Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Veranderingsgezinde Suzanne Jungjohann moet talentontwikkeling bij Albert Heijn aanjagen

Albert Heijn heeft Suzanne Jungjohann aangetrokken als directeur Human Resources. De ervaren HR-directeur moet bijdragen aan de groeiambities van Neerlands grootste supermarktketen.

Suzanne Jungjohann Albert Heijn

Jungjohann zal per 1 oktober 2019 aantreden toetreden tot het Albert Heijn-managementteam als directeur Human Resources. Ze is de opvolger van Nic Brassey die zich volledig zal concentreren op zijn rol als CHRO van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. Jungjohann komt over van NN Groep waar ze hoofd HR van Nationale-Nederlanden is. In haar twintigjarige HR-carrière werkte de afgestudeerd technisch bedrijfskundige in internationale en nationale rollen bij onder meer Randstad, Tempo-Team en Delta Lloyd.

Bij haar recente werkgever kwam Jungjohann terecht nadat Nationale-Nederlanden in 2017 Delta Lloyd overnam. Hoewel een overname doorgaans een riskante onderneming is, was de HR-directeur optimistisch over de samensmelting. ‘Delta Lloyd was voor Nationale-Nederland een heel goede aanvulling, als je kijkt naar de producten, de diensten en de klanten. Samen ben je marktleider in een aantal segmenten, je versterkt jezelf, je kunt beter innoveren. Er zijn allerlei redenen om samen meer succes te hebben dan alleen’, aldus Jungjohann vorig jaar tegenover HR-vakblad PW. Dat de uitkomsten van een succesvolle integratie onzeker zijn deert de gelouterde HR-directeur niet. ‘Soms is onzekerheid ook erg gaaf.’

Haar hang naar permanente verandering maakt Jungjohann aanvankelijk huiverig voor de verzekeringswereld, die in haar ogen niet heel dynamisch was. ‘Dat bleek gelukkig een onjuist beeld. De functie behelst veel meer dan op de winkel passen’, zei ze daarover tegen CHRO Magazine. Door de opkomst van fintech- en insurtechspelers zag ze het als haar belangrijkste taak om de organisatie wendbaar te houden. ‘Een flexibele schil gaat niet alleen om het opvangen van pieken en zieken, maar ook steeds vaker over specialistische kennis. Welke kennis is in de toekomst nodig en welke kennis is nu aanwezig? Daarnaast moet je een oplossing vinden voor mensen met de kennis die straks niet meer nodig is.’

Meedraaien in de operatie

Allicht dat je Jungjohann binnenkort treft achter de kassa van de Albert Heijn. In hetzelfde interview met CHRO Magazine gaf ze aan dat het belangrijk is om als bestuurder de business goed te snappen. ‘Je moet je businesspartnerrol verdienen door overal in te duiken. In mijn eerdere baan bij Tempo Team heb ik vier weken meegedraaid als intercedent op een vestiging. Ervaring opdoen in de operatie is belangrijk, zodat je het beter snapt. Die ambitie heb ik hier ook.’ Bij Albert Heijn moet Jungjohann bijdragen aan de groeiplannen van de kruidenier. ‘We willen inspelen op de groeikansen in de snel veranderende foodretailmarkt en klantbehoeften, bijvoorbeeld op het gebied van vers, digital, e-commerce en foodservice’, aldus Albert Heijn CEO Marit van Egmond. Naast Jungjohanns brede HR-ervaring is ze gehaald voor haar ‘specifieke expertise op het gebied van change management en talentontwikkeling, waarmee ze een belangrijke bijdrage kan leveren aan de groei van onze mensen en teams.’

Valt het wel te hopen dat het Albert Heijn-personeel de veranderingslust van de nieuwe HR-directeur deelt. In een interview met PW De Gids uit 2015 reflecteert ze op het nut van functieprofielen. ‘Ik toets mensen nog maar zeer ten dele op vaardigheden; het gaat mij vooral om hun potentieel. Hoe snel kunnen ze nieuwe kennis en skills aanleren? En vooral, hoe wendbaar zijn ze?’ Om te vervolgen: ‘Punt is wel dat wendbaarheid maar deels aan te leren is, in mijn ogen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer diversiteit

Bij Albert Heijn komt Jungjohann in een volledig vernieuwd managementteam terecht. CEO Van Egmond, net als Jungjohann veranderingsgezind (‘verandering is de enige vooruitgang’), trok deze lente 100 dagen door het land en presenteerde vervolgens haar equipe. Dat leverde enige consternatie op, omdat het team te weinig diversiteit zou kennen. Naast van Egmond telde het managementteam negen mannen. Later werd ook de komst van Sonja Boelhouwer als nieuwe directeur  winkels bekendgemaakt. Met de komst van Jungjohann komt het aantal vrouwelijke bestuursleden in de top van Albert Heijn op drie.

*In een eerdere versie van dit artikel stond abusievelijk dat de top van Albert Heijn twee vrouwen telt.