Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Toneelspelen’ op het werk is recept voor burnout

‘Toneelspelen’ op het werk is recept voor burnout
Je leest nu: ‘Toneelspelen’ op het werk is recept voor burnout

Glimlachend sta je die veeleisende klant te woord. Met groot enthousiasme reageer je op het zoveelste onzinnigste voorstel van de baas. Veinzen doen we de hele dag, maar je wordt er niet productiever van.

Het onderdrukken van je echte emoties heeft een sterke negatieve impact op iemands werkplezier. Hoe vaker mensen een bepaalde gemoedstoestand moesten veinzen, hoe sneller ze uitgeput raakten.

De gevolgen zijn niet alleen merkbaar op het werk, maar ook daarbuiten. Psychologen verbonden aan Penn State, de universiteit in de Amerikaanse staat Pennsylania, onderzochten een groep werknemers voor wie ‘toneelspelen’ dagelijkse praktijk is: hotelpersoneel. Geen wonder, want horecapersoneel heeft bijzonder vaak te maken met veeleisende en onredelijke klanten.

Hoe vaker personeel aangaf een gemoedstoestand te veinzen, hoe de vaker ook problemen thuis hadden. De partners van ‘toneelspelers’, ook ondervraagd door de onderzoekers, gaven veel frequenter aan dat ze wilden dat hun partner een andere baan zou gaan zoeken.

Wie zich bijna permanent gedraagd op een manier die niet matcht met zijn of haar emoties, zit waarschijnlijk gewoon op de verkeerde plek. Denk aan een introvert type in een salesfunctie, of iemand met sterk moreel en ethisch besef die zaken moet verkopen waar hij niet helemaal achter staat. Een andere factor kan zijn dat de organisatie waarvoor je werkt een hele sterke cultuur met daaraan gelinkte emoties kent. Denk aan een taboe op het niet tonen van zwakheden.

Leef je in in je rol

Helaas is het niet iedereen gegeven om de perfecte baan te vinden. En zelfs in een baan die je goed ligt, zul je gevoelens soms voor je moeten houden. Hoe voorkom je dat je jezelf te vaak anders voor moet doen? Je kunt proberen je meer in te leven in je rol zoals professionele toneelspelers dat doen.

Wat je ook kunt doen, schrijft Susan David op HBR.org, is proberen je dagelijkse werkzaamheden een klein beetje te veranderen. Vraag je leidinggevende om werk waar je echt blij van wordt. En zorg ervoor dat je het grote plaatje in beeld houdt. Als het werk uiteenvalt in verzameling losse taken waarvan een flink deel onder de noemer ‘een moetje’ valt, is het lastig om gemotiveerd te blijven. En zonder motivatie, moet je wel terugvallen op je talent als acteur.

Foto: Andrew Stawarz (Flickr.com)