Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe zelfs de snoepautomaat steeds slimmer wordt

Het internet der dingen beïnvloedt steeds meer bestaande bedrijfsmodellen. Zoals te zien is aan smart vending-machines, automaten die bijna alles van je weten.

smart vending machines
Je leest nu: Hoe zelfs de snoepautomaat steeds slimmer wordt

Het internet der dingen drukt steeds meer zijn stempel op de wereld. Een van de voorbeelden: snoep- en frisdrankautomaten die niet alleen met het internet verbonden worden, maar vooral ook: met elkaar. Het levert producenten een waardevolle hoeveelheid informatie op waarmee zij niet alleen de gebruikerservaring kunnen verbeteren, maar ook logistieke processen en onderhoud kunnen optimaliseren.

‘Goedemorgen, wat kan ik voor u doen?’

Een van de grote veranderingen is bijvoorbeeld dat automaten in de nabije toekomst kunnen werken met gezichtsherkenning. Ze zijn dan in staat een gebruiker te herkennen en te begroeten en kennen ook zijn of haar voorkeuren. Ook kan op basis van die gegevens zelfs voorkomen worden dat bepaalde producten worden verkocht, zoals alcohol aan minderjarigen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zelfs op diensten uit een automaat zitten te wachten.

Dienstverlening uit de automaat

Alle machines die op het internet worden aangesloten, hebben toegang tot sociale netwerken en kunnen online opereren. Dat is de reden dat de grote IT-bedrijven nu al verwachten dat slimme vending-machines in de toekomst veel meer functies krijgen dan alleen de uitgifte van snoep, snacks en frisdrank. Uit onderzoek van Intel blijkt bijvoorbeeld dat mensen zelfs op diensten uit een automaat zitten te wachten. Daarbij valt te denken aan: mobiele telefoons opladen, gratis wifi of printen vanaf USB-drives.smart vending machines slimme snoepautomaat

Handig voor vouchers en coupons

Voor productleveranciers en de beheerders van de automaten biedt dit nieuwe mogelijkheden op financieel vlak, op het gebied van marketing en zichtbaarheid van het merk, klantenbinding en reductie van onderhoudskosten. Traditionele automaten zijn minder flexibel dan hun jonge slimme neven, wat betekent dat het lastig is om ze te betrekken bij marketingcampagnes of loyaliteitsprogramma’s. En dat is nou juist voor veel organisaties een veelgebruikte strategie om de verkoop te verhogen: aanbiedingen, vouchers en coupons.

Inzicht in sales drivers en klanttevredenheid

Bedrijven kunnen met smart vending machines een nieuwe, volwaardige verkooplocatie inrichten. Bovendien is data verzamelen en business intelligence gebruiken veel eenvoudiger met slimme automaten. Zo ‘weten’ automaten niet alleen wat gebruikers kopen, maar weten ze ook naar welke producten ze wel hebben gekeken, maar niet hebben aangeschaft. Dat geeft bedrijven inzicht in sales drivers en klanttevredenheid.

Specifiek afgestemde aanbiedingen mogelijk

Het wordt mogelijk om aanbiedingen te doen die specifiek zijn afgestemd op een gebruiker. Niet alleen is zijn of haar aankoophistorie bekend, maar door koppelingen met sociale media, weet de machine ook meer over de gebruiker. Zo kan een bedrijf coupons naar de smartphone van de gebruiker sturen die hem ertoe overhalen om terug te komen naar een automaat of bijvoorbeeld aanvullende producten te kopen in een fysieke winkel.mark raben sap

“De customer experience staat centraal bij de slimme vending-machines”

De customer experience komt centraal te staan

“De customer experience staat centraal bij de slimme vending-machines”, stelt Mark Raben, chief technology architect bij SAP (foto hierboven). “Met klanten communiceren wordt eenvoudiger en persoonlijker doordat bedrijven steeds meer weten over hun klanten en diens voorkeuren.”

Betalen met QR-code of smartphone

In traditionele automaten moet je vaak muntgeld werpen, hoewel steeds meer machines ook papiergeld of een bankpas accepteren. Smart vending machines bieden nog meer betaalmogelijkheden, zoals QR-codes en contactloos betalen met bijvoorbeeld een smartphone.

Minder downtime

Bovendien kunnen de kosten voor beheer en onderhoud van automaten omlaag als je machines aansluit op het internet. De automaten zijn uitgerust met talloze sensoren zodat ze op afstand kunnen worden beheerd en gerepareerd. Hierdoor vermindert de downtime van de automaat en hoeven onderhoudsmonteurs niet standaard alle machines langs.

Efficiënt beheer en bevoorrading

Door machines aan te sluiten op bijvoorbeeld het ERP-systeem van een bedrijf, kan een organisatie nog meer kosten besparen. Het is eenvoudig om op afstand de verbruiksgegevens van de verschillende automaten te analyseren en veel verkochte producten meer ruimte in de automaat te geven ten opzichte van andere, minder snel verkochte, producten. Die forecasting gegevens worden via internet aan het ERP-systeem doorgegeven, zodat de supply chain over alle automaten heen optimaal kan worden ingeregeld. “Je kunt dan efficiënter en eenvoudiger herbevoorraden.”

“De beheerder krijgt automatisch een seintje bij technische problemen of als de voorraad dreigt op te raken”

Onderdeel versleten? Dat zijn we voor

“De beheerder van de automaten krijgt automatisch een seintje op het moment dat er technische problemen zijn of wanneer de voorraad dreigt op te raken”, zegt Raben. Ook kunnen systemen zo worden ingesteld dat ze een signaal geven als veelgebruikte onderdelen versleten dreigen te raken. Die kunnen dan worden vervangen voordat ze daadwerkelijk stuk gaan. slimme snoepautomaat

Vernieuwing moet je omarmen

Voor managementteams van productleveranciers betekent de verandering van traditionele naar slimme automaten vooral dat ze vernieuwing moeten omarmen en de automaten moeten incorporeren in hun omnichannelstrategie. Momenteel worden er nog voornamelijk pilotprojecten gedaan met de nieuwe, slimme automaten. Zo heeft SAP ze in zijn eigen kantoren staan. “We leren daar heel veel van. Sommige zaken lijken heel goed op papier, maar blijken in de praktijk minder goed te werken.”

Experimenteer veel

Het advies van Raben aan MT’s is dan ook: “Hernieuw je formule en experimenteer daar veel mee. Niet alles kun je immers van tevoren bedenken, vaak is het gewoon een kwestie van uitproberen.” En door de grote hoeveelheid data die slimme automaten verzamelen, wordt het een stuk eenvoudiger om door trial and error de optimale inzet van de systemen te vinden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Effectief ondernemen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Ctac. Ctac combineert technologische expertise met diepgaande businesskennis van branches en bedrijfsprocessen.

Bewaren

Bewaren