Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Svenja de Vos (LeaseWeb) over de zeven eigenschappen van Covey

Hoe brengt Svenja de Vos (40), Chief Technical Officer bij het internationale hostingbedrijf LeaseWeb, de zeven leiderschapsprincipes van Stephen Covey in de praktijk?

Svenja de Vos LeaseWeb 7 van Covey MT
Amsterdam. 24-05-2018. Svenja de Vos. Fotografie t.b.v. MT 7 Covey. Vincent Boon Photography © COPYRIGHT : VINCENT BOON 2018 © WWW.VINCENTBOON.NL Foto: Vincent Boon

Veertien jaar werkte Svenja de Vos bij Tele2, waarvan het laatste jaar vanuit Zweden. Toen ze die baan opzegde wilde ze een half jaar vrij nemen. Het werden drie maanden. De kans die zich voordeed bij LeaseWeb, kon ze domweg niet laten liggen. Inmiddels is ze twee jaar verantwoordelijk voor de afdelingen productmanagement, product engineering en IT-systeembeheer.

#1 Wees proactief

‘Ik leg me niet snel bij dingen neer. Ik vind eigenlijk dat je altijd dingen kunt beïnvloeden. Als iemand afval op straat gooit, zeg ik er iets
van. Altijd. En in werk stel ik me net zo op.
 Ik vind het bijvoorbeeld fijn als de afdeling HR mijn visie vraagt bij de implementatie van een nieuw beoordelingssysteem. Valkuil is dat je betweterig overkomt. Dat is niet de bedoeling. Het doel van mijn ‘bemoeienis’ moet altijd zijn dat anderen er beter van worden.’

#2 Begin met het doel in gedachten

‘Ik werk graag naar een doel toe. Als organisatie hebben we bijvoorbeeld ambitieuze doelen gesteld over omzet. Om het doel te bereiken maak ik een stappenplan aan de hand van productportfolio, techniek en nieuwe systemen. Ook met afdelingen en mensen heb ik altijd een duidelijk doel voor ogen. Ik wil naar teams die elkaar continu verbeteren en helpen. In Amsterdam is er een war for talent gaande, er worden bakken geld uitgegeven aan engineers, die, eenmaal binnen, een soort nummertjes worden. Zo zonde. Ik denk dat we als werkgever het verschil kunnen maken in werkcultuur.

Ook privé stel ik doelen voor mezelf. Ik geef wiskundebijles. Ik zal niet de geschiedenisboeken in gaan als een briljante uitvinder, maar voor een paar mensen maak ik wel het verschil.’

#3 Belangrijke zaken eerst

‘Ik ben een productivity nut, ik lees veel over productiviteit en wissel vaak van apps om dingen anders, beter en efficiënter te doen. Ik houd van plannen. Ik maak altijd een dag- en een week- planning en stel prioriteiten. Per dag is er één taak de belangrijkste, die moet dan ook gebeuren. Het vergt de nodige discipline, maar doe ik het niet, dan loop ik het risico dat ik druk ben geweest met van alles, maar aan het einde van de dag het gevoel heb dat ik niets heb gedaan. Ook minder leuk werk moet gebeuren. Dan zeg ik: “meer zin ga je niet krijgen”, en ik zorg dat
het af komt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Denk win-win

‘Veel van onze klanten komen klein bij ons binnen en groeien met ons mee. Het is belangrijk om in het begin een deal te maken die voor beide partijen goed is. Win-win denken binnen het bedrijf is lastiger. Er is bijvoorbeeld altijd frictie tussen sales en techniek; sales kijkt vooral naar wat de klant wil, techniek kijkt naar wat mogelijk is. Dat los je alleen maar op door open te communiceren. De oprichters van LeaseWeb waren vroeger piloot. Betrouwbaarheid, samenwerking en wereldwijde verbindingen waren essentieel in hun werk. Die kernwaarden zie je terug in het bedrijf. Het doen van aannames is bij ons verboden. “Bij aannames vlieg je tegen een berg,” zegt de oprichter. We moeten alles dubbelchecken en er nóóit vanuit gaan dat iets wel zo zal zijn.’

Dit is een ingekorte versie van het artikel in MT nummer 7 van 2018. Het hele interview lezen? Koop het nummer in de shop, of neem een abonnement.