Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Reputatiemanagement ten tijde van #Metoo

Comedian Louis CK heeft al weer opgetreden en er zijn er meer op de #MeToo lijst die hun comeback plannen. Frank Körver, partner bij adviseur Wepublic over reputatiemanagement in het #MeToo tijdperk. 'Vergoelijken is uit den boze'.

reputatiemanagement in tijden van metoo Getty Images
Je leest nu: Reputatiemanagement ten tijde van #Metoo

Frank Körver: ‘Kijk als Harvey Weinstein belt, dan hang ik op. Maar in het algemeen doen we het: moeilijke ontslagronden, fraudezaken of andere juridische problemen. Een bestuurder die zelf, of binnen zijn bedrijf met een #Metoo kwestie zit, doen we ook. Laat ik toch even vooropstellen dat we in Nederland zijn en niet in de USA. Ik las in een artikel dat uit Ipsos-onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders hun gedrag niet drastisch hebben veranderd naar aanleiding van de #MeToo beweging.’

‘Toch zijn er ook hier veranderingen gaande waar je vanuit reputatieoogpunt wel degelijk rekening mee moet houden. Reputatie is groot goed en een kwestie van plusjes en minnetjes. De reputatie komt te voet en vertrekt te paard analogie ligt haast te voor de hand. Maar het is hoe het is; #Metoo is een gevaarlijk containerbegrip geworden waar zowel grove verkrachting als de hand op de knie of de tik op de bil binnen past. Ergo, als een van de minnetjes achter je naam #MeToo in zich draagt, dan hang je, ongeacht wat er gebeurd is. Anders gezegd; iedereen laat je als een baksteen vallen. Dat is nu eenmaal de actuele realiteit.’

Dronken moment

‘Komt er iemand bij ons met zo’n probleem, dan willen we allereerst de feiten kennen. Wat is er gebeurd? En is er echt wat gebeurd of is er misschien sprake van chantage – want dat komt ook voor. Gaat het om de CEO zelf of om iemand lager in de organisatie? Als dat laatste zo is, is het schering en inslag of een dronken moment op de bedrijfsfeestje? Is de persoon onschuldig, dan is het een kwestie van keihard ontkennen waar je van beschuldigd wordt en eventuele juridische stappen nemen. En zeker niet meer inhoudelijk ingaan op de vragen erover. Je zou het een afronden en doorgaan-opstelling kunnen noemen.

Is er wel wat aan de hand, dan zijn de opties beperkt – daar ben ik eerlijk in. Vergoelijken is out of the question. In vrijwel alle gevallen komt het erop neer dat de persoon in kwestie moet vertrekken en dat de hoogste manager van de onderneming in recht door zee taal de verantwoordelijkheid moet nemen. Ten tweede moeten de procedures die er al zijn om zoiets te voorkomen nadrukkelijk intern en publiek worden gecommuniceerd. En ten derde moet duidelijk worden gemaakt hoe die in de toekomst beter gehandhaafd zullen worden, daar er blijkbaar toch dingen zijn misgegaan. Dit hele proces moet nadrukkelijk door het voltallige management team gedragen worden; hier zijn we het allemaal over eens.’

Vlucht naar voren

‘En dan is er wat ik wel de vlucht naar voren noem, als reactie. Contact tussen mensen kent natuurlijk oneindig veel gradaties en interpretaties maar stel dat er consensus over bestaat dat het geen zwaar geval is. Stel dat een CEO of andere topmanager grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond maar dat hij niet de wet heeft overtreden. Dan is er de mogelijkheid actief naar buiten te treden.’

‘De consequenties accepteren, de situatie van het slachtoffer zeer serieus nemen, geen schuld afschuiven of andere mensen zwart maken, maar wel op alle mogelijke kanalen de reële verzachtende omstandigheden aanvoeren. En spijt betuigen en duidelijk maken dat het niet had mogen gebeuren en dat het nooit meer zal gebeuren. Dat kan een goede eerste stap zijn op weg naar uiteindelijk reputatieherstel.’

‘Maar zoals de zaken er nu voorstaan; de situatie is heel anders dan pakweg tien jaar geleden – dan nog blijft er iets kleven. Als het om #MeToo gaat, kunnen er geen eisen worden gesteld. Je mag hopen op eerherstel, maar je mag het niet verwachten. Het komt neer op gewoon doorgaan. Je mea culpa herhalen en intern en extern vooral benadrukken wat er verder wel goed gaat binnen de onderneming. En dus – geduld hebben. Je hebt als manager en als bedrijfeen voorbeeldfunctie, of je wilt of niet. En mijn advies in deze tijd is dan ook: zorg per vandaag dat iedereen intern van de grenzen op dit gebied doordrongen is en zorg dat je de procedures op orde hebt. Zorg nu bijvoorbeeld dat iedereen op de hoogte is van het bestaan van een vertrouwenspersoon. Dan kan je in ieder geval zeggen, we hebben onze stinkende best gedaan om dit te voorkomen.’