Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scheuren in de Porsche Panamera 4S

Het zijn geen auto's voor de gemiddelde manager, maar wel een motivatie om extra uw best te doen. Verslaggever Remy Ludo Gieling reed een dagje rond in de Panamera 4S en Turbo.

 

Als u op zoek bent naar een sportauto met het comfort en ruimte van een limousine, dan heeft u maar een paar keuzes in autoland. U kunt gaan voor de Aston Martin Rapide, maar met een prijskaartje van 281.000 euro is die voor weinig mensen weggelegd. Verder is er nog de Maserati Quattroporte, maar die laat het technisch gezien nog wel eens afweten. En dan is er nog de Porsche Panamera Turbo. Degelijke limousine en volbloed sportwagen in één.

Sportknopje

Rijden in een Panamera is alsof alles om je heen even verdwijnt. U hoort geen enkel geluid van de buitenwereld. Als u de motor start, geeft de Panamera een korte brul. Deze uitbarsting is van korte duur, want zeker tijdens het cruisen is de 4.8 liter V8 fluisterstil, iets wat de echte Porscheliefhebber mogelijk zal betreuren. Hier is het verschil tussen de 4S en de Turbo goed te merken: de Turbo is rumoeriger, u merkt dat dit een machine is die er écht voor wil gaan. Als u op het sport- of sport-plusknopje drukt verandert de solide limo in een waar racespectakel: sneller, scherper en ook een stuk luidruchtiger.

Passagiers

Ook als passagier heeft u in de Panamera helemaal niets te klagen. De stoelen zitten niet eens zo gek laag, terwijl de relatief hoge daklijn de instap gemakkelijk maakt. De brede, diepe zetels zitten comfortabel en ook aan beenruimte is geen gebrek. Vanaf de achterbank heeft u een mooie zichtlijn door de voorruit, maar zit u achter de zijruiten waardoor u toch weinig meekrijgt van wat er zich buiten afspeelt, ideaal om bij te werken (of een dutje te doen).

Rijeigenschappen

Beide Porsches rijden absoluut voortreffelijk. De luchtvering zorgt voor een soepele rit, zelfs op snelheden boven de 240 kilometer per uur. De Panamera ligt door zijn compacte wielbasis strak op de weg en en hoewel de 4S prima rijdt, reageert de Turbo scherper en is hij feller in de bochten. De zeventraps-PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) versnellingsbak zorgt voor een soepele en haarscherpe schakel. De launchcontrol doet bij het testen op een halflege parkeerplaats wel even wat hoofden draaien waarna de remtest volgde: prima, hoewel ook hier blijkt dat de felgele keramische remschijven geen overbodige luxe zijn met de kracht van beide wagens. Want die kracht is er: nul naar honderd in 4.3 seconden voor de Turbo en 5.0 seconden voor de 4S, dit gecombineerd met een topsnelheid van 303 kilometer per uur maakt dat de titel 'snelheidsmonster' geen understatement is.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de Panamera is en blijft een strijd tussen twee fronten. De een vindt het een mislukt afgietsel van de 911, waar de ander zijn vrouw ervoor zou inruilen. Het probleem lijkt hem te zitten in de achterkant: om te zorgen dat de passagiers achterin voldoende hoofdruimte hebben, moest de normaal soepel aflopende daklijn worden verlengt. Waar de Aston Martin Rapide dit oplost met lage kuipstoelen (waardoor de wagen zes centimeter lager is dan de Porsche), heeft Porsche de hoge daklijn doorgetrokken. Dit in combinatie met de brede achterwielkasten zijn sceptici het erover eens: het ontwerp klopt van geen kant. Maar hoe je het ook wendt of keert: de Panamera blijft een verschijning. Als hij in uw achterspiegel opduikt, moet u erg sterk in uw schoenen staan niet naar de rechterbaan te sturen om de bloeddorstige Duitser erlangs te laten.

Hybrid

Om eerlijk te zijn, zal de milieupolitie niet blij worden van de Turbo, noch van de 4S. Met een gemiddelde uitstoot van respectievelijk 270 g/km en 254 g/km en energielabel F en E zijn het niet de meest milieufähige bolides. Vandaar dat Porsche op het World Foresight Forum  in Den Haag de Panamera S Hybrid in Nederland introduceert. De motor is dezelfde 3.0 liter V6 die we al in de Cayenne S Hybrid zagen, die met de elektromotor voor 380 pk zorgt. Met een nul naar honderd in 6.0 seconden is het zeker niet het vlotste model uit de Porsche-vloot, maar met een gemiddelde uitstoot van 167 g/km en energielabel A is het een goede keus voor de milieubewuste ceo.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie

Dan komen we tot slot bij de vraag: voor wie is de Panamera nou eigenlijk bedoeld? Menige discussie is hier over gevoerd. De auto is in elk geval met of zonder chauffeur een prima keuze. Hoewel de chauffeur-optie beter combineert met de 4S, deze rijdt gewoon net wat comfortabeler. Heeft u niet de luxe van iemand die voor u rijdt dan zijn wij het erover eens: de Turbo, al betaalt u hier wel dik 40 mille meer voor. De auto is voor degene die houdt van de degelijkheid van Porsche, die subliem comfort wil maar als de weg zich er ook maar even voor leent, bloed- en bloedsnel er vandoor is.

Gereden:

  • Porsche Panamera 4S, vanaf 139.200 euro
  • Porsche Panamera Turbo, vanaf 182.700 euro
     

MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl