Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Solliciteren met LinkedIn

Solliciteren met LinkedIn
Je leest nu: Solliciteren met LinkedIn

Solliciteren wordt een stuk gemakkelijker dankzij een nieuwe functie van LinkedIn. Voortaan kunnen bedrijven een ‘Apply with LinkedIn’-optie toevoegen aan hun vacatures, waardoor kandidaten rechtstreeks kunnen solliciteren met hun LinkedIn-profiel.

Dankzij deze app krijgen werkgevers meteen inzicht in het netwerk van sollicitanten, de gebruikersgroepen waar deze persoon lid van is, en andere netwerkactiviteiten van de sollicitant. De profielinformatie kan vervolgens eenvoudig worden geïmporteerd in een Applicant Tracking Systeem (ATS), waar vooral veel grotere bedrijven gebruik van maken. Desgewenst kan de plug-in via de LinkedIn Developer pagina worden aangepast aan de eigen huisstijl en worden voorzien van het bedrijfslogo.

Voor sollicitanten heeft de nieuwe manier van solliciteren ook voordelen. Wie via de LinkedIn plug-in zijn gegevens opstuurt, ontvangt direct een overzicht van eerste en tweedegraads connecties uit het eigen netwerk die banden hebben met het bedrijf. Daarnaast kunnen de sollicitaties worden opgeslagen op LinkedIn onder de tab ‘saved jobs’.

Share

Apply with LinkedIn is de zoveelste nieuwe functionaliteit die het bedrijf uit California in korte tijd lanceert. Eerder deze maand introduceerde het speciale profielpagina’s voor studenten. Die krijgen van LinkedIn extra veel ruimte om iets te vertellen over hun opleiding en buitenschoolse activiteiten. In april kwam het bedrijf met een serie plug-ins die het mogelijk maken om allerlei LinkedIn functionaliteiten te integreren in websites. Eerder al lanceerde het een ‘share’ plug-in waarmee gebruikers interessante informatie met een druk op de knop kunnen delen met hun professionele netwerk.

De nieuwe toepassingen zorgden voor een spectaculaire toename van het verkeer op LinkedIn. In de Verenigde Staten stootte LinkedIn in juni MySpace van de troon als het op één na drukst bezochte sociale netwerk (Facebook is voorlopig niet te kloppen). Wereldwijd claimt LinkedIn inmiddels meer dan honderd miljoen gebruikers. Wekelijks komen er een miljoen nieuwe gebruikers bij. Alleen in Nederland waren dat er in 2010 al 2,6 miljoen, oftewel 15 procent van de bevolking.  

Zeepbel

Toen LinkedIn in 2002 in de VS van start ging stonden de venture capitalists in de rij om deel te nemen. En tijdens een spectaculaire beursgang, in mei van dit jaar, werd ruim 405 miljoen dollar op opgehaald, dertig procent meer dan vooraf was verwacht. In één dag steeg de waarde van het aandeel met 109 procent. De marktwaarde van het bedrijf schoot omhoog naar negen miljard dollar, achttien keer de omzet in 2010. Sceptici trekken een vergelijking met de minstens zo spectaculaire beursgang van Netscape in 1995. Dat bleek achteraf de laatste stoot lucht die de dotcom-bubble nodig had om uiteen te spatten. Die vergelijking is onterecht. Eerder is het zo, dat LinkedIn zijn potentie nu pas begint waar te maken. (Overigens is de toenmalige Netscape-oprichter Marc Andreessen een voorname investeerder.) 

Dooie boel

In de beginjaren was LinkedIn een beetje een dooie boel. Gebruikers wisten niet goed wat ze ermee aan moesten. Mensen maakten een profiel aan, vulden netjes hun loopbaangeschiedenis en genoten opleidingen in, en wachten vervolgens af. De site leek meer op een stapel digitale cv’s dan op een levendig sociaal netwerk. De sobere, zakelijke vormgeving versterkte de wat stoffige sfeer – sst, hier wordt gewerkt. Er verschenen boekjes die uitlegden hoe je het meest effectief gebruik maakt van je LinkedIn netwerk. Maar als je een handboek nodig hebt voor een sociaal netwerk, is er iets mis. Dat ervaren techinvesteerders in LinkedIn bleven geloven, had te maken met de doelgroep die werd aangeboord. Om een idee te geven: In 2009 was de gemiddelde (Amerikaanse) LinkedIn-gebruiker een ‘business decision maker’ met een jaarinkomen van bijna 110.000 dollar.

Krachtig

Met de sollicitatiefunctionaliteit en de andere ‘social’ plug-ins wordt LinkedIn veel waardevoller voor zijn gebruikers. Dankzij de integratie van social media is het allang geen dooie boel meer op de webpagina’s van de netwerksite. Er wordt druk gebruik gemaakt van discussiegroepen. Daarmee is LinkedIn eindelijk het krachtige sociale netwerk geworden dat het altijd al wilde zijn.

Lees ook:

Reviews op LinkedIn

LinkedIn: 9 miljard in één beursdag

LinkedIn opent IPO Bonanza

Zynga naar de beurs

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.