Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rotterdam test elektrische stadsbus

Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET heeft zijn eerste e-Busz in gebruik genomen. Het is een volledig Nederlands project, waarin hier ontwikkelde wielmotoren van e-Traction een grote rol spelen.

 

 

Range-extender

Het gaat om een omgebouwde Citea-stadsbus van VDL Bus & Coach, die gaat rijden op lijn 44 tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein. De aandrijflijn is vervangen door twee elektrische motoren van e-Traction plus een Lithium-ion-accupakket van 100 kWh. Voor het verlengen van de actieradius houdt de eBusz een kleine diesel onder de kap. Dat is een zogenoemde range-extender.

Wielmotoren

De elektrobus rijdt met subsidie van onder meer door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Vooral de verwachtingen van de wielmotoren zijn hooggespannen: de rotor van de elektromotor fungeert meteen als velg, waardoor het rendement optimaal zou moeten zijn. e-Traction claimt voor zijn zelf ontwikkelde  TheWheel systeem een rendement van 95 procent, en zet dat af tegen een rendement van 44 procent voor een dieselbus. Er zijn immers geen mechanische overbrengingen die energieverlies kunnen veroorzaken. Bovendien fungeert de wielmotor bij remmen als generator voor het terugwinnen van remenergie.
Mochten de accu's toch uitgeput raken, dan laadt een generator bij, aangedreven door een diesel die ook in een flinke personenwagen zou passen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

GPS-aansturing

De e-Busz is niet de enige elektrische stadsbus die in Nederland rijdt. Eerder kreeg Veolia al een elektrische Whisper-bus, voor een proef met in totaal vijf stuks. Ook deze bussen rijden emt wielmotoren. De noviteit in Rotterdam bestaat uit de aansturing van de elektrische aandrijving per GPS-navigatie: die zorgt dat de dieselgenerator uitschakelt zodra de bus een ‘schone zone’ binnenrijdt.