Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

The Selfservice Company # 25

Groei: 616%  
Wie: Dirk Jan Dokman, Jeroen Brouwers en Jaap van Gent
Wat: Intelligente chatbots
Omzet 4,2 miljoen (verwachting 2011)

Wie een vraag heeft over Toys R Us, kan die op de website van de Britse speelgoedzaak aan brunette Emma typen. Wie haar heeft gemaakt? Ze antwoordt: “I was created by The Selfservice Company”. Dit Nederlandse bedrijf is inmiddels tot ver over de grenzen succesvol met dit soort virtuele assistentes. In eigen land behoren KPN en Rabobank tot de klanten, terwijl ook internationale bedrijven als Deutsche Telekom en dus Toys R Us de intelligente chatbots op hun websites inzetten.

Essentieel probleem

“We raken een essentieel probleem van bedrijven”, geeft mede-oprichter Dirk Jan Dokman als verklaring voor het succes. Dankzij de chatbots van The Selfservice Company kunnen veel vragen die bij klanten spelen online worden beantwoord, waardoor de dure afdeling klantenservice bij bedrijven ontlast wordt. Dokman: “Een telefonische vraag beantwoorden kost al gauw een paar euro, aan ons betaalt een bedrijf na implementatiekosten slechts een paar cent per vraag. Zo hebben wij onze klanten al miljoenen bespaard.”

Verder dan FAQ's

De systemen van The Selfservice Company gaan verder waar de standaard Frequently Asked Questions op websites ophouden, en zijn zelflerend: vanaf dag één wordt 80% van de vragen juist beantwoord, na de lancering wordt de database met informatie continu verfijnd, waardoor uiteindelijk meer dan 90% juist wordt beantwoord. Wellicht dat chatbot Sophie dus over niet al te geringe tijd een ander antwoord geeft op de winstvraag. Daarvoor moeten we nu bij Dokman zijn, die zegt dat de winst direct in het bedrijf wordt geïnvesteerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

15 keer zo groot

De buitenlandse expansie is ermee gefinancierd, net als de tien man tellende R&D-afdeling. Deze afdeling onderzoekt bijvoorbeeld manieren om klanten nog beter van informatie te voorzien. Naast reactief, op basis van een klantvraag, ook proactief, op basis van gedrag en profiel van de online bezoeker. Dokman: “Ons doel is om hierdoor over vijf jaar 15 tot 20 keer zo groot te zijn, ook door verder in het buitenland uit te breiden. Binnenkort zijn Amerika, Spanje en Scandinavië aan de beurt. We hebben inmiddels een enorme voorsprong op de concurrentie opgebouwd, maar we willen niet achterover gaan leunen, zoals veel Nederlandse ondernemers op een gegeven moment gaan doen. Wij willen de frisheid van een start-up behouden.”