Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Test: Opel Ampera

Hét nadeel van elektrisch rijden is de beperkte actieradius. Opel lost dat op met een range extender, een benzinemotor die inschakelt zodra de accu's leeg raken. TechBusiness waagde zich aan een testrit met de Ampera.

Toevallig waren we de dag tevoren net met de neus op de feiten gedrukt. Een auto op batterijen heeft een beperkte actieradius, en het is altijd een verrassing wanneer de accu's leegraken. General Motors heeft daar iets op gevonden: de elektrisch aangedreven Chevrolet Volt, die als zijn accu's na een kilometer of 60 leeg zijn een verbrandingsmotor plus generator inschakelt om de elektromotor van prik te voorzien.

CO2: 40 g/km

Opel boft maar, dat het als GM-dochter de Volt in Europa mag uitbrengen als Opel Ampera. Want het concept van de EREV, de Electric Range Extended Vehicle dat GM al in 2007 lanceerde klinkt omslachtig, maar werkt na jaren van r&d in de praktijk prima. En – op papier – zijn de cijfers indrukwekkend: een CO2-uitstoot van 40 gram per kilometer, bij een actieradius van desnoods 560 kilometer. Dat is minder dan de helft van een Prius!

Chevrolet Volt 2.0

Hoe rijdt zo'n elektrische gezinswagen met hulpmotor? TechBusiness kreeg de kans om met het enige rijdende prototype Ampera ter wereld een blokje om te gaan. Het is nog steeds een Volt, maar van binnen en buiten gaat hij inmiddels gekleed als een Opel. Een vierzitter, want het lithium-ion accupakket loopt door een middentunnel tussen de twee achterzetels. In ruil daarvoor is de bagageruimte grotendeels behouden gebleven. Al met al is de leefomgeving vergelijkbaar met die van de Astra. 

Lithium-ion

Maar dan het rijden. Voor de fijnproevers: de 370 Nm aan koppel komt bij de 111 kW krachtige elektromotor vanaf de start vrij. Dat geeft hem vooral tot 50 kilometer het karakter van een krachtige diesel: je wordt zonder veel omhaal gelanceerd, in een auto die toch 1800 kilo weegt door de extra elektromotor en 200 kilo aan lithium-ion accu's. Schakelen hoeft niet, weer zo'n aardige bijkomstigheid van elektrokarren. Tot 160 kilometer per uur, daar is de top op begrensd omdat volgens GM sneller té inefficiënt zou zijn, blijft de Ampera comfortabel en hoor je alleen banden- en windgeruis. 

Doodnormale benzinemotor

Opel had ervoor gezorgd dat  er maar voor een paar kilometer stroom in de accu's zat, zodat de wagen snel zijn range extender kon bijschakelen. Aan het rijden verandert dat niets: de aandrijving blijft strikt elektrisch, aan vermogen lever je niets in. Pas zodra je dat volle vermogen ook vraagt, hoor je ergens ver weg de doodnormale 1,4 liter benzinemotor toeren maken. Een toerental dat verder weinig te maken heeft met de stand van het gaspedaal, vandaar dat het maar goed is dat je de motor nauwelijks hoort; 'op gehoor rijden' laat de Ampera niet toe.

Goed alternatief

De Ampera rijdt dus prima. Dankzij zijn range extender hoef je nooit stil komen te staan, wat hem een zinvol alternatief maakt voor een pure batterijwagenn als de Nissan Leaf of de Mitsubishi iMiEV. Maar hoe zit dat nou met die uitstoot? Opel heeft die laten testen volgens een officiële voor zijn nieuwe categorie aangepaste cyclus, waarin de Ampera 11 kilometer rijdt op stroom, en nog eens 11 kilometer met de benzinemotor in bedrijf. De uitkomsten zijn versleuteld tot een gemiddelde waarde van 1,6 liter per 100 kilometer.

170 g/km

Wie zijn electro-Opel nooit aan het stopcontact laat lurken, zal minimaal uitkomen rond de 7 liter ofwel 170 g/km (de Opel-ingenieurs doen net of ze geen idee hebben wat hun 1.4-tje verbruikt inclusief de extra ballast en het rendementsverlies van de elektromotor). In de praktijk rijdt tachtig procent van het publiek minder dan 50 kilometer per dag. Zeker als de baas een stopcontact fourneert, hoeft het benzineaggregraat dus alleen aan tjidens weekendritjes naar oma.

Opel Ampera niche?

Opel maakt nog geen prijzen bekend, wel dat het de Ampera eind 2011 kan leveren. Afhankelijk van de fiscale stimuli denkt het er honderden tot duizenden af te kunnen zetten in 2012. "Dat zal aanvankelijk vooral bij overheden, energiemaatschappijen en andere bedrijven zijn," zegt Opel-directeur Freddy de Mulder. "Maar ook early adopters; deze auto kan je op rationele gronden kopen, maar emotie speelt ook een rol." De Ampera is wat hem betreft geen niche-product, al zal het nog lang duren voordat de Astra zich zorgen moet gaan maken. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bijtelling

De prijs zou kunnen uitkomen ergens tussen de 35 en 40 mille. Dat maakt hem 10 mille duurder dan een 'vergelijkbare' Astra, een bedrag dat via de minimale brandstofkosten (in theorie 2 cent per kilometer voor wie het elektrisch houdt) pas na een ton aan kilometers valt terug te verdienen. Opel belooft gelijke onderhoudskosten, maar verzekeringspremies en natuurlijk restwaarde zijn nog onzeker. En daarom moet de overheid te hulp snellen: een lagere bijtelling, geen houderschapsbelasting of nog liever, zoals in Amsterdam, een aanschafsubsidie kunnen het omslagpunt flink omlaag dringen.


MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl

Peter Wennink neemt afscheid van ASML: ‘Ik zie in hem wel de nieuwe premier’

Hij geldt als de meest invloedrijke captain of industry van Nederland. Peter Wennink, de ceo van ASML, neemt vandaag afscheid van het bedrijf. Een profiel van de man die ooit stotterde, maar nu even makkelijk een gesprek aanknoopt met de receptioniste als met de president van Zuid-Korea.

peter wennink asml ceo afscheid
Onder leiding van Peter Wennink groeide ASML uit tot het grootste bedrijf van Nederland.

Een beetje kletsen. En dat de hele dag door. Toen de dochter van Peter Wennink ruim tien jaar geleden vroeg wat haar vader nu eigenlijk deed, was dit het antwoord dat ze kreeg. Haar reactie was er eentje om in te lijsten: ‘En daar krijg je zoveel geld voor?’

Natuurlijk was het antwoord van Wennink een simplistische weergave van de werkelijkheid. Maar mensen die dagelijks bij ASML op de werkvloer te vinden zijn, zullen hier toch een kern van waarheid in ontdekken.

Ontbijten in de bedrijfskantine

Hun aanvoerder geldt namelijk als een bruggenbouwer, iemand die graag over de verschillende afdelingen loopt en daar met willekeurige mensen een gesprek aanknoopt. Hij heeft lak aan rangen en standen. Als bestuurder wil hij vooral benaderbaar zijn.

Toegegeven, dat roepen wel meer ceo’s. Om zich vervolgens het grootste deel van de dag in hun eigen bunker te verschuilen, ver weg van de werkvloer. Maar Wennink voegt de daad bij het woord. Concreet voorbeeld? De topman ontbijt elke ochtend om half acht in de bedrijfskantine, tussen het personeel in. Croissantje op het bord, kopje koffie erbij en druk in gesprek met iemand die toevallig tegenover hem zit.

Het is zijn manier om de stemming te pijlen en de boel bij elkaar te houden. Wennink hekelt eilandjes. Dat mensen niet meer weten wat de ander aan het doen is, beschouwt hij als één van de grootste bedreigingen voor een organisatie waar het gaspedaal voortdurend wordt ingetrapt.

Lees ook: Waarom ze bij ASML innoveren met mensen met autisme en ADHD

Grootste beursbedrijf van Nederland

Want dat doen ze bij ASML. Onder leiding van Wennink groeide de marktwaarde van het bedrijf naar ruim 300 miljard euro. De afgelopen tien jaar werd het aandeel ruim veertien keer zoveel waard. Dat ziet Wennink overigens ook terug in zijn eigen portemonnee. Een deel van zijn salaris is namelijk in de vorm van aandelen.

Was de omzet tien jaar geleden nog 5,2 miljard euro, inmiddels is dat gestegen naar iets meer dan 27 miljard euro in 2023. Wie Wennink langs deze financiële meetlat beoordeelt, kan niet anders concluderen dat hij een uitstekende prestatie op de mat heeft gelegd.

Of beter gezegd: zij. Want een profiel over Wennink is eigenlijk niet compleet zonder de rol van Martin van den Brink te benoemen. Ook hij neemt op 24 april afscheid tijdens de aandeelhoudersvergadering. Van den Brink was er al bij toen ASML in 1984 werd opgericht en geldt al heel lang als het technische brein van de organisatie. Wennink is weliswaar het uithangbord, maar in werkelijkheid runnen ze de tent samen.

asml martin van den brink peter wennink
Cto Martin van den Brink (l) en ceo Peter Wennink nemen op 24 april afscheid van ASML. Foto’s: ASML

Een katholieke opvoeding

Peter Wennink groeide op in Huizen, een oud-vissersdorp aan het Markermeer, niet ver van Hilversum. Zijn vader was technisch tekenaar bij Philips. Saillant detail: uit dat bedrijf zou later ASML als spin-off ontstaan. Wenninks moeder zorgde voor het gezin, dat bestond uit zes kinderen.

Het geloof speelde een prominente rol thuis. Maar dat is inmiddels niet meer het geval, zo vertelde Wennink vorig jaar nog in een podcast tegen Roelof Hemmen. Wat hij wél uit zijn jeugd meenam? De waarden en normen die er met de paplepel werden ingegoten.

‘Dat gaat vooral over verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor wat er om je heen gebeurt. Het is zaliger te geven dan te ontvangen’, zo zei de ASML-topman tegen Hemmen.

‘t Gooi heeft Wennink inmiddels ingeruild voor Brabant. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont al lange tijd in Oerle, een dorpje aan de westkant van Veldhoven.

De stotterende accountant

Communiceren gaat Wennink makkelijk af. Bij de presentatie van nieuwe kwartaalcijfers is hij de man die feilloos de pers te woord staat. De volgende dag is hij alweer bij klanten over de vloer in Taiwan, waarna hij diezelfde avond nog uitgebreid dineert met de president van Zuid-Korea.

‘Weinig mensen komen op zoveel plekken als hij’, vertelt Rianne Letschert. Zij is bestuursvoorzitter van Maastricht University en sinds september 2022 aanvoerder van het Nationaal Groeifonds. Wennink staat haar bij als vicevoorzitter, een rol die hij volgens haar uiterst serieus neemt.

‘Ik had hem gistermiddag nog even aan de lijn. Meestal begin ik het gesprek met de vraag waar hij deze keer nou weer beland is. Wat daarbij opvalt, is dat hij bijna altijd meteen opneemt of snel reageert. Of hij nu in de Verenigde Staten of Zuidoost-Azië is. Gesprekken met hem zijn in ieder geval altijd boeiend.’

Dat is best opmerkelijk te noemen, als je bedenkt dat Wennink lang heeft gestotterd. Tegenover het FD zei hij daarover twee jaar geleden nog: ‘Ik weet nog heel goed dat een mede-partner bij Deloitte zich hardop afvroeg of ze iemand die stottert wel partner konden maken. Terwijl ik naast hem stond. Toen ik later cfo werd bij ASML, vonden ze dat natuurlijk geweldig bij Deloitte. Maar ik wist dat nog wel.’

peter wennink ceo asml
Peter Wennink. Foto: ASML

Speelbal in handelsoorlog

Toen Wennink in 1999 bij ASML aan de slag ging, had het gros van Nederland nog nooit van dit bedrijf uit Veldhoven gehoord. Hoe anders is dat vandaag de dag. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, noemde de chipmachinebouwer tijdens een werkbezoek zelfs één van de belangrijkste bedrijven in de wereld.

In de mondiale markt voor halfgeleiders spelen de Veldhovenaren een cruciale rol. Negen van de tien nieuwe chipmachines komen hier vandaan. Ze worden gebruikt om de meest geavanceerde chips te produceren die wij nodig hebben voor onze smartphones, elektrische auto’s en laptops.

Deze prominente positie zorgt inmiddels voor spanningen op het wereldtoneel. De Amerikaanse overheid legde zelfs exportrestricties op voor China, nota bene de markt waar voor ASML de meeste groei te vinden is. Zo is Peter Wennink, de tweede zoon uit een naoorlogs gezin waar nooit ruimte was voor al te veel luxe, het middelpunt geworden van een handelsoorlog op het allerhoogste niveau.

Lees ook: ASML: van spin-off van Philips naar speelbal in chipoorlog met China

Zo laveert hij continu tussen grote belangen. Die van aandeelhouders, klanten, leveranciers en – in dit geval – twee grootmachten. Het is een ingewikkeld schaakspel, maar Wennink voelt zich daarbij als een vis in het water.

Zorgen over de toekomst

Het bewaren van de harmonie vindt hij belangrijk. Toch weerhoudt hem dat niet om zo af en toe flink uit te halen. In september waarschuwde hij nog dat Europa achterop dreigt te raken in de wereld. ‘We hebben veel losse oplossingen, maar die zijn niet met elkaar verbonden. De overheid moet een langetermijnvisie geven. Die is er niet, het ontbreekt aan focus.’

Letschert ziet een man met zorgen over de toekomst van Nederland. ‘Hij snapt niet dat politici standpunten innemen die niet goed zijn voor de economie en onze maatschappij. Daar kan hij heel fel in zijn.’ Als voorbeelden noemt ze het strengere beleid voor buitenlandse studenten en kenniswerkers.

Peter Wennink: nieuwe premier van Nederland?

Op 24 april is de jaarvergadering bij ASML. Dan zal Christophe Fouqet worden voorgedragen als nieuwe topman van het bedrijf. Diezelfde dag nog leggen Wennink en zijn co-president Van den Brink hun taken neer.

Lees ook: Nieuwe ASML-ceo Christophe Fouquet krijgt een riante erfenis mee, maar ook een paar hoofdpijndossiers

En dan, tijd voor een welverdiend pensioen zou je denken. Rianne Letschert denkt niet dat het daar al van komen gaat. ‘Peter is enorm bevlogen. Hij is nog veel te scherp en fit om achter de geraniums te gaan zitten. Die gaat geheid snel een andere functie bekleden.’

Die van bewindsman wellicht? Letschert vindt het geen slecht idee. ‘Hij is de ideale minister van Economische Zaken, iemand die zich bekommert om het toekomstig verdienvermogen van Nederland en belangrijke integrale vraagstukken als talentontwikkeling, digitalisering en de arbeidsmarkt. Er zijn bovendien weinig mensen met zo’n wereldse blik als hij. Weet je, eigenlijk zou ik in hem zelfs de nieuwe premier zien.’

Minister-president Peter Wennink. Wie kan het de onderhandelaars in Den Haag influisteren?

De burgemeester van Veldhoven over Peter Wennink

marcel delhez burgemeester veldhoven
Marcel Delhez. Foto: Brigit Strijbos

Als burgemeester van Veldhoven heeft Marcel Delhez met enige regelmaat contact met Peter Wennink. ‘Niet om vergunningsaanvragen erdoorheen te krijgen hoor, dat loopt gewoon via de reguliere afdeling. Maar we praten natuurlijk wel over de toekomst van ASML en de impact daarvan op onze gemeente’, aldus Delhez.

Daarmee doelt hij onder meer op woningbouw, openbaar vervoer en het vastlopende wegennet rondom Veldhoven. Delhez heeft met Wennink een bestuurder die zeer betrokken is bij zijn omgeving. Ook als het niet om niet-ASML gerelateerde kwesties gaat trouwens. ‘Zo heeft hij me ooit gebeld over een noodgebouwtje voor de basisschool in Oerle. Ook met dit soort dingen is hij in zijn hoofd dan bezig dus.’

Delhez typeert hem als iemand die nooit een rookgordijn optrekt. What you see is what you get. ‘Peter is doorgaans zeer uitgesproken en tegelijkertijd heel no-nonsense. Als we elkaar rond lunchtijd treffen in de toren van ASML, dan staat er geen uitgebreid buffet op tafel. Gewoon was broodjes met ham en kaas, dat vindt hij voldoende.’

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

Lees ook: Hoe deze drie blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan