat het bedrijfsleven aan de overkant van de Noordzee een schadepost op van zeker anderhalf miljard euro per jaar. Andere onderzoeken spreken geluiden als deze juist weer tegen.

Menno Lanting, freelance strateeg en innovator, associate bij leiderschapsinstituut bij leiderschapsinstituut De Baak en auteur van het boek Connect!, begrijpt waar die onduidelijkheid vandaan komt. “Het gebruik van social media is heel persoonlijk. Wat voor de één productief is, kan voor een ander juist het tegenovergestelde betekenen. Kenniswerkers willen instrumenten gebruiken die hen zoveel mogelijk helpen in hun werk. Als intensief gebruik van Twitter en Facebook daarbij horen, wat zou daar dan op tegen kunnen zijn? Productiviteit meten voor kenniswerkers is sowieso een interessante discussie. Alsof je dat nog zou moeten aansturen? Bij veel bedrijven worden medewerkers echter nog steeds beoordeeld op hun aanwezigheid in plaats van op de uiteindelijk output. Dat is jammer.”

Twitterend naar extra productiviteit

Lanting is het levende bewijs dat social media naast een momentje van afleiding ook op andere manieren een productiviteitsboost kan geven. “Laatst nog moest ik voor een presentatie naar Maastricht. Best een eindje rijden natuurlijk. Omdat ik daarna nog een gat in mijn agenda had zitten, heb ik op Twitter de vraag uitgezet of er nog andere bedrijven in Zuid-Limburg waren die interesse hadden in een presentatie over social media. Binnen een dag had zich een bedrijf gemeld. Zo werd die trip naar Maastricht ineens een stuk productiever. Ik had die partij natuurlijk nooit gevonden zonder het gebruik van Twitter.”

Ongeplande ontmoetingen

Zelfs voor een loos uurtje tussen twee afspraken door blijkt Twitter een passende oplossing te bieden. Dat blijkt als Lanting ons meldt waar hij uithangt. “Ik ben nu in het Amsterdamse café Dauphine en heb een uur geleden de vraag getwitterd of er mensen zijn die wel iets voelen voor een ongeplande ontmoeting”, zegt Lanting. “Dat heeft al twee reacties opgeleverd. Mensen die ik nog nooit heb gezien en nu de moeite nemen om mij te ontmoeten. Wie weet waar dat toe leiden kan. Dan ben ik in ieder geval stukken productiever geweest dan wanneer ik al die tijd de krant had zitten lezen.”

Lees ook:

Bestel het boek “Connect!”  van Menno Lanting online

Bewaren