Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

SMS-specialist CM koopt Belgische marktleider

SMS-specialist CM koopt Belgische marktleider
Je leest nu: SMS-specialist CM koopt Belgische marktleider

Het snel groeiende sms-bedrijf CM Groep uit Breda heeft in België de marktleider op zijn gebied overgenomen. Jeroen van Glabbeek heeft binnenkort extra kapitaal om ook elders in Europa lokale spelers te kopen. 

Mobile Web was tot vorige week onderdeel van E-Zone, een aanbieder van andere online en mobiele diensten. CM Groep nam de sms-dochter over en rekende contant af. Daarmee verwerven de Brabanders zich  – voor een onbekend bedrag – een stevige positie in de Belgische markt. “Wij zijn in Nederland marktleider met een aandeel van 70 procent, zij zijn ons equivalent in België, met een aandeel van tussen de veertig en vijftig procent," zegt Van Glabbeek. CM heeft een omzet van 43 miljoen euro, de Belgen zijn 'iets kleiner'.

CM Groep was al actief in het zuiden maar voegt nu het Mobile Web-kantoor in Brussel met acht werknemers samen met zijn eigen team, dat zes man sterk vanuit Breda de Belgische markt bewerkte. Mobile Web blijft onder eigen naam actief op de Belgische zakelijke markt. Belangrijke klanten zijn een supermarktketen als Colruyt, uitgevers, uitzendbureaus en reisorganisaties. 

Groeien moet

Na de overname is CM Groep gegroeid tot zeventig man personeel en een omzet die weer een stuk hoger zal liggen dan de 43 miljoen van 2010. Die groei maakt het technologiebedrijf overigens tamelijk uniek. Het scoort daardoor niet alleen hoog in de Deloitte Technology Fast50, de lijst met snelst groeiende technologiebedrijven van de Benelux, het houdt die groei ook het langst vol van alle Fast50-kandidaten.

In het buitenland

Gezien zijn omvang in Nederand moet CM Groep wel groeien in het buitenland. In India, Brazilië en andere opkomende markten gaat dat ook zeer voorspoedig. In de verzadigde Europese markten zijn overnames de aangewezen weg, legt Van Glabbeek uit. "De marges op SMS-verkeer worden kleiner en kleiner, dus we moeten blijven groeien in volume om onze marge overeind te houden. Dat groeien kan zelfstandig, maar een overname is ook een goede mogelijkheid. Dan heb je meteen een lokale vestiging met lokaal personeel. Dan heb je toch de beste kansen bij klanten."

Noord-Europa

Van Glabbeek streeft naar meer vestigingen en overnames in Noord-Europa. "We zijn al actief in Duitsland en  Scandinavië, maar altijd vanuit Breda. Het is nu tijd om door te pakken, de volgende stap is lokale aanwezigheid."  De SMS-markt verkeert namelijk in een consolidatieslag, mede vanwege die slinkende marges. "Je ziet veel partijen toch uitwijken naar bijvoorbeeld social media of apps, op zoek naar beter renderende business. Op zo'n moment willen ze best afscheid nemen van SMS-activiteiten. Daar valt dan met ons over te praten."

Oorlogskas

Van Glabbeek heeft al op verschillende plekken ijzers in het vuur. De Belgische overname betaalde CM deels uit eigen middelen, deels met een bankfinanciering. Maar, belooft hij, binnenkort kan hij een aankondiging doen 'die ons het budget bezorgt om meer overnames te kunnen doen.' Stapt een venture capitalfirma in CM Groep, dat nog steeds volledig in handen is van Van Glabbeek en zijn compagnon Gilbert Gooijers? 'Ik kan alleen zeggen dat we straks over een serieus overnamebudget kunnen beschikken.'

Lees ook: