Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rafaël Redczus van Berkel (N8W8): ‘Ik heb geleerd om nee te zeggen’

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: merkenbouwer Rafaël Redczus van Berkel: 'Toen dacht ik, dit is mijn roeping.'

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Rafaël Redczus van Berkel is oprichter van N8W8, een bureau voor het lanceren van vernieuwende merken. Daarmee hielp hij tot nu toe honderden bedrijven met hun marketing. Daarnaast lanceerde hij een reeks zijprojecten. Zoals 360-graden-videoproductiebedrijf YellowBird, waarmee hij al in zijn studententijd begon met het maken van 360-gradenfoto’s voor vijfsterrenhotels.

Ondernemerschap

Redczus van Berkel zat al op zijn 15e met zijn ouders bij de rechtbank om zijn eerste bedrijf te kunnen starten. Hij leerde zichzelf drukwerk ontwerpen en afdrukken met een net verschenen kleurenprinter van HP. Een opleiding in de grafisch hoek lag voor de hand, maar Redczus van Berkel voelde meer affiniteit voor ondernemerschap.

“Het runnen van een bedrijf, dat wil ik onder de knie krijgen”, zei hij tegen zichzelf. Een studie bedrijfskunde in Groningen eindigde in een specialisatie marketing. “Toen merkte ik dat marketing voor mij een combinatie is tussen mooie dingen maken, een bedrijf runnen, strategie, en concept-denken. Ik was altijd een gemiddelde student, totdat ik bij marketing terechtkwam, toen viel ik ineens op. Toen dacht ik, dit is mijn roeping.”

Bezielde merken

Zijn ouders, kunstenaars met een biologische winkel, schrokken van de richting die hun zoon opging. “Mijn moeder wilde in eerste instantie niet langskomen op mijn nieuwe kantoor in Groningen. Het leek haar helemaal niks. Maar toen ze het in het echt zag, beviel het haar wel. Ik heb er namelijk een twist aan gegeven. Ik zei: ik ga merken bouwen, maar wel merken die ik zelf zou kopen. Niet de fast moving consumer goods die je in de supermarkt ziet, maar ‘bezielde’ merken, merken die betekenisvol zijn.”

Redczus van Berkel beleefde zijn doorbraak als ondernemer aan einde van zijn studententijd. Het ging om een pitch voor een buitenlandse klant – “ze wisten niet dat ik zo jong was” – waar hij als ‘invuloefening’ voor zijn marketingtentamen aan meedeed. “Toen zei die klant uit Duitsland, we komen bij je op bezoek. Ik had wel mijn eigen woning, maar het was nog wel studentikoos.” Maar de klant kon het gebrek aan fratsen wel waarderen; N8W8 won de klus van 100.000 euro.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In de jaren die volgde hoefde Redczus van Berkel naar eigen zeggen nooit ook maar een seconde na te denken over wat hij zou moeten doen. “Het kwam allemaal op me af – en ik heb op bijna alle ‘ja’ gezegd. Daarna heb ik geleerd om nee te zeggen.” 

Luister deze podcast ook om te horen:  
– Waarom een sterk merk zowel hoofd als hart raakt
– Waarom hij niet gelooft in het uitgangspunt ‘Wat wil de markt?’, maar uitgaat van waar een ondernemer goed in is
– Hoe de middelbare school in de krant kon lezen waarom hij had gespijbeld om een grote klus af te maken
– Hoe hij het voor elkaar kreeg om tijdens zijn studententijd de hele wereld af te vliegen om hotelkamers en zwembaden te fotograferen
– Hoe hij samenwerkte met de staf van koning Willem Alexander
– Hoe hij zijn werkwijze aanpaste om met veel meer plezier met klanten te werken