Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Stop sollicitanten in ‘leercommunity’

Stop sollicitanten in ‘leercommunity’
Je leest nu: Stop sollicitanten in ‘leercommunity’

Wat doe je met al die enthousiaste sollicitanten die je teleur moet stellen? Stop ze in een leercommunity en pluk er op een later moment de vruchten van.

 

Al eerder schreef ik over de rol van social media in HR, veranderingen in recruitment en de samenhang tussen recruitment en talentontwikkeling. De recente blogpost van de Indiase HR- en social media-specialist Gautam Ghosh over recruitment en social media marketing inspireerde me nog een stap verder te gaan. De kern van Ghosh’ betoog is om niet alleen te kijken naar mensen die bestaande vacatures kunnen vervullen, maar ook naar mensen die interesse hebben in je organisatie. Talentcommunities moeten het hebben van mensen die beide hebben: de juiste vaardigheden voor en voldoende interesse in je organisatie.

De ordner in de kast

De mensen die interesse hebben in je organisaties heb je ooit al eens in beeld gehad, tenminste als je werkt zoals de meeste HR-professionals. Ook jij hebt ongetwijfeld een ordner (gehad) met interessante kandidaten die je niet kon plaatsen. Ik ken collega’s die hier uit putten bij een volgende vacature, maar zelf deed ik dat eigenlijk nooit. De kandidaat had 9 van de 10 keer al een andere baan gevonden en het was verre van zeker dat de kandidaat zich had ontwikkeld zoals ik me zou wensen. 

Niet verzamelen maar binden

Begin 2000 werkte ik als HR-manager in de bouw. In die tijd begon ik me af te vragen of ik meer zou kunnen doen met die kandidaten 'in file' of 'in portefeuille'. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij of zij twee jaar na de sollicitatie nog een positieve herinnering heeft aan ons gesprek en aan de organisatie? Hoe kan ik zijn of haar ontwikkeling volgen of zelfs (een beetje) beïnvloeden? Recruiters, de meer zakelijke collega’s in de HR-kolom, hadden wel een antwoord op mijn vraag: mijn map met cv’s aan hen verkopen. Wat ik natuurlijk niet heb gedaan. Deze kortetermijnoplossing stelde het invullen van vacatures centraal en niet de ontwikkeling van talenten. En om dat laatste was het me juist te doen.

De kandidaat in de community

Nu, in de tijd van social media en netwerksites, zijn de mappen met gegevens van mensen openbaar geworden en voor iedereen vrij toegankelijk. De ordners in de kasten zijn onder andere vervangen door LinkedIncontacten, Facebookgroepen en Twitterlijsten. En daarmee is het ook makkelijker geworden geïnteresseerde kandidaten vast te houden in een community. In zijn blogpost onderscheidt Ghosh hiervoor 4 stappen:

  1. Identificeer en trek aan: benut de gegevens die je al hebt van kandidaten ‘in portefeuille’ en zoek andere potentiële kandidaten via social media;
  2. Deel je content: laat zien wat je als organisatie in huis hebt, bijvoorbeeld in blogposts, YouTube-filmpjes, tweets en andere uitingen;
  3. Faciliteer de ontwikkeling van de community: stimuleer conversaties tussen externe talenten en interne experts, lok discussies uit en beantwoord vragen;
  4. Ontwikkel talenten: benoem in samenspel met de lijn welke talenten je in de toekomst zou ontwikkelen en neem daarvoor je huidige content als vertrekpunt.

Leren van Social Media marketing

Bij het bouwen van talentcommunities kunnen HR-professionals veel leren van Social Media marketing professionals. Recruiters spelen hierbij een belangrijke rol door hun kennis van de externe arbeidsmarkt, maar ook specialisten op het gebied van talentontwikkeling en medewerkerbetrokkenheid zijn nodig om een talentcommunity op te zetten. Zo zorg je ervoor dat de community niet alleen gebruikt wordt om te spammen over vacatures, maar blijft de focus gericht op duurzame ontwikkeling van talenten. Voor het slagen van een talentcommunity is ook een bepaalde attitude nodig:

  • oprechte belangstelling voor mensen
  • daadwerkelijke interactie over loopbaankeuzes, te ontwikkelen talenten of te verwerven ervaring
  • onderhoud van relaties door conversaties en kennisdeling

Talentontwikkeling in het hart van de organisatie

De talentcommunity is niet zozeer een speeltje om nieuw talent aan te trekken, maar ook een gevolg van interne kennisdeling en talentontwikkeling. In feite vervaagt de grens tussen intern en extern talent, omdat ook medewerkers een bijdrage leveren aan de talentcommunity. Hun betrokkenheid bij de organisatie is een niet te onderschatten succesfactor van talentcommunities.

De content van de organisatie is de content van de community. Kennis in zichzelf heeft geen waarde; het gaat om de toepassing in de businesscontext en het leervermogen van je (in- en externe) community. Door te bouwen aan een talentcommunity vergroot je niet alleen de aantrekkelijkheid van je organisatie en de medewerkerbetrokkenheid, maar ook het lerend vermogen van alle betrokkenen. Hoe strategisch kun je talentontwikkeling positioneren?

Leercommunity opzetten

Had ik begin 2000 als HR-manager in de bouw de middelen en mogelijkheden gehad die ik nu heb, dan wist is het wel. Ik zou een groep (community) vormen met mensen die op enig moment belangstelling voor mijn organisatie toonde. Die groepen zou ik opbouwen op Facebook, LinkedIn, Twitter en een eigen weblog of leercommunity.

De eigen leercommunity zou ik gebruiken om:

  • informatie over nieuwe bouwtechnieken te delen;
  • vragen te stellen over bijvoorbeeld een bouwproject in uitvoering;
  • kennis en ervaring te spotten (scouten);
  • leren van technieken die elders zijn ontdekt of uitgeprobeerd (innovatie);
  • de relatie met potentieel geïnteresseerden te onderhouden, o.a. met informatie over de organisatie.

Zou ik dit als HR-professional allemaal zelf oppakken? Nee natuurlijk niet. HR kan deze community opzetten, faciliteren en ondersteunen, maar het gaat om de dagelijkse praktijk. Een talentcommunity legt de link tussen de organisatie als geheel en de alledaagse werkzaamheden. Daar komt werkelijke content vandaan en daar heeft de talent community waarde.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Arjan Hamberg is strategisch adviseur HRD en organisatie-ontwikkeling. Hij maakt daarnaast mooie en praktische informatieproducten voor professionals. Meer informatie staat op de website van on- en offline adviesbureau Lumax Producties.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.