Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Te druk? Dan ben je waarschijnlijk niet goed voor je werknemers

Als je het druk hebt als manager, gaat al je aandacht uit naar de taken die je prioriteit geeft. Je medewerkers horen daar waarschijnlijk niet bij.

werkdruk manager werknemers MT Getty Images
Je leest nu: Te druk? Dan ben je waarschijnlijk niet goed voor je werknemers

Je bedrijf vaart er wel bij als werknemers zich goed behandeld voelen. Als ze zich gehoord voelen, begrijpen hoe en waarom belangrijke beslissingen worden genomen, en als ze geloven dat ze worden gerespecteerd, zullen ze beter presteren en meer betrokken zijn bij hun werk en het bedrijf. Maar: deze manier van omgaan met je werknemers kost je tijd, moeite en aandacht, en als je het druk hebt, zijn die drie schaars.

Elad Sherf, onderzoeker aan New York University Stern School of Business, onderzocht de hypothese dat managers juist wanneer ze een hoge werkdruk hebben, ze niet in staat zijn hun werknemers goed te behandelen omdat het persoonlijk teveel van ze vraagt. Bijdrages aan succes erkennen, eerlijk inspraak in besluiten geven, open communicatie en duidelijkheid over beslissingen en respectvolle behandeling, het komt allemaal in het gedrang. Ze zijn te druk om aandachtig te zijn.

Prioriteiten

Sherf voerde drie onderzoeken uit en ontdekte dat zijn hypothese klopt. Omgaan met werknemers is een kerntaak van de manager, schrijft Sherf, maar als een manager bij hoge druk moet kiezen, zal hij prioriteit geven aan die andere kerntaak om prestaties te leveren. In andere woorden: wanneer een manager zijn beperkte persoonlijke middelen als onvoldoende beschouwt om aan al zijn functievereisten te voldoen, kiest hij ervoor om ze in te zetten voor de meer functionele taken.

Onbegrijpelijk is dat niet; zou een manager bijvoorbeeld zijn beperkte tijd en energie besteden aan het luisteren naar de bezorgdheid van een medewerker over een promotiebesluit, of aan het invullen van een dringend rapport voor de baas? Brengt hij/zij de middag door met het lezen van de prestatierapporten van medewerkers om te zorgen dat een aankomende prestatie-evaluatie accuraat en zinvol is voor werknemers, of aan het herzien van marktgegevens voor een productlanceringsbesluit binnenkort?

Prioriteiten

Uit onderzoek blijkt dat als mensen moeten kiezen uit verschillende taken en denken dat ze ze niet allemaal met succes kunnen uitvoeren, dat ze zullen prioriteren tussen deze taken op basis van de verwachte output. Sherf veronderstelt dat managers meer resultaat verwachten van het vervullen van hun technische verantwoordelijkheden dan als ze hun persoonlijke resources investeren.

Sherf zegt niet dat managers dat anders zouden moeten doen, maar wel dat ze zich bewust moeten zijn van dit mechanisme. Het welzijn van je medewerkers is niet alleen belangrijk, het kan ook wel eens meer resultaat opleveren dan je r√ľcksichtlos op je andere taken te storten.