Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ricoh: ‘Love your neighbour, love your country, love your work’

Ricoh: ‘Love your neighbour, love your country, love your work’
Je leest nu: Ricoh: ‘Love your neighbour, love your country, love your work’

Printen en kopiëren mogen dan niet de groenste activiteit ter wereld zijn, bij Ricoh zit duurzaamheid wel in het DNA. Ze maken nu zelfs onderzetkasten van afvalhout.

‘Love your neighbour, love your country, love your work’. Met die drieslag zette Ricoh-oprichter Kiyoshi Ichimura 70 jaar geleden al de duurzaamheidsfilosofie uiteen van de kopieerreus. Het ‘groene denken’ is daarna in het DNA gebleven, zegt Thomas Leenders, program manager sustainability bij de Nederlandse afdeling. Niet voor niets werd het bedrijf 8 jaar achter elkaar door het World Economic Forum beoordeeld als een van de 100 duurzaamste bedrijven van de wereld. Niet gek voor een bedrijf dat zijn bekendheid vooral opbouwde door in printjes te faciliteren. Leenders: “We beseffen dat we in 2050 héél andere producten en diensten zullen aanbieden dan nu. Maar ook dan hebben mensen nog steeds behoefte om informatie te structureren. Als we dat goed doen, kunnen we nog jaren vooruit. Dat is óók duurzaamheid.” 

Visie en inzet

Duurzaamheid begint intern, is Leenders’ stellige overtuiging. “Daar moet je de zaken op orde hebben voordat je naar de klant toe een geloofwaardig verhaal kunt hebben.” En dus zette Ricoh de afgelopen jaren vol in op verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Van ‘zero waste’-beleid tot waterreductie, en van zuiniger koffieapparaten tot groener wagenpark. “In 2050 willen we 87,5 procent van ons CO2-verbruik hebben gereduceerd”, aldus Leenders.

Ook op productniveau gebeurt veel. Zo wordt samengewerkt in het zogeheten ‘Green Office’project, hebben de kopieermachines ‘Eco Modes’ gekregen en zijn er onderzetkasten van afvalhout gekomen. Om maar enkele voorbeelden te noemen. Inmiddels is intern ook de volgende stap benoemd, vertelt Leenders. “Naast de p’s van people, planet en profit werken we nu ook aan de vierde p, die van pride, om het draagvlak nog verder te laten groeien.”

Rendement

“We zijn gewoon een commercieel bedrijf, dat geld moet verdienen”, zegt Leenders. “Maar wij denken dat je dat het beste op een duurzame manier kunt doen. En we zien ook dat klanten dat steeds beter begrijpen.” En dan mag Ricoh misschien qua prijs niet aan de onderkant van de markt zitten, dankzij de investeringen in ­energiebesparing kan het bedrijf zijn klanten wel een 30 procent lager verbruik voorrekenen. “Als je duidelijk maakt dat je nooit op kwaliteit inboet, snappen bedrijven onze prijsstelling prima. Ik zag laatst een presentatie. Daarbij stond op de eerste slide: duurzaamheid moet. Op de tweede stond: duurzaamheid hoort. En op de derde: duurzaamheid loont. En zo blijkt het elke keer weer te zijn.” 

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?