Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Stop met het uitstellen en afzeggen van afspraken

Weinig is zo irritant als een collega die afspraken af blijft zeggen en vage beloftes doet, die hij vervolgens niet nakomt. Hoe ergerlijk we het ook vinden - zelf maken we ons er meer dan eens schuldig aan. Dit is waarom dat schadelijk is voor de sfeer op kantoor.

Weinig is zo irritant als een collega die afspraken af blijft zeggen en vage beloftes doet, die hij vervolgens niet nakomt. Hoe ergerlijk we het ook vinden - zelf maken we ons er meer dan eens schuldig aan. Dit is waarom dat schadelijk is voor de sfeer op kantoor. Getty Images
Je leest nu: Stop met het uitstellen en afzeggen van afspraken

Een collega waarop je niet kan bouwen. Die constant belooft je dat ene rapport of die ene mail door te sturen, maar dat keer op keer niet doet. De meeste mensen kunnen zich de situatie voorstellen – waarschijnlijk tot grote ergernis.

Zelf maken we ons er ook schuldig aan – een afspraak die je op het laatste moment afzegt wordt omdat het beter uitkomt, daarbij weinig rekening houdend met de agenda van de ander. Een rapport dat tóch een weekje later komt, omdat je niet genoeg tijd had om al je werk af te krijgen. Zeker als je in een team werkt, weet je hoe vervelend het is. Maar dat weerhoudt je er niet van om jouw agenda voor die van de ander te stellen.

Privé

Volgens de Amerikaanse opiniemaker David Brooks zijn we zelfs in een heus tijdperk terecht gekomen rondom het afzeggen van afspraken. Niet alleen op werk, maar ook in ons privéleven is het steeds gebruikelijker geworden om niet op te komen dagen op een verjaardag met een slappe smoes, op het laatste moment een koffie-afspraak te verzetten omdat je het de vorige avond wel erg laat hebt gemaakt of een diner af te zeggen omdat je er iets voorbij kwam wat je eigenlijk liever wilde doen. ‘We zijn zo bang iets te missen dat we constant onze ogen open houden voor andere mogelijkheden. Moderne relaties en vriendschappen bieden daar ook steeds meer ruimte voor ‘, aldus Brooks in the New York Times.

Maar waar deze afzeggingen op het laatste moment in je privéleven met wat mokken geaccepteerd worden, is het op je werk veel schadelijker. De Amerikaanse schrijfster en podcasthost Whitney Johnson, zelf tot een jaar terug een begenadigd uitsteller en afzegger, denkt dat het een kwestie is van te veel afspraken maken op werk. ‘We willen niemand teleurstellen en dus blijven we pappen en nathouden en niemand durven zeggen dat we het werk niet aankunnen. We denken er niet over na hoeveel tijd het eigenlijk kost om een taak te voltooien, waardoor onze agenda uiteindelijk overbezet is’, schrijft ze in een post op HBR.

Vertrouwen

Maar dit uitstelgedrag is niet alleen slecht voor onze eigen gemoedstoestand, het is ook slecht voor het vertrouwen dat collega’s in je hebben. Hoe vaker je een afspraak niet nakomt, des te minder hebben collega’s het idee dat ze van je op aan kunnen. Werkend in een team is dat cruciaal; niets is zo vervelend om een deadline niet te halen, omdat je collega verzaakt. Bovendien ga je in het geval van wantrouwen het werk van elkaar constant controleren, wat je alleen maar meer tijd kost.

Collega’s zullen het misschien in de eerste plaats vervelend vinden als je toegeeft dat ze je niet kan helpen door tijdsdruk of nee zegt tegen dat ene project, maar op de lange termijn levert het een betere band met ze op.