Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Te koop: leasecontract. Zgan

Door inkrimping, fusies en faillissementen staan veel lease-auto's ongebruikt op de parkeerplaats. Op internet bloeit inmiddels de handel in leasecontracten. Interessant voor startende ondernemers en tijdelijk personeel.

Nog geen vijf jaar geleden haalde IT-bedrijf TAS de kranten omdat het sollicitatiegesprekken voerde in de showroom van een garage. Handig, want dan kon de nieuwe werknemer meteen zijn nieuwe lease-auto uitzoeken en ermee weg rijden. Oké, het bleef bij een eigenwijs initiatief dat geen brede navolging vond, maar het tekent de tijdgeest. Een bovengemiddelde lease-auto was wel het minste dat medewerkers van een nieuwe baas mochten verwachten. Nu het economisch wat minder gaat, vormen de langlopende leasecontracten niet zelden een molensteen om de nek van de financiële man. In 2002 kwamen 50.000 lease-auto's eerder terug bij de leasemaatschappij dan was afgesproken. Ontslagen, reorganisaties en een grotere voorzichtigheid maken leasen voor veel bedrijven een stuk minder aantrekkelijk.

Tussen de logheid van leasebedrijven die alleen met grote, langlopende contracten werken en de groeiende behoefte aan flexibiliteit en kostenbewustzijn van veel ondernemers, is een gat ontstaan waar veel slimme ondernemers induiken. Op internet presenteren steeds meer sites zich als marktplaats voor tweedehands leasecontracten. Die bemiddelen tussen bedrijven die van hun auto's af willen en koopjesjagers. Voordeel voor de aanbieder is dat hij geen afkoopsom hoeft te betalen, terwijl de vrager voor een relatief korte periode aan de wagen vastzit, omdat loopduur van het contract al voor een groot deel is uitgediend. De leaseprijs blijft gelijk en ook het contract blijft bij dezelfde maatschappij lopen. Er is zelfs een site, leaseXchange.nl, die een premie betaalt aan degene die een contract overneemt.

Afkoopsom
Er zijn ook bedrijven die verder gaan. Het Amsterdamse Releasecompany.nl van Remco Roos brengt op zijn site niet alleen vraag en aanbod bij elkaar, maar verzorgt vervolgens de hele afhandeling. Roos: “Adverteren via internet is nogal passief.
Wie van een auto af wil, moet altijd maar afwachten of en wanneer iemand op zijn advertentie reageert. Als dat te lang duurt, kan het zelfs gebeuren dat je goedkoper uit zou zijn geweest als je gewoon je afkoopsom had betaald.” Releascompany onderscheidt zich volgens Roos doordat hij actief bemiddelt. “Als er een vraag binnenkomt, ga ik meteen op zoek.” Als er een match tot stand komt, tekenen beide partijen een intentie tot overname en neemt Roos contact op met de betreffende leasemaatschappij. Hij maakt zich bekend als be-middelaar en bijna altijd valt er dan zaken te doen, is zijn ervaring. “Ik neem de leasemaatschappij werk uit handen.
Als zij weigeren, strijken ze weliswaar de afkoopsom op, maar blijven ze zitten met een auto die niet gebruikt wordt. Die omzetbreuk wordt bij een overname van het contract hersteld. Daar komt bij dat ze er een potentiële nieuwe klant bij krijgen.”

Het voordeel voor de betrokken partijen is volgens Roos dat een succesvolle transactie direct kan plaatsvinden en de bemiddelaar de betrokkenen veel werk uit handen kan nemen. De auto wordt gekeurd, eventuele schade wordt verhaald op de oude contractant en indien gewenst wordt de wagen naar de nieuwe berijder toegebracht. Soms vraagt de leasemaatschappij een bijdrage voor administratiekosten. Die neemt releasecompany.nl voor zijn rekening. De prijs voor de verkopende partij bedraagt 25 procent van de afkoopsom. Remco Roos is begin van dit jaar begonnen en naar eigen zeggen is de vraag groter dan hij aanvankelijk dacht. Wekelijks bezoeken 1200 mensen zijn internetsite en waar hij aanvankelijk hoopte enkele auto's per week te kunnen bemiddelen, zijn dat er inmiddels enkele per dag. Zijn klanten variëren van detacheringbureaus, kleine zelfstandigen die op projectbasis werken, een organisatie voor expats, tot een zakenman die per se een bepaald type auto wilde hebben waar normaal gesproken een levertijd van zeven maanden op zit als hij hem nieuw zou kopen. “Via ons kon hij er meteen in rijden”, glimlacht Roos.

Proefballon
De behoefte aan goedkopere, kortlopende en flexibele leasecontracten brachten de Groninger Ferry Piëst op het idee voor occasion-lease. Zijn bedrijf lease4less biedt geen tweedehands leasecontracten, maar tweedehands auto's aan. Hij werkt samen met een aantal garages waar hij online de voorraad kan bekijken. Op die manier kan hij vraag en aanbod snel op elkaar afstemmen. Heeft hij een auto en een geïnteresseerde, dan benadert hij vervolgens een paar leasemaatschappijen en laat hen een offerte maken. Degene met de scherpste prijs verzorgt vervolgens een nieuw leasecontract. De lengte daarvan is afhankelijk van de wens van de contractant, maar het kan vanaf een jaar. Daarnaast biedt Piëst de mogelijkheid voor shortlease voor de echt korte periode van een maand tot en met een jaar. Piëst: “Veel bedrijven zijn toch voorzichtig geworden. Als een werknemer in zijn proeftijd zit, als je veel met tijdelijke contracten werkt of als je als starter niet teveel kosten wilt maken, is dit een optie waarbij je voor een overzichtelijke termijn in een goede wagen rijdt, die ook nog eens een stuk goedkoper is.”

De Groninger, die als werknemer bij diverse IT-bedrijven uit eigen ervaring heeft gezien wat een kostenpost wagenparken kunnen zijn in tijden dat het slechter gaat, werkt onder andere samen met een bevriende dealer in Audi's en Volkswagens, Century Auto Group, die in de drie noordelijke provincies opereert. Directeur Marnix van Dijk ziet de samenwerking als een proefballonnetje: “Het levert ons vooralsnog niks op, maar het kost ook niks. Ik wil eens kijken hoe dit gaat lopen.” Zijn Century Auto Group doet veel zaken met autoverhuurbedrijven. Na een maand of zeven, acht komen die wagens weer terug. “Die zijn zeer geschikt voor de zakelijke markt: het zijn btw-auto's, hebben niet veel kilometers op de teller en zijn jong.” Het leasen van deze wagens is voor Van Dijk een extra afzetkanaal. “Als ze na een of twee jaar opnieuw terugkomen, zijn ze interessant geworden voor de particuliere occasionmarkt. Bovendien is elke dag dat ze niet in onze showroom staan meegenomen. Het betekent extra omzet.”


Als bijkomend voordeel noemt hij de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe klanten. Is het leasecontract afgelopen, dan willen ze misschien wel een normaal leasecontract. “Het scheelt ons marketingkosten. Adverteren, offertes maken en dergelijke is duur.” Van Dijk bouwt graag een relatie op met zijn klanten. De kans bestaat natuurlijk dat koopjesjagers die op internet de beste aanbieding zoeken, bij lease4less terechtkomen en na afloop van het contract weer gaan shoppen bij een ander. “Daar zit ik niet op te wachten,” aldus Van Dijk. Of hij het zich kan veroorloven die koopjesjagers de deur te wijzen, is nog maar de vraag. Bedrijven die op de centen gaan letten, hebben aanmerkelijk meer keuzemogelijkheden gekregen bij het aangaan van een leasecontract.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.