Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sanoma Ventures stopt: hoe verder met de startups?

Het dondert in de top van Sanoma: na een CEO-wissel en forse afschrijvingen op SBS trekt het Finse mediabedrijf na drie jaar de stekker uit het investeringsvehikel Sanoma Ventures. De site is offline gehaald en er zullen geen nieuwe participaties bijkomen, maar wat betekent dit voor de startups uit het portfolio? 

“Jammer, maar begrijpelijk,” zegt directeur Antoine Hendrikx in een reactie aan Sprout. “Het plan was om na drie jaar het concept te evalueren, dat was afgelopen september. Het nieuwe bestuur heeft toen besloten om geen vervolg te geven aan het project. Dat betekent dat er geen nieuwe investeringen komen en dat ons belang in de bedrijven zal worden afgebouwd. We kijken nu samen met de ondernemers wat hun wensen zijn. We staan open voor partijen die de aandelen willen overnemen, maar hebben geen haast. Van terugkopen is momenteel geen sprake, daar hebben geen van de bedrijven de middelen voor.”

Sendcloud

Een van de bedrijven waar Sanoma in investeerde is het Eindhovense Sendcloud. Mede-oprichter Rob van den Heuvel (23) hoorde twee maanden eerder dat de aandeelhouder wilde stoppen. “Toen Herman Kienshuis (voorganger van Hendrikx, red.) in oktober vertrok, viel voor ons de belangrijkste toegevoegde waarde weg. Hij was ons directe contactpersoon en heeft veel betekend voor Sendcloud. We zijn altijd erg tevreden geweest met Sanoma als aandeelhouder, maar ja, zolang het goed gaat krijg je niemand op je dak. Er is ons echter nooit verteld dat het fonds maar drie jaar zou bestaan, een melding hierover was wel fijn geweest.”

Hendrikx bevestigt dat de participaties niet op de hoogte waren van het 3-jarenplan: “Dat was ook niet nodig, bij traditionele VC’s zit een fonds op een gegeven moment ook vol. Daarnaast mogen we contractueel geen niets verkopen zonder toestemming van de mede-aandeelhouders.”

Scoupy

De voormalige Startup van het Jaar, Scoupy, is ook onderdeel van het Sanoma-fonds. Oprichter Valentijn Bras heeft begrip voor de situatie: “Ik begrijp de keuze van Sanoma heel goed. Als je het portfolio erop naloopt zijn er weinig bedrijven echt doorgebroken. Je kunt je dan afvragen of het doen van kleine investeringen in kleine bedrijven een juiste keuze is geweest.”

Hendrikx: “We hebben de afgelopen jaren veel lessen geleerd. Zo is onze focus veranderd naar bedrijven die de startup-fase voorbij zijn. Je zag dat beginnende ondernemers nog zes keer moesten pivotten voordat ze een businessmodel hadden gevonden. Andere bedrijven verlegden hun focus, dit zag je bij Virtuagym. Een prachtig bedrijf, dat is opgeschoven van de consumentenmarkt naar B2B. Dat heeft weinig aansluiting met de merken van Sanoma. Juist die aansluiting heb je nodig voor een succesvolle samenwerking tussen startup en corporate.”

Vertrouwen

Hendrikx zag regelmatig frictie ontstaan tussen die kleine bedrijven en corporate Sanoma. “Die twee vertrouwen elkaar niet en begrijpen elkaar slecht. Startups hebben moeite met verschillende beslislagen bij corporates wat besluitvorming vertraagd. Bestuurders snappen weer niet waarom die ondernemers zo moeilijk doen over plannen of rapportages. Dat is een mooi spel.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“De belangrijkste les die ik kan meegeven is: wees open naar elkaar. Heb je bijvoorbeeld geld nodig, vertel dit zo snel mogelijk. Corporate Venturing is als een relatie: je moet lang met elkaar door één deur. Je moet dus extreem open zijn en er van uit gaan dat de ander ook in jouw best interest handelt.”

Bij Sendcloud zijn ze ondertussen druk met de groeiplannen en ook Scoupy ziet geen beren op de weg. Valentijn Bras: “Blij ons blijft Sanoma voorlopig mede-aandeelhouder en kan mij voorstellen dat ze met een volgende financieringsronde gewoon meedoen.”