Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reviews op Linkedin

Linkedin breidt zijn functies uit met een hele interessante: Company Pages. Gebruikers kunnen daar hun mening delen over producten en diensten van onder meer HP, Dell en Microsoft. 

 

Linkedin lanceert vandaag met een paar handenvol grote namen zijn Company Pages. Behalve de grote techspelers zitten daar ook dienstverleners als Citibank en telecombedrijf AT&T bij.

Reclame-omzet

Voor de bedrijven zou het aardig zijn om de beoordelingen van 80 miljoen Linkedin-gebruikers te krijgen. Waar die enthousiast zijn, kunnen ze er reclame mee bedrijven: "een van uw connecties raadt dit nieuwe Dell-notebook aan". Vanzelfsprekend laat Linkedin ze voor die mogelijkheid betalen, om zijn omzet een duw te geven. Om mee te doen, moet een ebdrijf een porfielpagina aanmaken, en de diensten en producten die het wil laten reviewen, tonen.

Betrouwbaar

Hoe onafhankelijk de aanbevelingen zijn, hangt grotendeels van het netwerk zelf af – al geeft Linkedin zijn bedrijfsklanten wel de mogelijkheid om al te buitennissige commentaren te wissen. Voor het publiek lijkt het nuttig, om tussen het review-geweld op het web ook eens de (betrouwbaardere?) mening te horen van mensen uit hun eigen netwerk. Linkedin-baas Jeff Weiner heeft het in elk geval over "de zienswijze van degenen die ze vertrouwen en waar ze het meest mee hebben."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Linkedin als one stop shop?

Met de reviews gaat hij de concurrentie aan met een massa aan andere sites, waaronder webshops en natuurlijk specialisten als Kieskeurig.nl en Beslist.nl.Company Pages is de zoveelste nieuwe functie van het sociale netwerk, en er zit nog veel meer in het vat: "We werken er hard aan om de belangrijkste bron van informatie te worden voor onze leden," aldus Weiner gisteren tegen Wall Street Journal.

Marketing tool

Tot nu toe lijkt Linkedin vooral een tool voor personal branding en andere manieren voor individuen om hogerop te komen in het (bedrijfs-)leven. Bedrijven zetten het ook volop in voor hun HR-activiteiten en arbeidsmarkt-branding. Nu kunnen ze hun producten en diensten dus ook rechtstreeks voor het voetlicht krijgen.