Winkelmand

No products in the cart.

Power lobby’s

Power lobby’s
Je leest nu: Power lobby’s

(Hoofd)kantoren zijn pronkstukken geworden, ook de entrees worden mooier en groter. Wat doet zo'n ruimte met bezoekers?

 

ABN Amro

Iris Rutten, studente Architectuur TU/e

De gebouwen van de ABN Amro hebben een herkenbare stijl. Die herkenbaarheid werkt, meer dan de architectuur op zich, als reclame voor de bank. Deze hal is immens groot waardoor er een duidelijke afstand voelbaar is tussen de bezoekers en de bank. Daarbij straalt de ruimte (vooral de hoogte ervan) en de materiaalkeuze macht en zekerheid uit, wat een bepaald vertrouwen schept.

Yvonne Knape (psychologe), Knape Coaching & Training

Deze hal heeft een strakke, zakelijke uitstraling. Voor grote bedrijven is het moeilijk iets persoonlijks uit te stralen en daarom houden ze het zakelijk. De indruk die een lobby maakt zegt veel over iemand zelf. Door het onpersoonlijke karakter ervan voel je je niet snel welkom.

Mark Paap, employability services & hr-vernieuwingen, Sogeti

Mooi lijnenspel, maar wel erg leeg. Ik heb daar zelf wel eens op zo'n bankje gezeten,  wachtend op mijn afspraak. Dan is het toch wel veel marmer en weinig mensen. Een ontvangsthal om te imponeren, maar welke indruk ABN hiermee wil maken is niet helemaal duidelijk.

Gasunie

Iris Rutten, studente Architectuur TU/e

De organische bouwstijl van deze entreehal geeft vorm en richting aan de ruimte. De hal is gelegen onderaan de bijna letterlijke ruggengraat van het gebouw, wat wel degelijk een bepaalde indruk geeft. Toch staat, naar mijn mening, de beleving van een dergelijke ruimte in het ontwerpproces voorop wat een prettige werksfeer tot gevolg heeft. Dit alles maakt dat bezoekers zich hier welkom zullen voelen.

Yvonne Knape (prsychologe), Knape Coaching & Training

Vriendelijk. Dit is de meest hoge hal van de drie en in die zin het meest imponerend. Maar de kleuren en de groene planten maken het geheel vriendelijk. Het vele groen is een slimme keus voor een energieleverancier. Er is daglicht. Je kunt de hemel zien. Je voelt je welkom. En ondanks de enorme hoogte voel je jezelf niet klein.

Mark Paap, employability services & hr-vernieuwingen, Sogeti

Een imponerende ontvangsthal. Organische vormen, de planten en de mensen die je ziet rondlopen geven een gevoel van leven, het bedrijf doet iets met natuur? Wanneer je hier als bezoeker moet wachten om te worden opgehaald heb je genoeg te zien. Een paar vogels rondvliegende misschien?

NFI

Iris Rutten, studente Architectuur TU/e

Met het gekozen vlakkenspel, de materiaalkeuze en het toepassen van slechts drie kleuren doet de entree clean, strak en weloverwogen aan. Het minimalistische interieur geeft een zakelijke, maar geen afstandelijke indruk. De sfeer van de ruimte past prima bij het Nederlands Forensisch Instituut.

Yvonne Knape (psychologe), Knape Coaching & Training

Geheimzinnig. Spannend en duister. Je vraagt je af wat er hier gebeurt. Kan het het daglicht wel verdragen? Die rode stoeltjes zijn intrigerend. Waarom staan ze daar? Ze contrasteren in vorm en kleur met de rest van de ruimte. Ze zien er comfortabel uit, een kuipje dat je als het ware omarmt. De vraag is of je er elegant uitkomt als je er eenmaal inzit.

Mark Paap, employability services & hr-vernieuwingen, Sogeti

Een mooi gestileerde ruimte. Straalt klasse uit met die design stoelen. Het bedrijf heeft vast iets met high tech te maken. Het lijkt de bedoeling dat je als bezoeker in een andere wereld terecht komt. Waar zullen die roltrappen naar toe leiden?

Bovenstaande foto is de lobby van de Gasunie in Groningen. Architecten: Ton Alberts en Max van Huut (Alberts en Van Huut), Amsterdam. Interieurontwerp: Hidde Ontwerp en Organisatie. Ontwerp en realisatie: 1989-1994. Fotograaf: Ulrich Wozniak.