Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Een opvallende move in retailland: Action zwaait Ronald van der Mark uit en haalt Sander van der Laan (ex-Albert Heijn) binnen.

Een opvallende move in retailland: Action zwaait Ronald van der Mark uit en haalt Sander van der Laan (ex-Albert Heijn) binnen. Lang heeft Sander van der Laan niet thuis gezeten na zijn vertrek bij Albert Heijn. De beloftevolle AH-directeur vertrok in februari dit jaar bij het supermarktbedrijf, en per 1 oktober gaat hij aan de slag bij discountretailer Action. Op 1 januari zal Van der Laan de functie van ceo overnemen van Ronald van der Mark die Action verrassenderwijs verlaat. Verrassend, want Van der Mark (foto rechts) heeft vanaf zijn aantreden bij Action in 2011 zeer succesvolle jaren beleefd. Action-oprichters Boris en Gerard Deen haalden hem binnen om de groei te versnellen en om het bedrijf te professionaliseren. En om wat meer naar buiten te treden. Want daar hadden de gebroeders Deen niet zo’n trek in. Nog lang niet klaar Al die vaardigheden had Van der Mark zich al eigen gemaakt in zijn retail-loopbaan. Vóór Action was hij namelijk 7 jaar cfo van Maxeda, de voortzetting van het Vendex KBB concern. Dat Van der Mark weggaat, is verrassend, want hij was nog lang niet klaar met zijn expansiestrategie. Het zou zeker niet blijven bij de 500 winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk die Action eind vorig jaar had toen MT met Van der Mark sprak: Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive' De onstuimige groei van de Action in 19 getallen Sander van der Laan is net zo’n retailveteraan en hij moet ervoor zorgen dat Action zijn groeipad van kan voortzetten. Van der Laan werkte jarenlang bij het Ahold-concern, sinds 1998 in diverse functies voor Albert Heijn en Gall & Gall. Gevallen kroonprins Van der Laan gold als kroonprins van huidig Ahold-ceo Dick Boer. Die bewandelde min of meer hetzelfde pad. Boer was vanaf 2000 algemeen directeur van Albert Heijn. Toen Boer in 2007 opschoof naar de Raad van Bestuur van Ahold, stuurde hij Van der Laan naar de Verenigde Staten om met zijn AH-ervaring de Amerikaanse supermarkten weer op de rails te krijgen. [advertorial] Al snel bleek Van der Laan harder nodig bij zijn vertrouwde Albert Heijn en vanaf 2010 was hij weer terug in Zaandam. Toen Dick Boer in 2011 opschoof naar de hoogste post van het Ahold-concern, werd Van der Laan - zoals iedereen al verwachtte - algemeen directeur van Albert Heijn. Geen ultieme stap Maar de ultieme stap binnen het Ahold-concern zou er nooit komen. De reden daarvoor is nooit officieel bekendgemaakt, maar het lijkt ermee te maken te hebben dat de resultaten van Albert Heijn in de laatste kwartalen wat tegenvielen. Zo op het oog lijken ze goed. Met een marktaandeel van boven 30 procent is Albert Heijn in Nederland rotsvast marktleider en dominant, hoewel Jumbo oprukt als sterke nummer twee met 14 procent marktaandeel. Hoewel er geen schrikbarende dalingen zijn, willen de omzetgroei en vooral de marges evenmin echt goed vooruit. De aanhoudende druk op de consumentenbestedingen raakt Albert Heijn nogal. Jumbo lijkt daar een beter antwoord op te hebben. Bovendien klinkt er net iets te vaak gemor vanuit de franchisenemers die nogal wat klachten hebben over de arrogantie van het hoofdkantoor in Zaandam. Van een supermarkt met een duur imago stapt Van der Laan nu over naar een absolute prijsknaller. Eentje die goed past bij het huidige economische klimaat. Lees meer: Waar ging het mis voor AH-baas Sander van der Laan? Hoe moet je een icoon als Harry Piekema vervangen? Ken je deze nog? Deze tv-spotjes waren mateloos populair Waarom Albert Heijn het ineens moeilijk heeft

Lang heeft Sander van der Laan niet thuis gezeten na zijn vertrek bij Albert Heijn. De beloftevolle AH-directeur vertrok in februari dit jaar bij het supermarktbedrijf, en per 1 oktober gaat hij aan de slag bij discountretailer Action. Op 1 januari zal Van der Laan de functie van ceo overnemen van Ronald van der Mark die Action verrassenderwijs verlaat.

Verrassend, want Van der Mark (foto rechts) heeft vanaf zijn aantreden bij Action in 2011 zeer succesvolle jaren beleefd. Action-oprichters Boris en Gerard Deen haalden hem binnen om de groei te versnellen en om het bedrijf te professionaliseren. En om wat meer naar buiten te treden. Want daar hadden de gebroeders Deen niet zo’n trek in.

Nog lang niet klaar

Al die vaardigheden had Van der Mark zich al eigen gemaakt in zijn retail-loopbaan. Vóór Action was hij namelijk 7 jaar cfo van Maxeda, de voortzetting van het Vendex KBB concern.

Dat Van der Mark weggaat, is verrassend, want hij was nog lang niet klaar met zijn expansiestrategie. Het zou zeker niet blijven bij de 500 winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk die Action eind vorig jaar had toen MT met Van der Mark sprak:

Sander van der Laan is net zo’n retailveteraan en hij moet ervoor zorgen dat Action zijn groeipad van kan voortzetten. Van der Laan werkte jarenlang bij het Ahold-concern, sinds 1998 in diverse functies voor Albert Heijn en Gall & Gall.

Gevallen kroonprins

Van der Laan gold als kroonprins van huidig Ahold-ceo Dick Boer. Die bewandelde min of meer hetzelfde pad. Boer was vanaf 2000 algemeen directeur van Albert Heijn. Toen Boer in 2007 opschoof naar de Raad van Bestuur van Ahold, stuurde hij Van der Laan naar de Verenigde Staten om met zijn AH-ervaring de Amerikaanse supermarkten weer op de rails te krijgen.

Al snel bleek Van der Laan harder nodig bij zijn vertrouwde Albert Heijn en vanaf 2010 was hij weer terug in Zaandam. Toen Dick Boer in 2011 opschoof naar de hoogste post van het Ahold-concern, werd Van der Laan – zoals iedereen al verwachtte – algemeen directeur van Albert Heijn.

Geen ultieme stap

Maar de ultieme stap binnen het Ahold-concern zou er nooit komen. De reden daarvoor is nooit officieel bekendgemaakt, maar het lijkt ermee te maken te hebben dat de resultaten van Albert Heijn in de laatste kwartalen wat tegenvielen. Zo op het oog lijken ze goed. Met een marktaandeel van boven 30 procent is Albert Heijn in Nederland rotsvast marktleider en dominant, hoewel Jumbo oprukt als sterke nummer twee met 14 procent marktaandeel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel er geen schrikbarende dalingen zijn, willen de omzetgroei en vooral de marges evenmin echt goed vooruit. De aanhoudende druk op de consumentenbestedingen raakt Albert Heijn nogal. Jumbo lijkt daar een beter antwoord op te hebben. Bovendien klinkt er net iets te vaak gemor vanuit de franchisenemers die nogal wat klachten hebben over de arrogantie van het hoofdkantoor in Zaandam.

Van een supermarkt met een duur imago stapt Van der Laan nu over naar een absolute prijsknaller. Eentje die goed past bij het huidige economische klimaat.

Lees meer: