Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Truck van de toekomst

Onze Wubbo Ockels gaf ons de elektrische bus van de toekomst, Duitse ingenieurs en wetenschappers sleutelen aan een vrachtwagen die tot de verbeelding spreekt. De Innotruck oogt als een raket op wielen, is elektrisch en doet dienst als rijdende laadpaal.

 

Toekomstmuziek, dat zal de Innotruck wel even blijven. De gestroomlijnde kolos werd geboren in het project 'Diesel Reloaded' van Siemens, de technische universiteit van München en solarinstallateur BeBa, die willen laten zien wat er allemaal mogelijk is als je de dieseltruck met oplegger van tegenwoordig even vergeet. De concept-vrachtwagen wordt continu doorontwikkeld en dient als lastezel en showmodel voor allerlei uitprobeersels op het gebied van elektrische aandrijving, duurzame mobiliteit en de interactie tussen mens en machine.

Straaljager

Wat hebben de Duitse collega's van Ockels allemaal bedacht? Ze lieten vorige week op de Hannover Messe zien waar ze nu zijn beland, op de beurs MobiliTec.  De voorkant van de trailer met oplegger ziet eruit als de cockpit van een straaljager. De vrachtwagenchauffeur is bevorderd tot piloot en bedient zijn voertuig via twee joysticks en een touchscreen: zijn 'gaspedaal' werkt draadloos, de besturing evenzeer. Spiegels zijn natuurlijk vervangen door monitoren. De truck ondersteunt zijn menselijke kompaan zoveel mogelijk en houdt route, veiligheid, het overige verkeer en de chauffeur zelf goed in de gaten. Het doel van de onderzoekers is, de bediening flexibel te houden en zoveel mogelijk aan te passen aan de wensen en vaardigheden van individuele bestuurders. Die worden bijvoorbeeld niet overvoerd met informatie, maar krijgen alleen voor hun neus wat op dat moment relevant is.

 

Smart Grid

De truck is ook uitgerust als rijdende laadpaal. Of, eerbiediger gezegd: een mobiele Smart Grid op zichzelf. De Innotruck wekt met zonnepanelen en een windturbine zelf stroom op en beschikt ook over een range extender: een dieselaggregraat dat stroom opwekt om de actieradius van het geheel – puur elektrsich is die 100 kilometer – te vergroten. Stroomproducenten zouden de truck kunnen gebruiken voor de opslag van piekstroom, waarna hij die vervolgens teruglevert aan maximaal 8 elektrische auto's in zijn directe omgeving.

Car to Car

De vrachtwagen is ook opgenomen in een groter Smart Grid, waarin niet alleen stroom rondgaat, maar ook informatie: de truck communiceert met zijn omgeving om files en aanrijdingen te voorkomen. Hij past zijn aandrijfsysteem ook zo goed mogelijk aan aan de omgeving, om zo zuinig mogelijk te rijden. Dergelijke car-to-car en car-to-infrastructure communicatie wordt bij ons overigens uitgebreid getest in Helmond, met NXP en TU Eindhoven als initiatiefnemers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toekomst

De Innotruck is nu ingericht als rijdend kantoor annex presentatieruimte, maar wordt nog ongeveer een jaar lang verder ontwikkeld om zich in de praktijk te kunnen bewijzen. Ook daarna is het niet de bedoeling dat het tot een marktrijp product komt, maar alle systemen zouden zich lenen om in de transportwereld te worden toegepast. Een hobbel op de weg naar de echte truck van de toekomst nemen de Duitsers binnenkort: ze wachten op goedkeuring om met hun vehikel de weg op te mogen. Het drive-by-wiresysteem is namelijk niet zonder meer toegestaan op de Duitse openbare weg.

Lees ook: