Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Dit zijn de trends binnen zakelijk reizen

BCD Travel heeft zijn technologie- en businessexperts gevraagd naar hun voorspellingen voor zakenreizen in de toekomst. Hoewel er steeds meer redenen te vinden zijn om minder te reizen voor werk, lijkt het aantal zakenreizen juist toe te nemen.

BCD Travel heeft zijn technologie- en businessexperts gevraagd naar hun voorspellingen voor zakenreizen in de toekomst. Hoewel er steeds meer redenen te vinden zijn om minder te reizen voor werk, lijkt het juist toe te nemen. Getty
Je leest nu: Dit zijn de trends binnen zakelijk reizen

In tijden van digitalisering en internationaal terrorisme waarin organisaties ook steeds meer op hun kosten en hun ecologische voetafdruk gaan letten, lijken er alleen maar redenen te zijn om minder te gaan reizen voor het werk. Toch reizen we steeds vaker, stelt Jean-François De Mol (foto), sales development leader bij BCD Travel vast. En dat zal in de toekomst niet gauw veranderen.

BCD Travel helpt organisaties om hun reisbudgetten op de meest effectieve manier in te zetten. Dit betekent concreet: zorgen dat reizigers veilig kunnen reizen, onderweg productief kunnen zijn en de juiste keuzes maken. BCD Group is marktleider in de Benelux en wereldwijd actief in meer dan 108 landen. Het heeft ruim 14.000 medewerkers en een totale omzet van 26,4 miljard dollar.

‘Voor veel mensen blijft er aan reizen voor het werk ook een zekere status verbonden’

Menselijk contact en status

‘Onze sector is ontegensprekelijk onderhevig aan politieke veranderingen en klimaatsveranderingen en daardoor gaan bedrijven zich wel vragen gaan stellen bij hun verre verplaatsingen: is het echt nodig dat we vliegen? Moeten we wel met drie personen gaan of kan één iemand het ook?’ zegt De Mol die met ruim twintig jaar ervaring bij BDC Travel de wereld van de zakenreizen door en door kent.

‘Organisaties gaan er vooral op letten minder intern te reizen en kiezen voor webconferences, waarvan de kwaliteit ook altijd beter wordt, als alternatief. Voor contact met klanten, voor business development en prospectie blijft het mensenlijk contact toch nodig en blijven we dus wel reizen’, zegt De Mol. ‘Toch kijken bedrijven voor kortere verplaatsingen steeds vaker naar de trein. Wie van Brussel naar het centrum van Frankfurt moet voor het werk is beter af met de hogesnelheidstrein dan met het vliegtuig. De rit duurt langer dan de vlucht, maar de volledige reistijd is met de trein veel korter.’

‘Voor veel mensen blijft er aan reizen voor het werk ook een zekere status verbonden. Onze houding is dubbel, we zuchten en klagen graag over het reizen en zien het als tijdverlies, maar ze mogen het ons ook niet helemaal afnemen.’

De toekomst is al begonnen

Ook technologische veranderingen hebben een impact op zakenreizen en dan vooral op de manier waarop we die organiseren. ‘We kunnen onze reizen volledig digitaal boeken, 24 uur op 24, op online platformen die zowel het boeken van een vlucht als het reserveren van een hotel of een wagen ter plekke volledig integreren’, aldus De Mol. ‘Je ziet de industrie voor je ogen veranderen. Bakens op luchthavens, mobiel inchecken bij hotels, AI-gedreven wegwijzers in transferzones: de toekomst is begonnen’, voorspelt Miriam Moscovici, Director Emerging Technologies bij BCD Travel.

‘Terwijl een vakantieganger meestal maar een à twee keer per jaar contact heeft met een reisbureau, is dat voor een zakenreiziger en zijn travel management company (TMC) meerdere malen per jaar. Dit herhaaldelijke en waardevolle contact is voor TMC’s een belangrijke reden om te investeren in het personaliseren van de ervaring van zakenreizigers.’ Ook luchthavens spelen daarop in. ‘Brussels Airport bijvoorbeeld is een heel moderne luchthaven en doet veel om de reis te personaliseren. Maar het blijft zoeken naar een evenwicht tussen digitalisering en personalisering enerzijds en veiligheid en het beschermen van persoonlijke gegevens anderzijds’, nuanceert De Mol.

‘De zoektocht naar een gepersonaliseerde reiservaring vertaalt zich in oplossingen voor reisplanning met relevantere opties die nauwkeuriger inspelen op de  behoeften van de reiziger’, aldus Moscovici. ‘Het draait allemaal om functionaliteit en relevantie. Een zakenreiziger wil bij het plannen van zijn reis geen honderd opties. Hij wil de paar beste opties op basis van eerdere boekingen, andere reizigers in vergelijkbare situaties en huidige marktcondities.’

Trends in de nabije toekomst

Voor de nabije toekomst voorspelt BCD Travel nog enkele trends in business travel. ‘KLM en Lufthansa zijn aan het testen hoe ze WiFi kunnen voorzien op lange vluchten. Dat komt er sowieso’, aldus De Mol. ‘Waar de tijd in de lucht momenteel gezien wordt als rust of ontspanning, zal in de toekomst het werk tijdens de vlucht gewoon doorgaan.’

Verder groeien zakenreizen en privéreizen steeds dichter naar elkaar toe: uiteindelijk zijn we allemaal consument. Zakenreizigers verwachten dezelfde bookingervaring, hotelopties en service voor privéreizen als voor hun zakenreizen.

Ook digitalisering en het Internet of Things bieden veel mogelijkheden om zakenreizen te vereenvoudigen. Conferma, marktleider in virtuele betalingen, ziet het aantal boekingen met een virtuele creditcard elk jaar verdubbelen. ‘Virtueel betalen wordt steeds gebruikelijker en tegelijk worden betalingen met creditcards onder de loep genomen om veiligheidsredenen’, weet De Mol.

Bij Uber of Lyft betaal je onzichtbaar, en automatisch inchecken bij een hotel betekent dat je niet langer langs de receptie hoeft om je sleutel op te halen of de rekening te betalen. Moscovici: ‘Geïntegreerde technologie wordt steeds slimmer en connected, vooral op gebied van transfers, reizen en logistiek. Sensoren en bakens op belangrijke transferhubs zoals treinstations en luchthavens vereenvoudigen de navigatie en verbeteren de mensenstroom. Je ziet steed meer bagage met smart tags zodat je kunt traceren waar je koffer is… De mogelijkheden zijn eindeloos.’

Het volledige trendrapport is te vinden op de website van BCD Travel.