Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sustainable Image Index 2010

Je leest nu: Sustainable Image Index 2010

Ikea is het merk met de duurzaamste reputatie van Nederland. Dat blijkt uit de Sustainable Image Index, het eerste onderzoek naar hoe de duurzaamheidsprestaties en -inspanningen van de bekendste merken in Nederland worden beoordeeld door consumenten.

Bedrijven zijn beoordeeld op vier pijlers: hoe ze volgens respondenten omgaan met het mileu- en energievraagstuk, hoe ze omgaan met hun medewerkers, relaties en de maatschappij, hoe ze bestuurlijk en strategisch opereren en hoe respondenten denken over de duurzaamheid van product of dienst. 

De Sustainable Image Index 2010

  Bedrijf  Mileu Mens  Bestuur  Product  Totaal 
             
1 Ikea  1118 1150  1110  1130  1127
2 Hema  1051 1122  1126  1198  1124 
3 Philips  1034 1056  1047  1162  1075 
4 Rabobank  1006 1105  1084  1094  1072
5 Bol.com  966 1086  1098  1131  1070 
6 Siemens  1025 1041  1015  1131  1053
7 Jumbo  951 1089  1048  1094  1045 
8 Google  1005 1013  1030  1129  1044
9 Triodos  1030 1027  1028  1038  1031
10 Toyota  989 1008  1008  1087  1023 
11 Apple  942 998  1003  1110  1013 
12 FF/Campina  983 988  983  1070  1006
13 Nuon  1011 1012  980  1019  1006 
14 HP  941 998  971  1094  1001
15 TomTom  961 996  975  1071  1001 
16 Nike  947 989  967  1100  1001 
17 Shell  924 1039  977  1061  1000
18 ING  931 1032  997  1035  999
19 Bijenkorf  951 1002  987  1043  996 
20 KPN  963 1015  965  1034  994
21 Essent  1009 968  970  1006  988 
22 Microsoft  922 979  963  1076  985 
23 Heineken  951 991  966  1010  979 
24 ABN Amro  931 1015  963  988  974 
25 Air France/KLM  878 1029  987  1002  974 
26 Spyker  861 1001  940  1082  971 
27 Aegon  952 985  960  982  970 
28 Unilever  937 960  939  1041  969 
29 AkzoNobel  939 971  945  1022  969
30 Randstad  910 994  982  991  969 
31 Ahold  903 997  940  1035  969 
32 Schiphol  869 1024  949  1033  969 
33 Eneco  989 943  918  992  961 
34 SNS Reaal  918 977 970  969  959 
35 NS  954 952  960  957  956 
36 IBM  907 943  932  985  942
37 Vodafone  922 948  914  973  939 
38 Achmea  899 938  932  956  931 
39 TNT  971 867  874  974  922 
40 Het Rijk  832 896  826  877  858 
  •  Aan het onderzoek deden ruim 1.000 consumenten mee, die een oordeel hebben gegeven over de bekendste 40 merken uit de MT500, MT's jaarlijkse onderzoek naar de bedrijven met het beste imago.
  • De respondenten scoorden de vier pijlers elk op een 7-puntsschaal, die vervolgens met 233 is vermenigvuldigd. Van alle scores is daarna een gemiddelde gemaakt.n
  • Deelnemers mochten slechts een oordeel geven over een merk als ze hadden aangegeven met dit merk ook bekend te zijn.
  • De Sustainable Image Index is een initiatief van MindWorld, Synergie, SSI en MT.

Volgens de onderzoekers:

Volgens de onderzoekers biedt de lijst een aantal opmerkelijke uitkomsten. “Bedrijven als TNT en Schiphol zijn druk bezig met duurzame ambities. Maar je ziet dat de consument die nog niet altijd herkent”, aldus Jelmer van der Meulen, adviseur identiteit- & merkstrategie bij Synergie. “Zeker bij TNT, dat nu meer met postbodes in het nieuws is, spelen andere aspecten zwaarder dan het feit dat ze toevallig zo’n duurzaam hoofdkantoor neerzetten.”

“Duurzaamheid is beleving”, vult zijn collega Martijn Vinke aan. “Het gaat niet alleen om wat groene plannetjes, het wordt pas duurzaam als het intrinsiek in de organisatie verankerd is, als er een coherent verhaal is, dat geloofwaardig overkomt.”

“Het daadwerkelijke beleid en de perceptie daarvan in de hoofden van de consument komen niet altijd overeen”, constateert ook Sarah van Hecke, research manager bij MindWorld. “Op basis van dit onderzoek kunnen bedrijven bij zichzelf te rade gaan hoe ze hun inspanningen ook beter kunnen communiceren.”

Alle achtergronden:

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met MindWorld, Synergie en SSI

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine, bestel deze editie online <<